Cum înveți copilul să mănânce sănătos? 5 metode recomandate de dr. Hyman!

Previziunile legate de sănătatea viitoarelor generații sunt destul de îngrijorătoare. La ora actuală, 4 din 10 copii sunt supraponderali, iar unul din 7 copii prezintă ADHD (sindrom hiperkinetic cu deficit de atenție). O mare parte din vină pentru aceste probleme o poartă alimentația săracă în nutrienți de calitate (junk-food) și consumul excesiv de zahăr. Una dintre cele mai grave situații este reprezentată de creșterea diabetului de tip 2 în rândul copiilor. Se estimează că unul din 3 copii născuți astăzi va suferi de diabet în decursul vieții. Deja un sfert dintre adolescenți se confruntă cu prediabet sau diabet de tip 2. Specialiștii numesc acest fenomen „diabezitate” – diabet + obezitate, maladie care începe să capete proporții epidemice.

În acest context există însă și o veste bună. Tot mai mulți părinți decid să-și schimbe stilul de viață, astfel încât copiii lor să crească într-o familie cu obiceiuri alimentare sănătoase. Nu este ușor nici pentru cei mari, nici pentru cei mici. Dar gândiți-vă la alternativă: copiii voștri se pot lupta cu obezitatea și diabetul toată viața… Cum puteți ieși din acest cerc vicios? Ce trebuie să faceți pentru a-i învăța pe copii să mănânce sănătos? Aflați în continuare metodele recomandate de unul dintre cei mai faimoși nutriționiști americani.

„Trebuie să-i învățăm pe copii să gătească”

Dr. Mark Hyman, director medical al Cleveland Clinic’s Center for Functional Medicine, aflat de zece ori pe primul loc în topul celor mai bine vânduți autori ai New York Times, este preocupat de nutriția sănătoasă a copiilor. „Copiii noștri petrec mult mai mult timp mâncând alimente fast-food în fața televizorului sau tabletei decât preparând cina sau luând masa împreună cu familia. Am crescut o generație de copii care nu știu să gătească sau să se hrănească. Pentru a ne salva copiii trebuie să oprim acest cerc vicios. Trebuie să îi învățăm pe copii să gătească și să le placă asta”, ne îndeamnă dr. Hyman. Potrivit acestuia, tot secretul este să faceți lucruri împreună cu copiii, să le dezvoltați obiceiuri sănătoase și preferințe pentru alimente naturale de la vârste mici.

„În Japonia nu există meniuri pentru copii”

Dr. Hyman este interpelat adesea de părinți care spun că nu știu cum să-și hrănească copiii. Răspunsul este simplu: „Când copiii cresc suficient de mult pentru a consuma hrană solidă, ei ar trebui să mănânce aproape tot ce mănâncă adulții. În Japonia nu există meniuri pentru copii. Copiii mănâncă sushi (n.r. – pește crud) și alge de mare. În jungla africană, copiii mănâncă greieri, larve, lilieci. Noi chiar avem nevoie de «happy meals» (n.r. – mese fericite) care de fapt cauzează atât de multă suferință mai târziu? De ce să le oferim copiilor noștri alimente pe care majoritatea adulților le cunosc ca fiind nesănătoase?”.

Strategie pentru a-i convinge pe copii să mănânce legume

Mami, mami, nu vreau spanac! E urât!”, „Broccoli? Nici gând!” – cam așa sună refuzul copiilor de a mânca legume, mai ales cele verzi. Mamele știu prea bine. Și nu este suficient să spui „Mănâncă spanacul pentru că e sănătos”. Este nevoie de o întreagă strategie. Iată ce soluții propune dr. Mark Hyman pentru a-i convinge chiar și pe cei mai mofturoși din copii să prefere alimentele sănătoase.

  1. Începeți cu pași mici. Ideal ar fi ca alimentația sănătoasă să debuteze atunci când copilul este mic și să nu se oprească atunci când copilul crește. În perioada diversificării, oferă-i câte un aliment nou și urmărește ce îi place și ce nu-i place. Regula este să îi oferi de trei ori un aliment înainte de a decide dacă îi place sau nu. Dr. Hyman recomandă să nu se introducă în alimentația bebelușilor ciocolată, cofeină, miere, grâu, porumb, struguri, fructe cu coajă lemnoasă.
  2. Implicarea e esențială. Copiii au nevoie să se simtă implicați. „Luați-vă copiii cu voi în bucătărie și pregătiți împreună mâncare”, subliniază dr. Hyman. La fel ca și adulții, ei abia așteaptă să se facă utili. Ajutându-și părinții să pregătească masa contribuie la formarea încrederii de sine a copiilor. În plus, abilitățile culinare se bazează pe dezvoltarea unor funcții de învățare și cunoaștere, care îmbunătățesc activitatea cerebrală a copiilor. În timp ce învață să gătească ei își dezvoltă abilități creative, matematice, îndemânarea, gustul, mirosul.
  3. Gătitul poate fi „cool”. Nu uitați să vă distrați atunci când pregătiți ceva de mâncare împreună cu copilul. Ascultați muzică, faceți mici întreceri, jucați-vă, creați figurine vesele din legume și fructe. Gătitul poate fi un joc din care copiii învață să prețuiască hrana sănătoasă.
  4. Oferiți-le posibilitatea să aleagă. Când sunteți la cumpărături sau când vă gândiți ce faceți de mâncare, cereți și opinia copilului. Dați-i posibilitatea să își exprime preferințele, să le motiveze, să aleagă rețete. Copiii vor ajunge să aștepte cu nerăbdare meniurile respective și vor învăța să planifice meniuri sănătoase.
  5. Mergeți împreună la cumpărături. Învățați-i cum să aleagă fructe, legume și alte produse de calitate. Explicați-le despre textura, culoarea și aroma alimentelor proaspete. Lăsați-i să atingă, să miroasă fructele și legumele și, de ce nu?, să guste unele dintre ele. De asemenea, este important să le spuneți de unde vin și cum cresc fructele și legumele pe care le puneți în coș.

Surse:

  • ecowatch.com/mark-hyman-raise-healthy-eaters-1979421673.html
  • magicmaman.com/,10-astuces-pour-faire-manger-des-legumes-aux-enfants,2006368,2165541.asp

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here