E bună pâinea albă?

Nu v-ați întrebat niciodată cum de bunicii și străbunicii noștri au putut mânca pâine albă fără să se îmbolnăvească, iar astăzi, parcă dintr-o dată, toți specialiștii în nutriție o condamnă? Se pare că există mai mulți factori ce influențează calitatea pâinii, iar cantitatea pe care o consumăm este o altă problemă!

În 1911, pâinea albă a fost identificată ca principal vinovat pentru scăderea stării de sănătate a populaţiei din Marea Britanie. La acea vreme, pâinea din făină integrală era considerată un semn al sărăciei, aşa încât majoritatea oamenilor căutau să cumpere pâine albă, din făină rafinată. În timpul celui de-al doilea război mondial, în Marea Britanie a fost interzisă pâinea albă. Ca urmare, până în 1947, sănătatea britanicilor s-a îmbunătățit, aceștia consumând cantități limitate de pâine din făină integrală timp de 8 ani.

Din păcate, după ce războiul s-a încheiat, pâinea albă a fost declarată legală din nou, iar astăzi, după mai bine de 70 de ani, rafturile noastre sunt pline cu produse din făină și cereale ce au o calitate mai scăzută decât în urmă cu 100 de ani. Și, exact ca în 1911, pâinea din făină albă rafinată este un factor ce contribuie semnificativ la îmbolnăvirea populației și la creșterea numărului de persoane obeze.

Ce substanțe se ascund în pâinea pe care o cumpărăm?

Nu demult am intrat într-un supermarket și m-am oprit în dreptul rafturilor cu pâine și produse de patiserie. Să vă spun care era lista de ingrediente a unei franzele albe: făină albă tip 650 din grâu, apă, drojdie, sare iodată, gluten, antioxidanți (acid ascorbic), agenți de tratare ai făinii (clorură de cisteină și sărurile ei de sodiu și potasiu), enzime, conservant (propionat de calciu 0,07%), emulgator (esterii acizilor mono și diacetil tartric cu mono și digliceridele acizilor grași), făină din soia.

Acestea sunt ingredientele obișnuite ale pâinii în ziua de astăzi. Alte pâini mai conțin și zahăr sau sirop de porumb, ceea ce le face și mai nesănătoase. Ce s-a întâmplat cu pâinea obținută doar din făină, apă, sare și drojdie?

Din păcate, problema pleacă de la grâul în sine pentru că tipul de grâu din care este obținută pâinea astăzi nu este la fel cu grâul pe care îl foloseau strămoșii noștri. Pe vremuri existau aproximativ 30.000 de tipuri de grâu, însă în prezent doar câteva soiuri de grâu reprezintă 90% din totalul cultivat în întreaga lume. Aceste soiuri sunt cultivate pe soluri epuizate din cauza folosirii de îngrășăminte chimice, de pesticide şi alte chimicale. Apoi, grâul este măcinat la temperaturi ridicate și rafinat, în urma acestor procese, făina rămânând aproape fără nutrienți.

Ce nutrienți importanți dispar în urma rafinării cerealelor?

Nu-i de mirare că oamenii au putut consuma cereale atâtea sute de ani fără să se îmbolnăvească, dar în zilele noastre au devenit atât de problematice. Alimentele rafinate nu se mai pot considera mâncare, pentru că mâncarea ar trebui să fie hrănitoare, ori cerealele, în urma rafinării, se transformă într-o formă de zahăr. Ce nutrienți dispar din cereale după ce acestea trec prin procesul de rafinare?

  • Jumătate din acizii grași nesaturați (care sunt benefici).
  • 50% din calciu.
  • 80% din fier.
  • 50-80% din vitaminele B.
  • Toată vitamina E.
  • 70% din fosfor.
  • 98% din magneziu.

Așadar, în urma procesării, făina albă rămâne în cea mai mare parte cu amidon și gluten. Când mergeți la cumpărături căutați să cumpărați făină 000? Gospodinele care fac mulți cozonaci caută în special acest tip de făină pentru că este cea mai fină, dar este și cea mai săracă în nutrienți.

Cum ne afectează consumul excesiv de pâine albă și de cereale rafinate?

Spuneți sincer, de câte ori vi s-a întâmplat să cumpărați pâine caldă de la brutărie și până acasă să mâncați jumătate din ea? De multe ori, nu-i așa?

Noi, românii, suntem printre cei mai mari consumatori de pâine din Uniunea Europeană, cu 8,24 kg/lunar pe cap de locuitor (date statistice din 2016). Pâinea nu lipsește de pe mesele noastre, iar unii chiar se laudă că mănâncă o franzelă întreagă la o singură masă, susținând că doar așa se pot sătura. Din păcate, cantitățile mari de pâine albă și cereale rafinate nu pot înlocui consumul de legume și fructe proaspete ce sunt bogate în vitamine și minerale, atât de necesare organismului. Care sunt urmările? Foarte multe persoane, inclusiv copii, suferă de obezitate, apar din ce în ce mai multe cazuri de diabet, de boli cardiovasculare, alergii și astm. Intoleranța la gluten și boala celiacă, despre care puteți citi pe larg aici, și carențele de vitamine ce duc la alte probleme de sănătate sunt și ele urmări ale unui consum prea mare de cereale rafinate.

De ce este atât de nocivă pâinea albă consumată în exces? În primul rând din cauza substanțelor chimice care se află în compoziția pâinii și despre care am vorbit mai sus. Apoi, pentru că este bogată în carbohidrați și săracă în nutrienți. Atunci când consumăm prea mulți carbohidrați, organismul nu mai arde grăsimile stocate pentru a le transforma în energie, ci le păstrează și chiar depune straturi noi. Tot carbohidrații sunt responsabili pentru creșterea nivelului de insulină din organism, ce poate duce la diabet și la instalarea sindromului metabolic (sindromul rezistenței la insulină).

Până nu demult se credea că grăsimile sunt cele care ne îngrașă, însă în ultima vreme, specialiștii spun că de fapt carbohidrații, precum zahărul și cereale rafinate, sunt responsabili de numărul de kilograme în exces. Trebuie să precizez că nutriționiștii se referă la carbohidrații răi, cei rafinați care stimulează senzația de foame, categorie în care intră și pâinea albă, și nu la carbohidrații sănătoși, precum cei din cereale integrale, fasole, fructe sau legume. De ce e bine să reducem consumul de carbohidrați puteți afla citind articolul de aici.

Ce facem cu pâinea albă?

În mod clar, trebuie să limităm cantitatea de pâine pe care o consumăm și mă refer aici la toate tipurile de pâine, în special la pâinea din făină albă! Soluția nu este să renunțăm de tot și brusc la orice fel de pâine, pentru că în acest fel ne înfometăm și, instinctiv, vom căuta să o înlocuim cu alte alimente, de multe ori pline de zahăr. Atunci când vrem să consumăm pâine ar fi bine să cumpărăm una din făină integrală sau, dacă timpul ne permite, să ne preparăm acasă pâine biblică Ezekiel, din cereale integrale germinate. Poate nu știați, dar pâinea Ezekiel are mai multe proteine, fibre, vitamine și minerale ușor asimilabile, conține antinutrienți mai puțin nocivi, cum ar fi acidul fitic, și are o concentrație mai redusă de gluten. Cum puteți prepara pâine Ezekiel și care sunt beneficiile ei puteți citi pe larg din articolul de aici.

Iată ce informații prețioase ne dezvăluie un mic articol publicat în numărul din aprilie al Revistei „Sănătatea și Viața Fericită” din anul 1932! Pâinea albă nu este hrănitoare, ne poate îmbolnăvi, iar pâinea neagră este mai sănătoasă!

Așadar, nu spun că ar trebui să trăim fără pâine, ci să o consumăm cu măsură! Cei mai mulți nutriționiști recomandă 5-6 felii de pâine zilnic, dacă nu mai consumăm și alte alimente din grâu, și 2-3 felii de pâine zilnic dacă vrem să slăbim. Și, cu toate că este mult mai gustoasă, pâinea proaspătă nu este chiar sănătoasă! Este recomandat să mâncăm pâine veche de o zi.

Voi ce tip de pâine obișnuiți să consumați?

Surse:

draxe.com/sprouted-grain-bread/

articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/06/30/we-have-known-bread-has-been-bad-for-your-health-for-over-a-century.aspx

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here