Cum te motivezi să faci sport?

Ești conștient că mișcarea înseamnă sănătate, însă canapeaua te cucerește de fiecare dată? Ai prieteni care practică un sport și ți-ai dori să fii ca ei, numai că faci cumva și tot în fața televizorului ajungi? Am pregătit pentru tine câteva idei care te-ar putea ajuta să îți găsești motivația de a face mișcare!

Știm cu toții că mișcarea este bună și că are o mulțime de beneficii pentru sănătate. Dar de la a ști ce beneficii are până la a te bucura efectiv de avantajele mișcării, uneori e cale lungă. Trebuie să înveți să ignori vocea aceea interioară care îți spune „mai stau puțin și plec la sală“ sau „încep de mâine”.  Pentru asta, ai nevoie de motivație. Dar oare cum o găsești?

Motivația, fie că este ea intrinsecă sau extrinsecă, este foarte importantă în orice aspect al vieții. Motivația intrinsecă vine din interior, din plăcerea sau bucuria de a duce la bun sfârșit o acțiune în care ești implicat, iar motivația extrinsecă este definită prin recompense de ordin material (cadouri, bani, diplome). În cazul sportului, ideal ar fi să fii motivat intrinsec, dar atât timp cât te ridici de pe canapea și renunți la lenevit în schimbul mișcării, se acceptă și motivația extrinsecă.

Dacă ai vrut dintotdeauna să faci mai multă mișcare sau pur și simplu să începi să practici un sport, dar nu ai avut niciodată motivația necesară, am strâns câteva idei care ar putea să te ajute. Iată ce ai putea face pentru a-ți găsi motivația de a face sport:

Nu te mai gândi atât de mult la toate! Nici nu te-ai ridicat de pe canapea că deja te gândești la cât de mult îți ia să ajungi la sală, cât de greu de încălzești, la febra musculară de după și alte scenarii sabotoare. De cele mai multe ori nici măcar nu se întâmplă așa cum îți imaginezi tu. Așa că nu îți mai căuta scuze și îmbrățișează mișcarea!

Transformă mișcarea în ceva distractiv! Dacă tot trebuie să petreci jumătate de oră mișcându-te, alege ceva ce îți place: dans, înot, volei, yoga, arte marțiale sau chiar plimbarea în aer liber. Cu siguranță vei fi mai motivat și vei aștepta cu nerăbdare ora de mișcare.

Gândește-te de ce vrei să faci o schimbare? Fă o listă cu toate motivele pentru care vrei să faci mai multă mișcare și ține-o mereu la vedere, să nu cumva să uiți. Ai grijă și cum formulezi motivele. Dacă vei scrie doar „vreau să fiu mai sănătos” e posibil să nu fii atât de motivat când recitești lista. Sapă mai adânc și scrie motive, precum: vreau să am mai multă energie să mă joc cu cei mici, vreau să îmi stea bine hainele, vreau să îmi placă ce văd în oglindă, vreau să am mai multă încredere în mine, vreau să trăiesc mai mult, vreau să îmi văd copiii și nepoții crescând.

 

Folosește mișcarea ca pretext de a petrece timp cu tine! Dacă ai o familie cu mulți membri, în casa ta e mai mereu agitație și gălăgie, ora de mișcare poate fi ca o escapadă într-o oază de liniște. Și nu îți mai spune că nu ai timp. Nu ești atât de ocupat pe cât crezi!

Motivează-te financiar! Cum? Roagă un prieten apropiat să îți țină o sumă de bani, de preferat măricică, și să ți-o înapoieze doar dacă îți atingi target-ul de a face mișcare măcar o zi pe săptămână, cel puțin la început. Ulterior poți crește target-ul. Sau dacă nu vrei să depinzi de nimeni și știi că îți poți controla instinctele și că poți fi corect cu tine însuți, promite-ți o mică ședință de shopping după ce îți îndeplinești target-ul.

Mergi din aproape în aproape! Să presupunem că nu ai chef să ieși din casă, să bați drumul până la sală. Îmbracă-te în hainele pentru sport și pregătește-te să faci doar exercițiile de încălzire. Puțin stretching face bine oricui și contribuie la dezmorțirea corpului. Există șanse foarte mari ca după ce ai făcut încălzirea să vrei să faci și exercițiile propriu-zise. Știi vorba aceea „pofta vine mâncând”? E cam același principiu. Poate, în timp, vei prinde curaj să pleci și spre sală.

Acceptă că există şi o zonă de mijloc! Ființa perfectă nu există. Așa că nu te mai învinovăți dacă azi ai mâncat un biscuite în plus! „Am mâncat o prăjitură și mi-am stricat toată dieta! Mai bine mănânc toată farfuria ca tot aia e!” Îți pare cunoscută atitudinea? Dacă te regăsești, află că e cazul să nu te mai pedepsești atât de tare. Atitudinea extremistă, totul sau nimic, poate fi un obstacol destul de mare pe care îl creezi singur. Permite-ți să greșești din când în când!

Găsește un partener de mișcare! Împarte țelul de a te menține sănătos cu un prieten și veți fi mai puterici împreună. Vă puteți motiva reciproc și puteți organiza o competiție. Ați putea chiar să faceți un pariu: cine nu își îndeplinește target-ul îi plătește abonamentul la sală celuilalt.

Înscrie-te într-un grup! Fie că alegi fitness, alergat sau dans, încearcă să te înscrii la o sală sau să faci parte dintr-un grup. Uneori, motivația vine din rușinea față de alții. Nu vrei să te faci de rușine că ai lipsit de la oră, că rămâi în urmă sau că te oprești cel mai des. Pentru unii, motivația vine din exterior.

Înconjoară-te de motivație! Folosește mici bilețele cu citate pe care să le lipești prin casă sau fă mai multe bilețele cu target-ul tău de greutate. De exemplu, dacă vrei să ajungi la 55 kg, pune bilețele cu această greutate peste tot: pe oglinda din baie, pe frigider, în mașină, pe monitorul calculatorului, pe ușa de la intrare. Așa îți vei aminti constant care este scopul tău. Încearcă și să îți impui target-uri ușor de atins la început, să îți fie mai ușor. Dacă acum cântărești 80 kg, nu scrie din prima pe bilețel 55 kg, pentru că sunt șanse mai mari să renunți înainte de a fi slăbit vreun kilogram.

Fă schimbări mari cu pași mărunți! Dacă, de exemplu, alegi să faci o serie de exerciții acasă asigură-te că le crești intensitatea treptat. Poți începe cu serii de 30 de secunde pe care să le crești în 10 zile până la 60 de secunde. Sau dacă ieși la alergat, nu îți seta 10 km din prima! Începe cu 2-3 km.

Uită trecutul! Poate că nu erai cel mai atletic copil în școala generală sau în liceu. Dar asta se întâmpla cu mulți ani în urmă și nu înseamnă că nu poți deveni acum! Așa că nu te mai agăța de trecut și fă mișcare pentru a te bucura mai mult de viață!

Privește-te în oglindă! Când nimic nu pare să te motiveze, dă-ți hainele jos și privește-te în oglindă! Din față, din laterale și din spate. Dacă ai kilograme pe care ar trebui să le dai jos, oglinda ți le va arăta bucuroasă.

Alungă gândurile negative! Orice ți-ai spune să te scuzi față de tine însuți că nu faci mișcare, e fals. Poți! Asta ar trebui să îți rămână în minte!

Rămâi pozitiv! A fi pozitiv nu înseamnă totuși să aștepți pe canapea, în fața televizorului, să ți se întâmple numai lucruri bune pentru că așa consideri tu că meriți. Încearcă să vezi partea plină a paharului din orice ți se întâmplă și să faci în fiecare zi câte un pas mic spre țelul tău.

Ai răbdare! Așa cum grăsimea de pe corpul tău nu s-a depus peste noapte, nici nu va dispărea ca prin minune. Gândește-te la apa râului ce reușește să sape în stâncă doar cu răbdare și perseverență. Îi poți urma exemplul!

Fii persistent! Imaginează-ți că ai de săpat o fântână pentru că doar așa vei avea apă în gospodărie. Te apuci să sapi, ajungi pe la jumătate de metru adâncime și, când observi că nu ai dat de apă, renunți și te apuci să sapi în alt loc. Poți ajunge să sapi 10 gropi la fel de adânci, dar niciuna nu va putea fi o fântână. Dacă ai fi persistent, ai săpa mai multe zile la rând în același loc, până vei da de apă. Sau poate te inspiră un citat din Albert Einsten: „Nu sunt mai inteligent decât alţii, calitatea mea e că nu abandonez repede o problemă.”

Fii disciplinat! Să presupunem că nu ai avut o zi atât de bună la lucru sau că pur și simplu te simți prea obosit pentru a mai merge la sală. Tot ce trebuie să faci este să nu îți asculți gândurile care nu fac decât să îți intensifice starea. Cu cât te gândești mai mult la cât de obosit ești, cu atât subconștientul tău va procesa mai ușor această informație și chiar vei ajunge să te simți mai obosit decât erai. Sau gândește-te la asta: „disciplina înseamnă să alegi între ce îți dorești acum și ce îți dorești mai mult”.

Dacă nu te simți pregătit pentru a începe efectiv să practici un sport anume, te poți plimba. 10.000 de pași pe zi sunt sănătate pură! Iată care sunt beneficiile mișcării de care ai putea să te bucuri și tu:

  • Te umple de energie
  • Te ajută să devii mai fericit
  • Te ajută să dormi mai bine
  • Îți crește rezistența fizică și flexibilitatea
  • Îți îmbunătățește memoria
  • Te ajută să îți recapeți încrederea în tine
  • Îți crește performanța la serviciu
  • Îți crește imunitatea
  • Reduce riscul bolilor cardiovasculare
  • Activează sistemul limfatic
  • Ține cancerul la distanță
  • Îți prelungește viața

Foarte important! Nu uita de alimentația sănătoasă! Degeaba încerci să te menții sănătos prin sport dacă atunci când te așezi la masă uiți să te mai ridici sau, și mai grav, consumi alimente nesănătoase și băuturi îndulcite artificial!

Dacă nimic din ce ai citit până în acest punct nu a reușit să te scoată din starea de pasivitate, găsești mai jos un video ce face parte din campania „Make Health Last” organizată de Fundaţia Canadei pentru Cardiologie şi AVC (The Heart and Stroke Foundation). Acesta îți arată, în nu mai mult de 1 minut, cum ar putea arăta ultimii tăi 10 ani de viață. Același personaj, două variante:

https://www.youtube.com/watch?v=Qo6QNU8kHxI

Fă astăzi ceva pentru care îți vei mulțumi în viitor!

Surse:

www.mindbodygreen.com/0-5482/4-Pillars-of-Eternal-Motivation.html

www.mindbodygreen.com/0-28512/8-things-highachieving-people-do-differently-a-psychotherapist-explains.html

articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/01/20/five-ways-to-pick-up-the-exercise-habit-again.aspx

www.buzzfeed.com/sallytamarkin/i-flexed-and-the-sleeves-fell-off?utm_term=.xfVe1pDdM#.ryPxgl872

mmrg.pbworks.com/f/Ryan,+Deci+00.pdf

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here