Dr. Jason Fung: Puterea vindecătoare a postului

Ce ați spune dacă vi s-ar propune o soluție necostisitoare, necomplicată, pentru o formă excelentă, cu rezultate durabile și utilă în afecțiuni precum hipertensiune, obezitate, diabet, cancer sau boala Alzheimer?

Dr. Jason Fung, medic nefrolog în Toronto, autorul cărții „Puterea vindecătoare a postului. Ghidul popular pentru post intermitent, alternativ sau extins”, susține că soluția este extrem de simplă și la îndemâna oricui. „Secretul antic” pentru pierderea în greutate este o tehnică străveche, practicată de mii de ani, o taină „ascunsă la vedere” în acronimul Profitabil, Optim, Simplu, Terapeutic.

Factorul-cheie al oricărui program reușit este o metodă testată și de încredere la care mulți nu s-ar gândi, dar care poate fi revoluționară. În anul 2012, Dr. Jason Fung a înființat un program de management al dietei, care avea ca obiectiv găsirea unui plan alimentar pentru pacienții cu obezitate și diabet de tip 2. Concluzia acestui program a fost că dietele nu funcționează și că soluția este postul. Cartea prezintă toate aspectele acestei practici, explică mecanismele științifice care stau la baza numeroaselor beneficii obținute și include experiențele celor care au încercat metoda și au obținut rezultate extraordinare.

Ni se explică pas cu pas ce este postul intermitent, ce se întâmplă atunci când mâncăm și când postim, cine ar trebui să postească, ce trebuie să știm despre foame, care este diferența dintre postul pentru slăbit și postul pentru diabetul de tip 2. Strategia pentru cei care au doar câteva kilograme în plus este diferită de cea utilizată în cazul pacienților cu obezitate morbidă și cu diabet avansat. Sunt demontate câteva mituri, ca de exemplu: postul te pune în starea de înfometare, înseamnă arderea mușchilor, produce un nivel scăzut de zahăr în sânge, „după post o să mănânci ca spartul” sau „pur și simplu e o prostie”. Postul este voluntar, în timp ce înfometarea este involuntară, iar diferența este similară cu cea dintre alergatul de plăcere și alergatul pentru că te vânează un leu. Reacția de tipul „postul nu e sănătos”, susține dr. Bert Herring, este rezultatul unei campanii de marketing pentru încurajarea cumpărării de alimente. Gândul că nu mâncăm 24 de ore sau mai mult ne poate speria, însă există oameni din lumea întreagă care postesc în fiecare zi, fie din motive religioase, fie înainte de anumite proceduri medicale. Ca orice altă activitate, postul devine cu atât mai ușor cu cât îl practicăm mai des.

Postul îmbunătățește limpezimea minții și concentrarea, sensibilitatea la insulină și arderea grăsimilor, scade nivelul zahărului și colesterolului din sânge, sporește energia, previne boala Alzheimer, prelungește viața, inversează procesul îmbătrânirii și diminuează inflamațiile. Postul intermitent este simplu, ieftin și ne permite să ne bucurăm de plăcerile vieții. Putem să savurăm ocazional un desert fără să ne simțim excluși și veșnic la dietă. Este eficient, flexibil și funcționează și în cazul celor cu restricții sau alergii. Postul prezintă toate rezultatele chirurgiei bariatrice, dar fără complicațiile acestei proceduri, fără spitalizare și fără cheltuieli. Studii comparative au relevat faptul că postul este superior chirurgiei bariatrice, atât în privința scăderii în greutate, cât și a reducerii zahărului din sânge.

În partea a doua a cărții sunt prezentate abordările posibile ale postului, ponturi și întrebări frecvente. Putem să alegem strategia care ni se potrivește, iar dacă rezultatele se lasă așteptate, putem să schimbăm abordarea. Unii pacienți au avut rezultate cu posturile de lungă durată, alții au constatat că posturile mai scurte și mai frecvente se potrivesc mai bine cu stilul lor de viață, mai ales dacă trebuie să ia medicamente sau dacă au un ritm alert de viață.

Partea a treia cuprinde exemple de meniuri pentru protocoalele de 24, 36 sau 42 de ore și de 7-14 zile de post, pentru fiecare zi a săptămânii. La final, sunt incluse unele dintre rețetele preferate ale lui Megan Ramos, directoarea Programului Dietetic Intensiv din Toronto, care a tratat sute de pacienți cu obezitate, diabet de tip 2 și sindrom metabolic. Iată doar câteva exemple: clătite fără cereale, salată de pere și rucola cu semințe de pin, crochete de avocado, șuncă de casă, ardei umpluți cu carne de pui, parfait de fructe de pădure.

Dr. Fung susține alimentația integrală, cu produse cât mai puțin procesate, bogată în grăsimi naturale, echilibrată cu postul, evitând consumul de zahăr și de cereale rafinate. Este oare posibil ca soluția problemelor majore de sănătate ale secolului al XXI-lea să se afle în cuvintele Mariei Antoaneta: „Nimic nu este nou, în afară de ce s-a uitat”?

Volumul „Puterea vindecătoare a postului. Ghidul popular pentru post intermitent, alternativ sau extins” a fost publicat la Editura Paralela 45 și poate fi găsit în librării.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here