Intestinul sănătos: secretul unei imunități puternice

Alimentația nu este în legătură doar cu greutatea sau diferite afecțiuni fizice. Este ceea ce dă echilibrul microbiomului nostru și, mai departe, ceea ce dă tonul stării noastre generale de sănătate. Unul dintre cele mai complexe sisteme cu rol de protecție a organismului nostru, sistemul imunitar, își extrage echilibrul tot din cel al florei intestinale. Raluca Schachter, nutriționist clinic și coach în metabolic typing, vine LIVE la Ziarul de Sănătate, alături de Simona Dragomir, pentru a discuta despre legătura dintre microbiomul intestinal și imunitate.

0
65

Simona Dragomir: Cred că este foarte important să ne explici, Raluca: Este necesar ca sănătatea microbiomului intestinal să fie păstrată pentru a avea o imunitate bună și un organism sănătos?

Raluca Schachter: În primul rând, să spunem câte ceva despre acest microbim de care am auzit foarte multe în ultimul timp. Practic, microbiomul este format din trilioane de microorgansime: bacterii, ciuperci, protozoare, virusuri, care colonizează tractul digestiv. Un corp sănătos trăiește în perfectă simbioză și armonie cu aceste microorganisme. Atunci când ecosistemul corpului este în dezechilibru, anumite organisme oportuniste se multiplică. Microbiomul este direct responsabil de sănătatea gazdei și are o grămadă de funcții foarte importante: reglarea sistemului imunitar, a metabolismului, digestia și absorbția nutrienților, producerea de hormoni și neurotransmițători, are protecție antimicrobiană, este implicat în controlul glicemiei, al inflamației, protejează împotriva alergiilor. De asemenea, sinteza vitaminelor B și A, absorbția mineralelor calciu, magneziu, zinc, toate acestea se produc la nivel gastrointestinal. Așa cum am spus, în condiții de dezechilibru, acest microbiom devine direct implicat în dezvoltarea afecțiunilor, atât de ordin gastrointestinal, dar și în alte sisteme ale organismului.

Este locul unde se regăsește 70% din imunitatea noastră. Este logic să luăm în considerare prezența unor disfuncții în aproape orice afecțiune.

Factorii care pot dezechilibra microbiomul

Simona Dragomir:  Ce factori externi pot strica acest echilibru gastrointestinal al microbiomului?

Raluca Schachter: Da, sunt, din păcate, o multitudine de factori. Ca întotdeauna începem cu alimentația, cea procesată, care nu numai că este lipsită de nutrienți, dar conține și foarte multe substanțe toxice. Apoi, contează toxicitatea mediului și, în special, cea cu metale grele și chimicale. Disbioza intestinală – situația în care bacteriile patogene proliferează în dauna celor benefice – joacă la rândul ei un rol-cheie. Este practic o acțiune reciprocă. În momentul în care există deja disbioza, este din ce în ce mai afectat sistemul gastrointestinal. Antibioticele sunt un factor major pentru că acestea nu sunt selective. Ele decimează atât bacterii patogene, cât și pe cele beneficie. Apoi, organismele modificate genetic din alimentație sunt și ele dăunătoare. Glifosatul, de exemplu, utilizat ca pesticid, poate chela anumite minerale, făcându-le indisponibile. Stresul, medicamentele, reactivitățile alimentare, chiar și glutenul joacă un rol important. Sigur, pe unii îi afectează mai mult decât pe alții. Glutenul crește nivelul unei proteine numite zonulină, iar aceasta deschide spațiile dintre celulele peretelui intestinal și contribuie la acel sindrom numit sindromul intestinului permeabil. Este unul din factori, dar nu singurul.

Lipsa somnului este și ea un factor, pentru că se traduce tot printr-un stres, un stres fiziologic. Stresul fiziologic poate fi orice: de la infecții, până la lipsa de somn, dar și cel de origine emoțională sau mentală. Fumatul este, la rândul lui, un factor care strică dezechilibrul. Face parte din factorii toxici.

Simona Dragomir: Ce probleme de sănătate pot apărea pe fondul acestui dezechilibru?

Raluca Schachter: Pot apărea afecțiuni care sunt foarte legate de sistemul digestiv: colon iritabil, diverticulită, afecțiuni la nivelul ficatului, colita ulcerativă. SIBO – o suprapopulare cu bacterii la nivelul intestinului subțire. Pe acestea noi le recunoaștem ca fiind parte din sistemul gastrointestinal. Dar, poate multă lume nu știe, sunt foarte multe afecțiuni care apar în alte sisteme ale organismului, dar au legătură directă cu disfuncțiile la nivel gastrointestinal: boli autoimune, autism, boli de piele, diabet etc.

De asemenea, la nivelul sistemului gastrointestinal regăsim și producerea de neurotransmițători. Ne gândim în principal la serotonină, cea care controlează depresia, anxietatea, dar și setea, somnul, foamea. Este unul dintre neurotransmițătorii care sunt responsabili de starea de bunădispoziție. Este evident cum sindromul intestinului permeabil poate determina schimbări de dispoziție.

Teste de analiză a microbiomului

Simona Dragomir: Care sunt testele care se pot face sau cum ne putem diagnostica?

Raluca Schachter: În primul rând, din experiența mea, a colegilor și mentorilor mei, toate persoanele cu care lucrăm și care trăiesc în societatea modernă au un anumit grad de disfuncție la nivelul digestiei. Poate că nici măcar nu mai este foarte necesar să faci mereu teste, pentru că în momentul în care ai deja un diagnostic sau probleme vizibile este clar să te confrunți cu inflamație și că microbiomul tău are nevoie de ajutor, de reechilibrare și că există mai mulți pași, o strategie anume pentru a face acest lucru posibil. Sigur că sunt și situații în care dezechilibrele sunt așa de profunde încât trebuie să știi cu ce te lupți. Din fericire, avem teste disponibile în ziua de azi.

Eu mă folosesc de un test de acest gen care se bazează pe ultima tehnologie disponibilă, o analiză ADN din materii fecale, pentru a analiza microbiomul, pentru a vedea care sunt dezechilibrele, infecțiile, care este diversitatea microbiană. Putem afla date importante despre imunitate, despre funcția digestivă. Chiar și printr-o analiză de sânge standard, unde ne uităm la monocite, la eozinofile, la limfocite, la globulină și acid uric putem afla lucruri importante. Deci, din punct de vedere funcțional, dacă le analizăm și facem corelațiile, ne putem da seama dacă există inflamație gastrointestinală. Cu toate acestea, nu este o mare descoperire pentru că este foarte important să analizezi situația clientului integrativ, funcțional. După analiza simptomelor și toate informațiile pe care le aduni, poți trage concluzia dacă persoana suferă de probleme gastrointestinale și cum trebuie să fie rezolvate. Testele sunt mereu o confirmare și îți aduc informații clinice importante pentru a avea informații mai specifice în protocolul de vindecare.

Constipația, diareea, alergiile sunt doar câteva dintre simptomele care ne dau de gândit. Și o balonare care persistă, arsurile stomacale, iritații sau faptul că nu pot mânca anumite alimente deja sunt semnale de alarmă. Există însă și situații în care am întâlnit persoane care nu au simptome digestive foarte vizibile. Sunt relativ ok. Nu suferă de lucruri foarte deranjante. În schimb au alergii, colită sau orice diagnostic. Poate să fie și doar depresie sau migrene. Deja este clar că există disfuncție și la nivel intestinal pentru că acolo începe totul, acolo se absorb toate materiile prime de care ai nevoie pentru toate funcțiile din corp. Dacă acolo lucrurile nu funcționează bine, te poți aștepta la orice fel de alte dezechilibre în alte sisteme din organism.

Întrebare cititor: Cât de benefic este uleiul amestecat cu lămâie și cât de benefic este pentru constipație?

Raluca Schachter: Sincer, nu recomand așa ceva, nu recomand în general remedii care sunt menite doar să aducă o ușurare a simptomelor. Eu mai mult sunt interesată, este practic central în practica mea, de descoperirea cauzelor. Asemenea unui detectiv care merge pe firul ierbii și descoperă toate cauzele ca să știe cum le poate elimina în mod sistematic, natural și integrativ. Referitor la constipație, în primul rând ne gândim că poate nu există destule fibre în alimentație. Poate de acolo trebuie să pornim. Poate prebioticele sunt mai bune decât acest ulei. Practic, de aici pornesc multe probleme.

Întrebare cititor:  Ce sfaturi există pentru pacienții cu diabetul de tip 2?

Raluca Schachter: Diabetul este o problemă mai complexă, dar, foarte pe scurt, totul începe de la alimentație. Însuși diabetul sugerează faptul că alimentația nu a fost corectă foarte mult timp. Pentru că diabetul nu apare este noapte. Disglicemiile sunt cele care se instalează cu mult timp înaintea diabetului. Acestea sunt, de multe ori, ignorate. Vorbim de hipoglicemie, de fluctuația între hipo și hiper glicemie, vorbim de rezistența la insulină și, la un moment dat, de diabet. Practic, vorbim despre un dezechilibru care s-a cronicizat și a apărut diabetul. Dar totul a început cu o alimentație necorespunzătoare. Și aici sunt 2 aspecte. Alimentația trebuie să fie cât mai curată, cât mai aproape de alimentația tradițională. Este chiar și o glumă: Dacă bunica nu reușește să înțeleagă anumite ingrediente de pe eticheta alimentului, asta înseamnă că nu este bun pentru tine.

Pe de altă parte, poți să ai o alimentație curată, tradițională, fără substanțe toxice, dar să nu fie neapărat potrivită pentru tipul tău metabolic. Să nu aibă acele rații între proteine, carbohidrați și grăsimi astfel încât să fie potrivite pentru metabolismul tău unic. Aici se fac des greșeli pentru că unii oameni, fie elimină un grup de alimente total, fie le consumă dezechilibrat, pentru că nu știu să își asculte corpul și să îi dea ce are el nevoie.

Putem reechilibra flora intestinală prin dietă?

Simona Dragomir:  Aș vrea să revenim puțin la discuția noastră. Cum reechilibram microbiomul prin dietă?

Raluca Schachter: Presupunând că am eliminat alimentele procesate, că avem o alimențație care ni se potrivește nouă și metabolismului nostru, putem apoi să ne gândim la alimentele cheie pentru vindecarea intestinală. Aici vorbim de alimente fermentate în mod tradițional, care sunt pline de probiotice. Apoi vorbim de supa de oase, de exemplu, acea prețioasă gelatină care este foarte importantă pentru vindecarea intestinală, vorbim de fibre din vegetale, de aminoacizi din carne, de toate aceste lucruri pe care le găsim în alimentația sănătoasă. Sigur că, de multe ori, dacă vrei să rezolvi niște probleme, nu te poți opri aici. Sunt multe persoane care au nevoie de reglarea acidului gastric, au un nivel prea scăzut de acid, au insuficiente enzime, au infecții ascunse gastrointestinale care nu au fost determinate și rezolvate, au în continuare inflamație intestinală, ce trebuie diminuate. Sunt foarte mulți nutrienți și suplimente care pot ajuta.

Simona Dragomir: Dar cum alegem suplimentele, la ce să fim atenți?

Raluca Schachter: Suplimentele pentru sănătatea digestivă sunt multiple și trebuie să știi cum le alegi pentru că fiecare face un lucru diferit. Pentru probiotice, sunt 3 factori foarte importanți care trebuie avuți în vedere. Trebuie să conțină tulpini specifice, care sunt notate cu anumite cifre și litere, după tulpina respectivă, pentru a demonstra că au fost testate pentru eficacitate clinică. În plus, trebuie să fim atenți la viabilitatea adecvată și, apoi, ideal ar fi să reziste acidului din stomac și enzimelor. Mai este o altă clasă de probiotice, cele pe bază de spori, pe care eu le folosesc destul de des în practica mea. Acestea au tulpini brevetate și sunt o soluție bună pentru aproape toate situațiile în care sunt disfuncții digestive.

Până în prezent, toată lumea știa despre aceste probiotice clasice care se regăsesc peste tot, în toate magazinele. Dar, din păcate, conform studiilor făcute, nu conțin nici cantitatea necesară de probiotice la punctul de consum, nu au nici tulpinile specificate și nu rezistă nici acidului din stomac. De aceea, prefer să recurg la probioticele pe bază de spori.

Microbiomul, vârsta și imunitatea

Simona Dragomir: Ce se întâmplă cu diversitatea microbiomului odată cu trecerea timpului? Pot apărea, cu vârsta, probleme legate de imunitate?

Raluca Schachter: Dacă aduci în discuție vârsta, din punctul meu de vedere nu este neapărat asta problema. Foarte multe persoane asociază diverse boli, disfuncții cu vârsta. Dar trebuie să înțelegem că vârsta nu este neapărat cea care determină aceste boli. Este simplul fapt că ai avut disfuncții, dezechilibre multiple foarte mult timp pe perioada vieții, care nu au fost detectate și rezolvate. Ți s-au cronicizat. Atunci când îmbătrânim, deja totul pare mai tragic, mai rău, mai profund, tocmai din cauză că nu le-ai rezolvat pe parcurs. Sunt persoane care pot fi foarte sănătoase și la 100 de ani.

Întrebare cititor: Orice mănânc mă balonez. Ce îmi puteți recomanda?

Raluca Schachter: Da, este foarte greu. Nu fac recomandări niciodată în funcție de simptome. Sigur că este deja un indiciu că pot fi anumite infecții care trebuie rezolvate. Cei care se balonează foarte puternic și la orice, și în special la numite tipuri de vegetale, pot avea acel SIBO de care am spus mai devreme, o suprapopulare cu bacterii la nivelul intestinului subțire. Dar pot avea și insuficiență de enzime, pot avea reactivități alimentare. Ne gândim la cauze, în primul rând. Așa, pentru balonare, dacă ți s-a întâmplat să fii balonat și vrei un remediu rapid, pe moment, chiar și acel cărbune pe care și Zenyth îl oferă este foarte eficient pentru că absoarbe ca un burete gazele intestinale. Nu este însă ceva pe care trebuie să îl folosești tot timpul, ci doar ocazional. Pentru că nu este o rezolvare și suplimentele de genul acesta nu pot fi folosite prea mult timp.

Imunitatea începe în colon

Întrebare cititor: Pentru imunitate puternică, când ne referim la colon, ce sfaturi ne oferiți?

Raluca Schachter: Imunitatea nu vine dintr-o pastilă. Este practic rezultatul unor acțiuni multiple, pe care ar trebui să le întreprindem. Sigur, sunt multe suplimente, extracte naturale care sprijină organismul. Andrographis este unul dintre produsele folositoare, astragalus, colostrum – este incredibil, atât pentru sănătatea intestinală și pentru reducerea inflamației, a disbiozei, cât și pentru imunitate. Este un superaliment pe care îl recomand deseori în programele mele.

Întrebare cititor: Ce părere aveți despre legătura dintre consumul de dulciuri și candidoza intestinală?

Raluca Schachter: Da, sigur, merg mână în mână. Zaharurile sunt carburantul ideal pentru candida și pentru infecțiile fungice. Aș dori să menționez, pentru toți cei care se confruntă cu această problemă foarte comună: candida nu este problema. Candida este o ciupercă care poate fi eliminată relativ ușor. Dar este un microorganism oportunist. Ea va apărea și va recidiva ca infecție, ori de câte ori mecanismele de apărare ale organismului sunt scăzute, atâta timp cât imunitatea organismului nu este acolo unde trebuie să fie, nu este puternică, atâta timp cât nu ai rezolvat dezechilibrele nutriționale, toxicitatea cu metale grele (candida si mercurul au o simbioză interesantă). Atunci când terenul este dezechilibrat ea poate deveni o infecție. Sunt multe persoane care au aceste recidivări cu candida la infinit, pentru că nu rezolvă cauza. Iar candida vrea dulce. Trebuie să rupi acest cerc vicios.

Întrebare cititor: Apa caldă cu lămâie, dimineața, este bună pentru organism?

Raluca Schachter: Nu, nu recomand așa ceva și știu că multe persoane recurg la această modalitate. Pentru unii poate fi benefică, într-o anumită măsură, pentru alții, nu. Pentru că acea aciditate nu este bună pentru toți.

Legătura dintre intestin și piele

Întrebare cititor: Există o legătură între sănătatea intestinului și psoriazis?

Raluca Schachter: Cu siguranță. Absolut tot ce apare pe piele, de la acnee, la psoriazis, eczeme și tot felul de afecțiuni dermatologice au o legătură directă cu sănătatea sistemului digestiv.

Întrebare cititor: Probioticele se iau înainte de masă? Cum recomandați?

Raluca Schachter: Nu este o regulă bătută în cuie. Eu le recomand după cină, în general.

Întrebare cititor:  Helicobacter pylori poate recidiva?

Raluca Schachter: Cu siguranță, da, este una dintre bacteriile destul de greu de eradicat. Are un mecanism foarte sofisticat prin care se îngroapă în pereții stomacali și stă acolo foarte comod. De multe ori, se ascunde de acel program standard de antibiotice care se prescrie. Trebuie aplicate anumite măsuri mai inteligente de a rezolva infecțiile cu Helicobacter. Dar da, lucrez cu multe persoane care au problema aceasta.

Întrebare cititor: Ca și prebiotice, sunteți de acord cu zeama de varză sau varza murată?

Raluca Schachter: Da, varza murată este bună, și ca probiotice, și ca prebiotice. Ai împușcat doi iepuri dintr-o lovitură. Practic, toate murăturile au acest efect. Singurul inconvenient este excesul de sare, dar nici acela nu este o problemă mare, din punctul meu de vedere.

Pentru a vedea întregul material oferit de Raluca Schachter, nutriționist clinic și coach în metabolic typing, vă invităm să urmăriți video-ul de la începutul acestui articol.

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here