Mișcarea este pe placul inimii. Dar care este secretul pentru a face sport?

Autor:

Știm cu toții cât de importantă este mișcarea pentru inimă și starea generală de sănătate. Însă oamenii de știință continuă să ne ofere noi argumente în sprijinul ideii de a face mișcare zilnic. Un studiu recent arată că activitatea fizică este o rețetă sigură pentru a ne bucura de viață lungă, în deplină sănătate.

Ce tipuri de exerciții sunt indicate?

Studiul, publicat în Medicine&Science in Sports&Exercise din SUA, este prezentat și de renumitul cardiolog american dr. Stephen Sinatra, părintele cardiologiei metabolice. Potrivit acestuia, exercițiile fizice nu trebuie să lipsească din viața noastră, chiar și în doze minime. Cercetările arată că un efort minim – precum o simplă plimbare de o jumătate de oră pe zi – oferă o protecție majoră, chiar și în cazul persoanelor obeze sau al vârstnicilor. Mai mult decât atât, pentru seniori, beneficiile exercițiilor merg dincolo de sănătatea cardiovasculară, crescând rezistența organismului și mobilitatea, astfel încât gradul de independență să se păstreze cât mai mult timp, precizează dr. Sinatra.

La întrebarea ce fel de exerciții ar trebui practicate, răspunsul doctorului Sinatra este întotdeauna același: „Tipul de exerciții și pe care le veți continua an de an, fie că este vorba despre mers pe jos, tenis, dans, înot sau orice altă activitate care vă place”. Dacă nu vă place banda de alergare, dar vă place să săriți coarda, atunci începeți să săriți coarda un minut pe zi. Nu trebuie să alergați un kilometru pe zi, este suficient să plimbați câinele prin cartier. Orice activitate este mai bună decât niciuna și vă puteți mări treptat rezistența la efort. Încercați gimnastica Pilates și yoga, care nu presupun un efort fizic intens, dar sunt extrem de eficiente pentru îmbunătățirea mobilității articulare și pentru normalizarea activității inimii.

Ce trebuie să știi înainte de a începe să faci sport?

Dr. Sinatra le oferă celor care doresc să înceapă o activitate fizică o serie de recomandări importante:

  • Dacă nu ai mai exersat de mult timp și suferi de o afecțiune cronică precum osteoartrita sau o boală cardiovasculară, vorbește cu medicul curent despre nivelul de efort la care poți ajunge. Nu trebuie să faci mai mult decât corpul tău poate duce. De asemenea, ține cont de eventualele probleme la nivelul picioarelor și echipează-te cu încălțăminte de sport corespunzătoare.
  • Începe lent și cu mult calm. În cazul în care experimentezi stări în care simți că ți se taie respirația ori dureri în piept, mergi la medic cât mai curând posibil. Dacă te simți rău, oprește-te imediat. Dacă simptomele persistă după 3-5 minute de odihnă este posibil să ai nevoie de îngrijire medicală.
  • Nu uita că articulațiile tale, ligamentele, tendoanele și mușchii nu mai sunt așa cum erau la vârste tinere și au nevoie de un antrenament adecvat. În cazul în care te antrenezi cu greutăți, chiar și mici, trebuie să execuți mișcările în mod corect pentru a evita microtraumatismele sau agravarea problemelor articulare. De aceea, este preferabil ca acest tip de antrenament să fie făcut sub îndrumarea unui fizioterapeut cu experiență în lucrul cu persoanele de vârsta a treia. Pe termen lung, mișcarea executată corespunzător chiar va ajuta la reducerea durerilor articulare.

Cele 4 suplimente „magice” care te pun în mișcare

Dacă te numeri printre cei 75% dintre adulții care nu reușesc să se miște suficient și se expun unui risc semnificativ de probleme cardiovasculare, dr. Sinatra îți dezvăluie secretul care te va ajuta să faci mișcare.

Dacă nu îți place să faci sport sau dacă nu poți, pur și simplu, exersa foarte mult din cauza slăbiciunii musculare, explicația ar fi că îți lipsește „puterea de foc” a mitocondriilor, susține dr. Sinatra. „Avem la dispoziție o cale de amplificare a activității mitocondriilor – de fapt, niște pilule magice. (…) Mitocondriile voastre chiar pot fi hrănite, fertilizate și fortificate”, potrivit cardiologului american.

„Pilulele magice“ sunt suplimentele cu coenzima Q10, magneziu, D-riboză și L-carnitină. Dr. Sinatra le numește grupul „celor patru magnifici” datorită felului în care energizează celulele miocardului și restul organismului. „Am văzut cum aceste suplimente au energizat pacienți cu niveluri scăzute de energie, care nu au avut niciodată chef de sport”, mărturisește dr. Sinatra.

Cercetările arată că D-riboza le îmbunătățește starea celor care suferă de sindromul oboselii cronice, pentru că afecțiunea se bazează pe un metabolism defectuos al ATP. Coenzima Q10, L-carnitina și magneziul ameliorează de asemenea oboseala cronică, pentru că susțin producția de ATP.

„Recomandăm cu regularitate aceste substanțe nutritive care hrănesc mitocondriile pentru a genera energia necesară și a motiva oamenii să depună efort fizic. Ele vă pot transforma mitocondriile în centralele energetice pe care le-a intenționat Natura. Pacienții anterior sedentari, care demarează un anumit program fizic, chiar și unul minimal, ne spun constant că se simt mai bine. Exercițiile merg mână în mână cu o stare de sănătate mai bună”, afirmă dr. Sinatra.

Surse:

  • drsinatra.com/To-Live-a-Longer-Life-Even-Moderate-Exercise-Gives-You-Big-Benefits/
  • Stephen T. Sinatra și James C. Roberts, Martin Zucker – „Noua cardiologie”, Lifestyle Publishing, 2012.
Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here