De ce nu poți da jos grăsimea din jurul taliei?

Grăsimea abdominală în exces reprezintă mai mult decât un disconfort și un motiv de jenă când ne expunem la plajă. Din ce în ce mai multe cercetări sugerează că circumferința crescută a taliei este un factor de risc mai mare pentru boli grave decât indicele masei corporale sau procentul total al grăsimilor corporale.

Principalul vinovat: grăsimea viscerală, care se acumulează în abdomen, se infiltrează printre organele interne și intervine în metabolismul organismului. Așa se explică de ce grăsimea viscerală poate fi una dintre cauzele apariției bolilor de inimă, diabetului, demenței senile sau chiar a cancerului. În schimb, grăsimea subcutanată, aflată sub piele, acționează ca un depozit de celule adipoase și este mai puțin activă din punct de vedere metabolic decât grăsimea viscerală, care este activă, se descompune în acizi grași și hormoni, metabolizați ulterior în ficat.

Dieta mediteraneană topește grăsimea abdominală

În mod cert, grăsimea din jurul taliei este o amenințare pentru sănătate atât în cazul femeilor, cât și al bărbaților. Întrebarea este ce poți face pentru a reduce circumferința taliei? „Puteți beneficia de o dietă de tip mediteranean, cu un accent deosebit pe fructe și legume proaspete, cereale integrale, grăsimi sănătoase (ulei de măsline), având grijă totodată la a limita carnea roșie. Mișcarea este de asemenea foarte importantă. Orice faceți pentru a vă reduce talia, chiar dacă este vorba doar despre o jumătate de centimetru, vă poate ajuta să fiți mai sănătoși”, atrage atenția cardiologul Holly S. Andersen, director de educație și informare la Institutul Inimii din New York.

Deși grăsimea viscerală este activă, spre deosebire de grăsimea subcutanată, care este pasivă și mai greu de transformat în energie, atunci când vine vorba de dat jos burta, foarte mulți constată că este o misiune foarte dificilă. Nu întâmplător, colacul de grăsime este atât de rezistent la schimbare. Există o serie de cauze care duc la acumularea grăsimii în jurul taliei și fac în așa fel încât aceasta să nu dispară cu una cu două. Sunt factori pe care nu îi putem controla și factori asupra cărora putem interveni pentru a împiedica pe cât posibil depunerea de grăsime la nivelul abdomenului.

1. Forma corpului moștenită genetic

Multe persoane sunt predispuse la acumularea grăsimii în zona abdominală ca urmare a moștenirii genetice. Este vorba despre așa-numita siluetă în formă de măr. Picioarele sunt subțiri, șoldurile înguste, umerii lați, sânii mari. Grăsimea se depune în special în partea de sus a corpului, pe abdomen, piept, față. Dacă ai o siluetă în formă de pară, șoldurile sunt late, coapsele groase, umerii înguști, sânii mici. Grăsimea se depune în partea inferioară a corpului, pe fese și coapse. Silueta în formă de pară și silueta în formă de măr sunt cele mai întâlnite forme feminine. Mai există „clepsidre”, „dreptunghiuri”, „triunghi inversat” și alte forme. Important este să ții cont de forma corpului tău atunci când începi un program de slăbire și să optezi pentru exerciții fizice care lucrează zonele cu depozite de grăsime. Dar nu uita că niciun regim de slăbire nu îți va schimba radical forma corpului, dar cu siguranță te va ajuta să arăți mai bine și să îți menții sănătatea.

2. Menopauza

Hormonii pot determina excesul de grăsime abdominală. În această situație se află de obicei femeile aflate la menopauză. După vârsta de 50 de ani, încet-încet, chiar și femeile cu siluetă în formă de pară observă că circumferința taliei începe să crească. Explicația: o scădere a estrogenului asociată cu încetinirea naturală a metabolismului pe măsura înaintării în vârstă se află la originea acestei transformări. Respectarea unui stil de viață sănătos și practicarea unor forme de mișcare concentrate pe tonifierea musculaturii abdominale ar putea să facă diferența.

3. Sindromul ovarelor polichistice

Aproximativ 10-20% dintre femei, cu vârste între 20 și 40 de ani, suferă de sindromul ovarelor polichistice (SOP). Acesta este un dezechilibru hormonal cu efecte negative asupra întregului organism. Femeile cu SOP prezintă un nivel crescut al testosteronului (principalul hormon masculin). Din această cauză capătă o predispoziție de depunere a grăsimii în formă de măr, specifică bărbaților și cunoscută, de altfel, ca siluetă de tip androgen. Adesea, simptomele (dereglări ale menstruației, acnee, pilozitate excesivă, surplus ponderal) debutează în adolescență și, dacă tulburarea nu este descoperită și tratată la timp, boala poate duce la infertilitate, predispoziție pentru boli de inimă, diabet sau chiar cancer.

4. Lipsa ori excesul de somn

Un adult are nevoie de circa 8 ore de somn liniștit pe noapte. Tot ceea ce este în minus sau în plus față de acest interval reprezintă un risc pentru sănătatea organismului. S-a constatat că atât lipsa, cât și excesul de somn se asociază cu o creștere a conținutului de grăsime viscerală. Dacă suntem privați de somn, metabolismul nostru va încetini pentru a păstra energia și vom fi tentați să mâncăm alimente hipercalorice. În căutarea unor surse rapide de energie vom opta mai degrabă pentru cartofi prăjiți, pizza, gogoși în detrimentul unei salate cu pește la grătar. Cât despre somnul în exces, acesta este caracteristic persoanelor sedentare, care de regulă stochează caloriile ingerate sub formă de grăsimi, în special în jurul taliei.

5. Stresul

Un alt factor important care determină depunerea grăsimii la nivelul abdomenului estre stresul. Atunci când suntem sub presiune, organismul secretă un nivel ridicat de cortizol, un hormon care, secretat în exces, dăunează cel puțin în două moduri. În primul rând, deschide apetitul pentru alimente grase și dulci, care asigură un confort rapid. Apoi, modifică metabolismul pentru a face față unei false situații de criză, astfel încât corpul arde mai puține calorii și le stochează ca depozite de grăsime. Conform specialiștilor, kilogramele în plus cauzate de stres pot fi localizate cel mai frecvent în zona abdomenului.

Surse:

  • prevention.com/health/5-reasons-why-youre-gaining-belly-fat/slide/1
  • draxe.com/visceral-fat/
  • health.harvard.edu/staying-healthy/abdominal-fat-and-what-to-do-about-it

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here