15 remedii naturale pentru imunitate

Indiferent de tipul de amenințare cu care se confruntă organismul nostru, este bine să nu uităm că imunitatea joacă un rol cheie. Care sunt remediile naturale cele mai eficiente pentru creșterea imunității?

Să începem cu începutul: ce sunt gripele și răcelile?

  • Răcelile: sunt infecții virale acute care afectează sistemul respirator. Există mai mult de 200 de virusuri care dezvoltă răcelile, coronavirusurile și rinovirusurile fiind cauzele cele mai frecvente. Fiind în număr foarte mare, corpul nu poate dezvolta rezistență la toate acestea. Motiv pentru care, pentru a face suportabile simptomele, apelăm la diverse remedii, naturale sau clasice.
  • Gripa: este o infecție virală respiratorie care are efecte de la moderat la sever, chiar deces. Există 4 tipuri de virusuri care provoacă gripa: A, B, C și D. Tulpinile de tipul A și B sunt cele care provoacă epidemiile anuale de gripă, sunt cele pentru care se dezvoltă anual vaccinuri. Tulpinile C și D se întâlnesc mai degrabă în lumea animală.
  • Coronavirusul COVID-19 este parte dintr-o familie de coronavirusuri care se pot transmite între oameni și animale. Unele dintre cele 7 tipuri de coronavirusuri care pot afecta și oamenii (229E, NL63, OC43 și HKU1) produc simptome ușoare și moderate. Alte tulpini – SARS sau COVID-19 – produc simptome mult mai severe, iar complicațiile la nivelul altor organe (plămâni, rinichi etc.) pot pune viața în pericol.

Cum tratăm gripa și răceala?

  • În cazul gripelor și răcelilor, medicația indicată – decongestionante, antiinflamatoare, antihistaminice – este adresată simptomelor.
  • Antibioticele ajung de prea multe ori să fie administrate în gripe și răceli. Automedicația este o problemă serioasă în acest context. Abuzul de antibiotice nu numai că nu ajută în controlul bolii, dar poate duce și la agravări ale simptomelor prin scăderea sistemului imunitar. Rezistența dezvoltată la antibiotice este o altă problemă îngrijorătoare cu care ne confruntăm din ce în ce mai des.
  • Și în cazul antiviralelor, s-a constatat că virusurile dezvoltă rezistență prin dezvoltarea anumitor mutații.

Vestea bună este că natura ne oferă rafturi întregi de remedii. Iată care sunt 15 dintre cele mai importante astfel de remedii cu efecte variate, de la diminuarea intensității simptomelor, la acțiune antivirală.

1.    Ghimbirul: reducerea febrei și frisoanelor

Ghimbirul este unul dintre remediile tradiționale cheie împotriva răcelii și gripei. Studiile științifice arată că ghimbirul proaspăt este eficient în infecțiile sistemului respirator. Pentru un efect mai intens, se poate folosi suc de ghimbir împreună cu miere și suc de lămâie.

Ghimbirul conține crom, magneziu și zinc, ceea ce ajută la îmbunătățirea circulației, la reducerea intensității febrei, a frisoanelor și a transpirației excesive. Tot ghimbirul are rol antivărsături, unul dintre simptomele care însoțesc uneori gripele și răcelile.

2.    Ciupercile terapeutice: acțiune imunomodulatoare

Folosite în diferite forme – de la capsule la tincturi, ciupercile medicinale și-au dovedit în timp efectele imunomodulatoare și antivirale. Cele mai utilizate sunt ciupercile ganoderma, shiitake și maitake. Betaglucanul, o polizaharidă pe care o găsim în ciupercile terapeutice, și-a dovedit capacitatea de a crește reacția de apărare a organismului în cazurile de gripă. Ganoderma lucidum, de exemplu, stimulează funcția celulelor dendritice, care ajută alte celule ale sistemului imunitar să recunoască antigenii străini şi să-i distrugă. Substanțele extrase din aceste ciuperci ajută, de asemenea, la dezvoltarea limfocitelor B și T, celulele imune implicate în producția de anticorpi și reglarea funcției imunitare.

3.    Probioticele: ajutorul din interior al sistemului imunitar

Un microbiom echilibrat este un punct incontestabil de inițiere a răspunsului imun în caz de infecții virale, chiar și în cele legate de gripe. Un studiu realizat în 2018, în China, a arătat că suplimentarea dietei cu probiotice aduce o stimulare, atât a sistemului imunitar înnăscut, cât și a sistemului imunitar adaptativ. Deși bacteriile se află în cea mai semnificativă cantitate la nivelul tractului digestiv, ele sunt prezente și la nivelul pielii sau al mucoaselor, importante porți de intrare a agenților patogeni în interiorul organismului.

S-a observat, de asemenea, că gripele și răcelile perturbă microbiomul uman și provoacă dezechilibre semnificative: se reduce diversitatea microbiotei și se observă creșteri în dezvoltarea coloniilor de bacterii oportuniste de genul E. coli și Enterococcus faecium. Suplimentarea cu lactobacili și apelarea la alimente fermentate poate reduce aceste efecte.

4.    Frunzele de măslin: protecție antivirală

Frunzele de măslin conțin polifenoli cu potențial antiviral puternic. Practic, extractul de frunze de măslin schimbă membrana virusurilor de gripă, prevenind ca acestea să pătrundă în celulele umane.

5.    Seleniul: reglarea și echilibrarea sistemului imunitar

Secretul unei bune sănătăți nu stă în obținerea unui sistem hiper-reactiv, dar nici în încurajarea unor demersuri care să îl slăbească. Echilibrul este din nou cheia. Iar seleniul este una dintre componentele care ajută la reglarea sistemului imunitar. Deficiențele de seleniul au fost găsite, în anumite studii, ca fiind cauza mutațiilor virale. Reglarea necesarului de seleniu s-a observat că îmbunătățește răspunsul imun în cazul infecțiilor de ordin respirator.

Seleniul se poate asimila și din dietă, consumând fructe de mare, ciupercile Shiitake, ouă, carnea de curcan sau nucile de Brazilia. Suplimentarea se face doar în cure, excesul de seleniu nefiind benefic pentru sănătate.

6.    Prevenție cu vitamina D și vitamina A

Vitaminele D și A lucrează împreună pentru susținerea imunității. Există studii care susțin că raportul dintre vitamina D și vitamina A din organism dă tonul rezistenței organismului în fața unei posibile infectări cu virusuri gripale.

Vitamina D este transportată prin circulația sanguină la nivelul tuturor țesuturilor și organelor, ajungând în oase, mușchi, intestine, colon, creier. În plus, toate celulele sistemului imunitar au receptori pentru vitamina D. La nivelul sistemului imunitar, vitamina D activează celulele T responsabile cu apărarea organismului de virusuri sau bacterii.

7.    Vitamina C: antioxidant ce scurtează durata bolii

O metaanaliză a unor studii concludente a concluzionat ca administrarea de vitamina C, atât ca prevenție, cât și ca tratament din primele zile de apariție a simptomelor de răceală, reduce semnificativ durata manifestării simptomelor. Apelarea la formele de vitamina C care conțin bioflavonoide și resveratrol face vitamina C mult mai asemănătoare cu ceea ce se găsește în natură, lucru care duce la o mult mai mare putere de absorbție la nivelul organismului.

8.    Zincul reduce durata și severitatea simptomelor

Zincul este un alt element esențial pentru buna funcționare a sistemului imunitar. Din păcate, dieta modernă nu oferă multe surse naturale de zinc. Administrarea unor suplimente de zinc chiar din primele 24 de ore de la debutul unei răceli reduce durata manifestărilor și intensitatea lor.

9.    Andrographis reduce durata gripelor și răcelilor

Originar din India și Sri Lanka, Andrographis (Andrographis paniculata) este printre primele remedii naturale la care se face apel în caz de febră și diverse infecții. Recomandarea făcută în urma studiilor este ca acest remediu să fie administrat în primele 36-48 de ore de la primele simptome pentru a reduce din durata și severitatea simptomelor infecțiilor respiratorii superioare. Alte studii arată că andrographis are efecte în inhibarea multiplicării virusurilor gripale și în reducerea inflamației asociate lor, inflamație ce duce la oboseala generalizată și la durerile musculare.

10. Mierea: antitusiv natural

Mierea este unul dintre remediile folosite în orice cultură, nu doar în gestionarea gripelor și răcelilor. Rolul eficient pe care îl are în recuperarea în fața infecțiilor respiratorii de natură virală o plasează în topul acestor remedii. În plus, mierea Manuka inhibă multiplicarea virusurilor gripale și sporește acțiunea anumitor tratamente antivirale clasice. În ceea ce privește controlul tusei, mierea s-a dovedit chiar mai eficientă ca remediile mai sofisticate, chiar și în cazul tusei nocturne atât de dificil de gestionat.

11. Propolisul: accelerator în procesul de recuperare

Albinele folosesc propolisul pentru a proteja comunitatea de bacterii, fungi sau virusuri ce riscă să pună în pericol stupul. Dacă ar fi să mergem pe o variantă metaforică, propolisul funcționează ca un adevărat sistem imunitar al stupului. Iar studiile ne arată că ajută în același fel și pentru apărarea organismului uman, având compuși ce acționează ca remedii antigripale. În plus, administrat în produse speciale pe cale nazală se pare că accelerează semnificativ recuperarea după răcelile comune.

12. Colostrum bovin: prevenție în gripe și răceală

Colostrumul este primul lapte obținut de la vacă după nașterea unui vițel și există studii care trimit către ideea că are efecte eficiente în prevenirea răcelilor și gripelor. De asemenea, există dovezi care ne arată că reduce numărul episoadelor de spitalizare în cazul infecțiilor respiratorii la copii. Desigur, pentru a ne asigura de efectele benefice, sursa trebuie să fie una ecologică, netratată cu antibiotice.

13. Echinacea: imunitate și protecție antivirală

Echinacea este una dintre plantele foarte larg întâlnite în produsele naturale pentru imunitate, iar studiile au demonstrat eficacitatea. Un studiu realizat pe un eșantion de 755 de persoane, timp de 4 luni, a arătat reducerea semnificativă a episoadelor virale de infecții respiratorii în cazul celor care au consumat echinacea. Un alt studiu a plasat eficacitatea acestui remediu natural pe un palier asemănător tratamentelor antivirale clasice, fără a aduce riscul dezvoltării rezistenței virusurilor la tratament.

14. Socul scurtează durata afecțiunilor respiratorii

Socul produce fructe mici, de culoare mov închis, ce sunt printre tratamentele naturale la fel de recunoscute încă din trecut. Studiile au arătat că extractul din fructe de soc poate diminua simptomele gripelor și răcelilor și, chiar mai important, poate scurta durata de acțiune a bolii cu 2 până la 4 zile. Conform specialiștilor, acțiunea socului se bazează pe efectul puternic antioxidant.

15. Usturoiul previne și reduce severitatea infecțiilor respiratorii

În ritualuri și povești, usturoiul a avut mereu rol protector în fața răului, a creaturilor supranaturale cu intenții nu tocmai bune. Cam la fel stau lucrurile și în ceea ce privește prevenirea gripelor și răcelilor. Doar că în al doilea caz există studii care să susțină aceste lucruri.

Alicina, compus pe care usturoiul îl degajă atunci când este zdrobit, tăiat, pisat, are efect în creșterea puterii de apărare împotriva virusurilor responsabile de instalarea răcelilor. În plus, are rol în diminuarea inflamației asociată cu multiplicarea virusurilor în organism.

Este important să nu uităm că un sistem imunitar puternic nu se poate construi peste noapte, dar cu fiecare decizie corectă pe care o luăm în ceea ce privește stilul nostru de viață, suntem mai bine decât eram cu o decizie în urmă. Fie că vorbim despre dietă, sport, suplimente nutritive de calitate, odihnă și activități care să ne hrănească interior, toate sunt pietre importante ale unui organism ce poate face față provocărilor mediului exterior.

Surse:

  1. https://chriskresser.com/the-top-20-natural-remedies-for-cold-and-flu/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5995450/
  3. https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.00-0721fje
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21328251/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6107651/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92757/
Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here