Detoxifierea de primăvară și rolul fibrelor

Oboseală, insomnii sau migrene, tulburări digestive sau kilograme în plus… Multe persoane se plâng de aceste probleme la începutul primăverii. Avem tendința de a pune unele dintre aceste simptome pe seama asteniei de primăvară, realitatea poate fi însă alta. Toate aceste probleme pot vorbi de fapt despre nevoia de detoxifiere a organismului. Simona Dragomir discută despre detoxifierea de primăvară și rolul fibrelor în detoxifiere cu domnul prof. Gheorghe Mencinicopschi.

Simona Dragomir: Bun găsit, dragii mei! Astăzi vorbim despre detoxifierea de primăvară și rolul fibrelor în detoxifiere. Alături de noi de află domnul prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi. Bine ați revenit, domnule profesor!

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Bine v-am găsit pe dumneavoastră și cei care ne privesc!

Simona Dragomir: Mă bucur să fim din nou împreună aici, la Ziarul de Sănătate! Domnule profesor, de multe ori simțim oboseală, poate avem chiar insomnii, migrene, chiar tulburări digestive, kilograme în plus, poate că nu ne simțim extraordinar mai ales acum, odată cu schimbarea de anotimp, primăvara. De multe ori considerăm că astenia de primăvară este de vină, dar nu întotdeauna se întâmplă așa. Poate că organismul nostru uneori are nevoie de detoxifiere și, așa cum spuneam, detoxifierea de primăvară. M-am gândit că ar fi potrivit să abordăm acest subiect astăzi. Avem nevoie sau nu de detoxifiere primăvara?

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Sigur că avem nevoie! Primăvara este un anotimp de tranziție, un anotimp care survine după o dietă prea săracă în fibre, prea bogată în calorii, dieta din perioada friguroasă. Sigur că există toxine și este logic să existe toxine din moment ce metabolismul nostru la nivel celular generează toxine, generează reziduuri metabolice, uneori cunoscute ca fiind radicalii liberi, și nu numai. Dar există toxine și la nivelul colonului, unde există o microfloră extrem de complexă și vitală pentru sănătatea noastră. Această microfloră, pe lângă beneficii, și ea creează niște toxine din metabolismul care intervine la interfața cu conținutul colonului și cu reziduurile generate în urma procesului de digestie a alimentelor. Aceste reziduuri nu sunt ca un gunoi, cum am crede noi.

Simona Dragomir: Pe care îl strângi ceva mai ușor, dacă vrei, și l-ai aruncat!

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Sigur! Iar procesul de detoxifiere nu este un proces similar cu cel în care dai cu mătura. Aici sunt procese foarte complexe care intervin la nivel biochimic, la nivelul metabolismului organismului nostru și al microorganismelor pe care noi le găzduim și le numim microfloră intestinală. Fără fibre, în primul rând, nu se formează bolul fecal și de aici o serie întreagă de consecințe: de la constipație și până la autointoxicare, pentru că aceste fibre au tocmai rolul de a acționa fizic, mecanic, biochimic prin procese de absorbție a metaboliților. Iată, în procesul nostru de digestie și în procesele microbiene se produc, de exemplu, amine biogene dintre care cea mai cunoscută este histamina. Multe persoane suferă de boli alergice. Ce se dă în cazul bolilor alergice? Antihistaminice. De aceea, fibrele alimentare, solubile și insolubile, pentru că sunt două categorii de fibre alimentare, poate vom discuta cu altă ocazie mai mult, joacă rolul acesta de a complexa, de a lega și de a elimina prin fecale toate aceste substanțe, care dacă nu sunt eliminate sunt reabsorbite în circuitul sanguin și sunt duse apoi la toate celulele din corpul nostru. Sigur, cele mai sensibile sunt celulele creierului. Iată de ce este vital să facem această detoxifiere și, văzută în această viziune a faptului că acei compuși biochimici trebuie să fie legați de ceva, trebuie să fie apoi eliminați din organismul nostru prin fecale, dar și prin urină și transpirație.

Simona Dragomir: Și spuneați că fibrele sunt foarte importante și ajută la eliminarea bolului fecal. Spuneați că dacă nu avem suficiente fibre în dieta noastră, poate apărea constipația, dar cred că mai sunt și celelalte semne pe care organismul le dă și aș vrea să le subliniem. În momentul în care ai nevoie de o detoxifiere ce ar trebui să îți dea de gândit? Faptul că te simți obosit, că apar tot felul de alte probleme, chiar insomnii, kilograme în plus?

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Sigur că da! Detoxifierea, în sensul în care am discutat, de multe ori la omul modern este însoțită și de o penurie de lichide, de apă de fapt, de hidratare. Procesele acestea de detoxifiere sunt cu atât mai active și mai eficiente cu cât consumăm apă. Apa este, de fapt, singurul lichid care ajută la detoxifierea naturală, ajută la eliminarea surplusului de grăsime, deci ne menține o siluetă cât mai plăcută și cât mai sănătoasă, apropiată de greutatea ideală. Aș vrea aici să punctez că greutatea individuală este unică, așa cum noi înșine suntem unici. Nu trebuie să copiem…

Simona Dragomir: Să nu vrem să arătăm ca „x“ sau ca „y”, pentru că poate nu este potrivit vârstei, constituției, înălțimii pe care le avem.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Greutatea normală este un parametru fiziologic foarte bine controlat de corpul nostru, iar atunci când scapă de sub acest control apare acea situație patologică: supraponderalitate și obezitate, care, așa cum știm prea bine, din păcate se însoțesc de toate bolile acestea cronice: diabetul de tip 2, boli cardiovasculare, chiar anumite forme de cancer și sigur că îmbătrânire rapidă precoce.

Simona Dragomir: Și nu ne dorim acest lucru! Aș reveni la rolul fibrelor, domnule profesor. Spuneați de hidratare, de apă. Cred că este foarte important ca fibrele să își îndeplinească rolul, ai nevoie să te hidratezi corect, astfel încât ele să se umfle și să se poată elimina și acționa așa cum trebuie. Poate ne explicați ce se întâmplă la nivelul colonului, cum acționează fibrele?

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Fibrele au mecanisme multiple de acțiune. Unul pe care încă nu l-am amintit, dar îl vom spune acum: ele sunt și prebiotice. Aceste prebiotice modelează și modulează echilibrul microflorei intestinale. Astăzi, foarte mulți dintre noi, datorită alimentației care conține aditivi alimentari, reziduuri de pesticide, suferim de ceea ce se cheamă disbioză. Disbioză care nu prea e luată în serios, adică un dezechilibru la nivelul microflorei intestinale care poate duce chiar la obezitate. Spre exemplu, atunci când componenta de microorganisme, numite firmicute, este mai activă se constată și o creștere în greutate. În momentul în care nu consumăm apă și nu consumăm fibre, organismul se deshidratează, apar tot felul de boli, luăm și în greutate, paradoxal.

Simona Dragomir: De multe ori, senzația de foame nu apare pentru că ai nevoie de mâncare, ci de apă. Nu știm că ne este sete, nu întotdeauna realizăm.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Sigur! Și pe măsură ce înaintăm în vârstă această confuzie crește. Practic, atunci când ne e sete, senzația ce ajunge în sfera conștientului este aceea de foame, ceea ce duce la o secetă și mai mare a organismului și la înrăutățirea stării noastre de sănătate. Fibrele, atunci când sunt însoțite de un aport corect de apă, așa cum spuneați și dumneavoastră, își măresc volumul foarte mult și atunci, distensia pe care o produce asupra peretelui stomacal duce la excitarea mecanoreceptorilor din stomac și trimit semnalul către creier că nu ne este foame. Iată cum consumul de fibre ne ajută și la reducerea senzației de foame, deci și la scăderea aportului caloric și la menținerea unei diete cât mai aproape de cea ideală a fiecăruia dintre noi.

Simona Dragomir: Deci fibrele ne ajută să eliminăm și toxinele, ne ajută să facem o detoxifiere corectă a organismului, dar ne ajută să ținem cumva sub control și kilogramele.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Așa este!

Simona Dragomir: De unde ne luăm fibrele, domnule profesor? Sunt suficiente doar alimentele, adică un stil de viață sănătos în care încercăm să ne hrănim corect sau avem nevoie și de suplimente alimentare?

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Din păcate, dieta modernă este săracă în fibre. Prin excelenţă, dieta modernă este chiar foarte săracă în fibre. Cu cât consumăm alimente mai procesate, cu atât aportul de fibre este mai mic, undeva la 3-4-5 g, pe când organismul nostru are nevoie de 30 g minimum de fibre.

Simona Dragomir: Deci iată, e o diferență foarte mare.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Da, așa cum se întâmplă și cu sarea: organismul nostru are nevoie de circa 3 g și s-a constatat că prin alimentația modernă, acesta are un aport zilnic de 25 g de sare. Pe de o parte avem un exces de sare care ne cere neapărat o hidratare corectă, iar pe de altă parte avem un deficit mare de fibre care au un rol vital în procesele de detoxifiere și în procesele vitale legate de eliminarea substanțelor de „encrasage“, cum spun francezii. Există chiar un tratat legat de bolile de „encrasage“, bolile provocate de îmbâcsirea organismului cu substanțe care devin inutile, pe care noi generic le numim toxine și care trebuie eliminate pentru că ele generează, împreună cu alți factori, toate bolile, în special pe cele cronice și activează și înrăutățește efectele bolilor acute.

Simona Dragomir: Deci este important să nu uităm de rolul fibrelor în alimentația noastră. Le putem lua din fructe, legume, cereale, dar spuneați că nu sunt suficiente, ci am avea nevoie și de un supliment alimentar de calitate, pentru că sunt foarte multe suplimente alimentare pe piață. Cum alegem unul de calitate? Eu aș vrea să profităm de prezența ColonHelp, astăzi alături de noi. Știu că este un produs 100% natural, un produs pe care eu îl recomad cu multă plăcere.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Eu recomand fibrele alimentare, să fie consumate nu numai din alimente din cauza faptului că alimentele procesate nu conțin aceste fibre.

Simona Dragomir: Noi considerăm că mâncăm fructe, legume, dar nu știu câte fructe și câte legume putem mânca zilnic cât să ne acoperim necesarul.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Nu se mai consumă, din păcate, fructele în starea lor naturală. Se consumă fresh-uri și fresh-urile nu mai conțin fibre alimentare, ci conțin foarte mult zahăr, fructoză, fructoză-glucoză. De aceea consider că este necesar ca zilnic să avem un aport suplimentar de fibre solubile și insolubile din suplimente alimentare. Un supliment alimentar bogat în fibre, ca să aibă o calitate deosebită, trebuie să conțină fibrele insolubile, hemiceluloză, celuloză, dar și fibre solubile, așa cum se găsesc, de exemplu, în psyllium. Ar trebui să conțină aceste tărâțe de psyllium care sunt, de fapt, extrase din semințe de plantago, ceva înrudit cu pătlagina. Deci este un lucru cât se poate de natural. De asemenea, inul și fibrele de in trebuie să fie conținute de aceste produse care ne suplimentează în modul cel mai natural nevoia de fibre alimentare.

Simona Dragomir: Iar dacă pui ColonHelp într-un iaurt, poate să constituie un mic dejun foarte sănătos. În iaurt sau în suc de fructe.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: Eu aș prefera în iaurt sau în produse din lapte fermentate pentru că acestea conțin foarte multe microorganisme probiotice. Componentele din suplimentele alimentare care au psyllium conțin și prebiotice și în momentul în care am consumat această combinație fericită, zic eu, dintre fibrele alimentare dintr-un supliment alimentar și iaurt și postbiotice. Toate au rolul lor, nu avem din păcate timp să discutăm despre ele, dar aș menționa că în momentul în care consumăm un supliment alimentar pe bază de fibre alimentare neapărat trebuie să ne hidratăm, să consumăm o cantitate mare de lichide. Dacă nu facem lucrul acesta, ne constipăm și efectul este cel nedorit, în loc să avem efectul dorit și sanogen adus de suplimentarea de fibre naturale care sunt esențiale pentru sănătatea noastră.

Simona Dragomir: Mulțumim pentru sfaturi, domnule profesor, și vă așteptăm să reveniți aici, la Ziarul de Sănătate, pentru că avem multe de povestit. Astăzi am discutat despre detoxifierea de primăvară, despre rolul fibrelor. Sunt foarte importante pentru a ne păstra sănătatea și frumusețea. Spunea domnul profesor Gheorghe Mencinicopschi că este important să avem o dietă echilibrată, sănătoasă, un stil de viață sănătos, însă putem suplimenta cu un produs de calitate. Astăzi am vorbit despre ColonHelp, un produs 100% natural. Rămâneți cu noi! Vă așteptăm să reveniți, domnule profesor, aici, la Ziarul de Sănătate! Pe data viitoare!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here