14 metode de activare a sistemului limfatic

Suferi de retenție de apă? Ai glezne umflate? Ai observat vreo umflătură în zona gâtului, subrațului sau în zona inghinală? Te dor încheieturile? Te simți obosit sau suferi de infecții frecvente? Pot fi semne că sunt probleme la sistemul limfatic.

Retenția de apă, umflarea ganglionilor limfatici, oboseala cronică, inflamațiile articulare pot fi semnale  de alarmă care te atenționează că sistemul tău limfatic nu funcționează la parametrii optimi.

Este extrem de important să îți susții sistemul limfatic, deoarece stagnarea lui poate duce la boli grave, ba chiar și la apariția cancerului.

Sistemul circulator duce nutrienți și oxigen către celule, care sunt utilizate de mitocondrii pentru a produce energie. Acest proces creează însă și deșeuri, care sunt aruncate în afara celulelor. Deșeurile sunt preluate și transportate în lichidul limfatic pentru a fi evacuate, filtrate sau neutralizate de sistemul imunitar. Acesta este rolul sistemului limfatic: mecanismul de „drenaj” al organismului nostru, indispensabil procesului zilnic de detoxifiere. Mai mult, buna funcționare a sistemului limfatic este strâns legată de buna funcționare a sistemului imunitar.

Spre deosebire de sistemul circulator care beneficiază de propria pompă – inima, sistemul limfatic nu are nici un fel de „motor” propriu care să îi mențină buna funcționare. Singura modalitate de a îi pune în funcțiune este mișcarea.

Iată aici o listă cu câteva metode simple de activare a sistemului limfatic, pe care le poți pune cu ușurință în aplicare, în fiecare zi.

  1. Nu sta niciodată pe scaun mai mult de o oră. Când nu te miști, sistemul limfatic stagnează. La fiecare oră sau chiar jumătate de oră, ridică-te de pe scaun și mergi măcar câteva minute. Până te obișnuiești, îți poți seta o alarmă pe telefon sau pe calculator care să îți reamintească. Stai în picioare sau plimbă-te când vorbești la telefon.
  2. Mergi pe jos cât poți de des. Ideal este să faci minimum 10.000 de pași pe zi. Eu port un pedometru care îmi numără pașii (există aplicații de pedometre și pentru telefoane mobile sau ceasuri). Monitorizarea activității fizice zilnice funcționează foarte bine ca sistem de încurajare și îți reamintește dacă ți-ai atins, sau nu, numărul de pași zilnici.
  3. Cea mai eficientă modalitate de activare a sistemului limfatic este săritul. Poți sări coarda câteva minute în fiecare zi, dar cel mai bine este să folosești o mini-trambulină (rebounder). Nu numai că poți sări mai eficient, mai sus, și cu mai multă ușurință, dar îți protejezi în acest fel genunchii. Și este foarte recreativ, mai ales dacă asculți la căști muzica favorită! Săritul pe trambulină este una dintre activitățile mele fizice favorite. (Poți folosi și o minge mare de yoga pe post de scaun „săltăreț“.)
  4. Amintește-ți din când în când să respiri adânc. Este chiar și mai bine dacă respirația este corelată cu mișcarea brațelor. Îți mai amintești respiratul cu ridicatul mâinilor și expiratul cu mișcarea mâinilor în jos, practicat ca încălzire la ora de sport? Respirația profundă prin diafragmă creează presiune și expansiune care ajută la pomparea lichidului limfatic. Când este asociată cu o mișcare simplă a brațelor, este o modalitate eficientă de a încuraja scurgerea toxinelor din limfă.
  5. Ai grijă de postură: stai drept, ca să permiți plămânilor să funcționeze corect. Fă din când în când câteva întinderi de gât, mâini, spate, picioare.
  6. Stai câteva minute cu picioarele sus pe un perete și restul corpului întins pe podea. Această poziție de yoga este o soluție simplă pentru a remedia retenția de apă din jurul gleznelor.
  7. Hidratează-te. Sistemul limfatic este compus în principal din apă și trebuie să fie corect hidratat pentru a funcționa la cel mai bun nivel. Consumul de apă electrolitică, cum ar fi apa cu lămâie, este o strategie excelentă de dezintoxicare.
  8. Adoptă o dietă anti-inflamatoare. Alimentele bogate în antioxidanți ajută detoxifierea și sunt esențiale pentru susținerea unui sistem imunitar sănătos.
  9. Transpiră. Practică o activitate fizică intensă care să te facă să transpiri sau mergi la saună.
  10. Practică hidroterapia (duș cu apă caldă/rece). Alternanța de temperatură stimulează sistemul limfatic prin contractarea și extinderea vaselor de sânge.
  11. Nu purta haine prea strâmte. Ganglionii limfatici sunt foarte concentrați în jurul regiunii toracice, pentru a scurge lichidul din brațe și piept. Nu restricționa fluxul limfatic cu sutiene prea strâmte.
  12. Masează-te cu o perie uscată din păr natural (în mișcări direcționate spre inimă). Sistemul limfatic este destul de aproape de suprafața pielii. Acest proces necesită doar câteva minute înainte sau după duș și stimulează imediat fluxul limfatic.
  13. Masajul limfatic este foarte eficient în eliberarea toxinelor și a congestiei limfatice. Poți apela la un maseur profesionist, la un membru al familiei sau îți poți face și singur; important este să direcționezi mișcările spre inimă.
  14. Încearcă aromaterapie pentru sistemul limfatic. În special dacă ai vreun ganglion umflat, încălzește întâi zona cu un prosop înmuiat în apă fierbinte și stors bine, apoi masează-te cu un ulei de masaj în care ai inclus câteva picături din 2-3 uleiuri esențiale de: tămâie, mentă, dafin, ghimbir, perișor (Pyrola minor), angelică, rozmarin sau citrice.
     

    Surse:
    drjockers.com/10-ways-improve-lymphatic-system/
    thetruthaboutcancer.com/ten-ways-improve-lymphatic-system-function/
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25534659
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25636584
    www.themiracleofessentialoils.com/essential-oils-for-lymph-node-swelling/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here