6 cauze ale oboselii cronice. De ce trebuie să te îngrijoreze lipsa energiei?

Oboseala te copleșește zilnic? Te trezești deja epuizat chiar dacă dormi mai mult de 8 ore pe noapte? Nu reușești să te înviorezi nici după o cană mare de cafea? Cu toate că lipsa acută de energie te îndeamnă la pasivitate, toate acestea ar trebui să te pună în gardă și să cauți soluții. Oboseala cronică poate fi semnalul unor probleme de sănătate. Numai descoperind cauza principală a stării de epuizare poți depăși această situație, având șanse să-ți recuperezi energia.
Iată care sunt 6 dintre cele mai comune cauze ale oboselii și cum le gestionezi.

1. Spune-mi ce mănânci, ca să-ți spun de ce te simți obosit

O dietă echilibrată, compusă din alimente naturale, integrale, joacă un rol esențial în menținerea unui nivel de energie adecvat. Cele mai frecvente probleme de alimentație care generează oboseală cronică sunt intoleranțele alimentare, sensibilitatea la histamină, cofeina și consumul crescut de zahăr. Senzația de oboseală este foarte frecventă după consumarea unor alimente cu efect pro-inflamator, pe de o parte fiindcă sistemul imunitar își concentrează resursele asupra lor, iar pe de altă parte, agresiunile pe care acestea le provoacă la nivelul tractului digestiv reduc capacitatea organismului de a absorbi nutrienții din alimente care furnizează energie. Glutenul și alimentele pe bază de lapte sunt adesea implicate în aceste reacții. Dr. Amy Myers, renumit specialist în medicină funcțională, specializată în terapia disfuncțiilor tiroidiene, spune că mulți dintre pacienții ei au raportat redobândirea energiei și somnului după ce au eliminat din dietă glutenul și laptele. Dr. Myers recomandă efectuarea unor teste pentru depistarea intoleranțelor alimentare, după care, în funcție de rezultate, adoptarea unei diete de eliminare a alimentelor pro-inflamatorii.

2. Lipsa de nutrienți = lipsa de energie

Deficitul de fier și carența de B12 sunt cauze destul de frecvente ale oboselii. Fierul este necesar pentru a produce hemoglobină, o proteină care furnizează oxigen celulelor. Când celulele nu primesc suficient oxigen, corpul funcționează mult mai greu, ceea ce poate duce la apariția senzației de epuizare.
Vitamina B12 este un cofactor pentru producerea energiei la nivel celular. În cazul unui nivel scăzut de B12, organismul are dificultăți în a produce suficientă energie pentru funcțiile zilnice.
„Puteți combate aceste deficiențe nutriționale cu o dietă bogată în proteine de calitate (carne de pasăre din gospodării, pește sălbatic, ouă) și în vitamine și minerale provenite din legume cât mai colorate”, recomandă dr. Amy Myers. De asemenea, puteți lua în calcul suplimentarea cu fier și vitamina B12.

3. Când oboseala pornește din intestin

Infecțiile digestive precum cele cu Candida, paraziți sau SIBO (dezechilibrul florei intestinale) se numără printre cauzele frecvente ale oboselii. Alte infecții sistemice, inclusiv boala Lyme sau infecția cu virusul Epstein-Barr, pot suprima activitatea sistemului imunitar, ceea ce reduce drastic nivelul de energie. Cei care suspectează prezența unei astfel de infecții ar trebui să le trateze cât mai curând posibil.

4. Boala Hashimoto, tiroida este depășită de situație

Tiroida este o glandă implicată în activitatea tuturor organelor din corpul uman. Ea eliberează hormoni care interacționează cu fiecare celulă din corp. Hormonii tiroidieni controlează toate procesele metabolice și joacă un rol crucial în nivelul de energie, în temperatura corpului și în metabolism. Cea mai frecventă disfuncție tiroidiană este boala Hashimoto, o boală autoimună în care sistemul imunitar atacă tiroida, determinând un nivel scăzut de hormoni tiroidieni. Atunci este lesne de înțeles că în condițiile deficitului de hormoni tiroidieni, procesele metabolice sunt reduse, pacienții având parte de oboseală și lipsă de energie. Din păcate, atrage atenția dr. Myers, boala Hashimoto este mult subdiagnosticată și subevaluată în medicina convențională. Se estimează că 60% dintre persoanele cu disfuncții tiroidiene sunt nediagnosticate.

5. Stresul și oboseala, o asociere deloc surprinzătoare

Faptul că stresul este omniprezent în viețile tuturor celor din societatea modernă nu mai este deloc surprinzător. Dar nu contenim să atragem atenția asupra efectelor sale nocive. În situații de criză, corpul eliberează cortizol și o cascadă de alți hormoni pentru a vă ajuta să depășiți stresul. Atunci când aceste situații se repetă sau stresul se menține la un nivel mocnit, aparent sub control, eliberarea hormonilor respectivi afectează glandele suprarenale, ducând la oboseală, senzație de extenuare fizică, psihică, emoțională. Pentru a combate efectele stresului, dr. Amy Myers recomandă practicarea unor metode de relaxare, indiferent că e vorba de meditație, yoga, plimbări pe jos sau pur și simplu o baie relaxantă. Foarte utile pot fi și suplimentele cu plante adaptogene, cum ar fi Rhodiola, care are proprietatea de a regla nivelul hormonilor de stres, sau suplimentele pe bază de magneziu.

6. Detoxifierea, măsură de urgență

Acumularea de toxine reprezintă o presiune majoră, o povară asupra organismului. O cură de detoxifiere îți poate elibera corpul de reziduurile care îți blochează funcțiile organismului și te împiedică să fii plin de energie. Dacă oboseala este însoțită de constipație, luare în greutate, probleme ale pielii, lipsă de concentrare, migrene inexplicabile, este nevoie urgent de un proces de detoxifiere. Poți opta pentru Colon Help by Zenyth, un detoxifiant și un reglator intestinal 100% natural, pe bază de fibre (semințe de in și psyllium) și plante detoxifiante. Nu uita că detoxifierea este primul pas spre sănătate și recăpătarea energiei!
Surse:
www.medicalnewstoday.com/articles/248002.php
www.amymyersmd.com/2017/07/6-causes-fatigue-overcome/
www.amymyersmd.com/2013/08/everything-need-know-b12-deficiency/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here