De ce ar trebui să consumăm Vitamina K2?

Vitamina K a fost descoperită la începutul anilor ’30 de către biochimistul danez Henrick Dam, ca o substanță cu rol în coagularea sângelui, motiv pentru care inițiala cuvântului „koagulation“ i-a fost atribuită acestei vitamine. Aproape un deceniu mai târziu, cercetătorul american Edward Doisy a reușit să izoleze vitamina K și deci i-a stabilit și structura chimică.

În 1943, Dam și Doisy au primit Premiul Nobel pentru Fiziologie și Medicină pentru descoperirea „nutrientului coagulării“ (numit atunci așa), adică pentru vitamina K.  La vremea aceea, atât Dam și Doisy, cât și alți cercetători au crezut că vitamina K se prezintă sub 2 forme distincte (vitamina K1 și vitamina K2), care au fix același rol, dar doar în ceea ce privește coagularea sângelui.

Din păcate, a fost necesar să se ajungă în deceniul 7 al secolului trecut ca să se constate că există vitamina K1 cu efect strict în coagularea sângelui și vitamina K2 (despre care voi vorbi în continuare), cu radical alte efecte față de K1.

Deși am terminat Facultatea de Medicină în 1993, nici în facultate și nici până azi (2018) NIMENI la nici un Simpozion/Congres medical NU mi-a vorbit vreodată despre existența vreunei vitamine K2, de o importanță teribilă și majoră pentru corp, informațiile despre aceasta fiind cu strășnicie ținute „la sertar“, iar datele din literatura de specialitate referitoare la efectele vitaminei K2 sunt extrem de sărace.

Decenii la rând s-au ridicat următoarele probleme de sănătate publică, generate de observații clinice:

  • Folosirea de suplimente de calciu +/- vitamine D…
  1. a) NU a condus nici la prevenirea și nici la tratamentul eficient al osteoporozei;
  2. b) predispune la acumularea de calciu în peretele vaselor de sânge.
  • S-a remarcat o legătură cauzală directă între apariția / existența oaselor fragile și arterele indurate (osificate).
  • Pentru fiecare fractură evitată, prin administrarea de suplimente de calciu +/- vitamine D, au fost generate 2 afecțiuni cardiovasculare cu risc potențial fatal (infarcte miocardice, accidente vasculare cerebrale, embolii pulmonare), deci riscurile sunt net și periculos mai mari decât beneficiile!!!
  • Administrarea de suplimente de calciu și vitamine D la 1.000 de persoane va genera 6 afecțiuni cardiovasculare cu risc potențial fatal!?! E mult? E puțin? Dar dacă aș fi EU printre aceste persoane sau dacă ai fi TU printre acestea, ți-ar conveni?
  • Cu cât nivelul vitaminelor D a fost mai mare în sângele unei persoane, cu atât acea persoană a dezvoltat plăci aterosclerotice osificate în artere!?!
  • Administrarea de suplimente cu vitamine D determină calcificarea… arterelor (!?!), accelerând acumularea de calciu în peretele arterial (în condiții de carență de vitamina K2 – vezi mai departe).
  • Un exces de vitamine D poate demineraliza oasele!?! Așa ceva se știa despre terapia cortizonică, despre care se spune pe drept cuvânt că ar fi o veritabilă „anti-vitamină D“; dar să facă fix același lucru și un exces de vitamine D? Ei bine, da, chiar așa ceva face!
  • Plăcile arteriale cresc ușor iarna și scad ușor vara; la oase, fenomenul de calcificare e invers, în anotimpurile respective.
  • Cariile dentare și gingivitele sunt în strictă legatură cu plăcile aterosclerotice de pe vasele inimii.

Observația crucială a fost că vitaminele D determină doar absorbția calciului din intestinul subțire în sânge, însă o cu totul ALTĂ vitamină se ocupă de depunerea acestuia în oase / dinți, aceasta fiind vitamina K2!

Vitamina K2 din sursele alimentare are 2 forme de bază

  • Menaquinona 4 (MK-4), din alimentele de origine animală, este mai puțin eficientă, are un timp de înjumătățire de cca. 6 ore și este mai scumpă.
  • Menaquinona 7 (MK-7), din alimentele de origine vegetală (natto = soia fermentată), are efect mult mai puternic, are un timp de înjumătățire de până la 72 ore și este mai ieftină.

În corpul nostru, vitamina K2 se acumulează în cea mai mare cantitate în creier, apoi, în ordinea frecvenței și a cantității, în pancreas, glandele salivare, stern, oase și dinți.

Făina albă, zahărul alb, orezul alb, uleiurile omega 6, grăsimile vegetale prelucrate (margarinele) produc carențe semnificative de vitamina K2 din corp.

Care sunt sursele de vitamina K2?

Surse de vitamină K2: natto (soia fermentată), ficat, brânză, gălbenuș de ou, unt galben (toate aceste produse alimentare de origine animală de la animale care se hrănesc cu iarbă și NU cu furaje concentrate). Acestea sunt sursele de vitamină K2, care apar în literatura de specialitate. E puțin probabil totuși ca să nu existe și alte surse vegetale credibile și bune de vitamina K2, însă momentan literatura medicală de specialitate NU le numește. E posibil ca și aici lucrurile să stea la fel ca și în cazul vitaminei B12, unde mulți cercetători refuză premeditat și acum în anul 2018 să menționeze și sursele vegetale ale acestei vitamine, special ca să ne conducă spre consumul de alimente de origine animală sau spre folosirea de suplimente alimentare cu vitamină K2.

Specia umană poate dezvolta ușor o carență de vitamină K2, dacă avem un aport sărac de numai de 7-10 zile din această vitamină.

La multe specii de animale se poate face conversia / transformarea dinspre vitamina K1 spre vitamina K2, când aportul alimentar de vitamină K1 este semnificativ, iar aportul de vitamină K2 este deficitar (însă necesar), dar nu se știe cu certitudine (sau NU se vrea să se spună asta !!!) dacă acest lucru este posibil și la om. Sunt cercetători care susțin că DA! Această conversie s-a întânit în special la ierbivore (rumegătoare și cabaline). Omul fiind ca structură și funcție a tubului digestiv extrem de asemănător cu cabalinele (și la… ani lumină de omnivore) E POSIBIL ca această conversie dinspre vitamina K1 spre vitamina K2 să fie posibilă și la specia umană. Asta o spun ca pe-o presupunere perfect logică și nu ca pe-o afirmație!

Beneficiile administrării de vitamină K2 asupra sănătății noastre apar de la doze de 45 mcg (micrograme)/zi, însă o doză bună de vitamina K2 e cea de 100-200 mcg/zi, dar la femeile în menopauză se pot indica doze și de 200 mcg/zi, în administrare continuă și pe perioade lungi (luni-ani). NU există risc de toxicitate chiar atunci când se administrează și doze ce depășesc 300 mcg/zi [60 g natto furnizează, de exemplu, 550 mcg de vitamina K2 (MK-7 90%)].

Personal nu recomand consumul de natto, căci fiind un aliment fermentat, acesta conține și histamină și acid lactic, ca să nu mai vorbim de mirosul și gustul acestuia, care pentru un european e… cumplit: ciorapi nespălați și purtați câteva zile.

Administrarea de suplimente cu vitamina K2 ar fi bine să fie făcută în prezența „rudelor sale“ (vitaminelor liposolubile : A, E, D), motiv pentru care recomand ca pastilele cu vitamina K2 să se ia la masă cu uleiul de cătină / uleiul de in, atunci când aceste uleiuri se pun în supă / peste felul doi de la masa de prânz.

Efectele vitaminei K2 pe diverse organe și sisteme

a) Creier

  • în creier e de 6 ori mai multă vitamina K2 comparativ cu vitamina K1;
  • protejează celulele cerebrale de daunele generate de deficite de scurtă durată ale aportului de oxigen;
  • e necesară pentru producția de mielină, aducând astfel beneficii importante în scleroza multiplă sau în demielinizările cerebrale asociate vârstei;
  • în boala Alzheimer protejează de daunele generate de radicalii liberi și de insulino-rezistența de la nivel cerebral, două mecanisme-cheie în deteriorarea creierului la acești bolnavi;
  • dezvoltarea bolii Alzheimer este în strictă legătură cu accelerarea pierderii de masă osoasă în primii ani de dezvoltare ai bolii și, de asemenea, atrofia cerebrală este legată de deficitul de vitamina K2 din creier.

b) Aparat cardio-vascular

  • un nivel suficient de vitamina K2 scade în special riscul de boală coronariană și de mortalitate în general;
  • proteina MGP activată de vitamina K2 este cel mai puternic inhibitor al depunerilor de calciu pe vasele sangvine, prevenind ATS pe mai multe căi: administrarea de vitamină K2 scade calcificările arteriale cu 50%, față de persoanele care au o carență de vitamină K2 în corp;
  • previne calcificarea valvelor inimii și chiar o scade; efect excepțional în caz de valve calcificate;
  • previne calcificarea și fibrozarea țesutului excitoconductor cardiac;
  • carența de vitamină K2 reprezintă un important factor de risc cardiovascular;
  • proteina MGP activată de către vitamina K2 e necesară pentru a menține curați atât pereții venoși, cât și cei arteriali. MGP „mătură” efectiv calciul din peretele arterial și venos, adică din locurile unde acest mineral este nedorit si chiar dăunător;
  • anulează riscul de calcificare arterială (ATS calcificată) și venoasă;
  • grăsimile „trans” chiar și în cantități foarte mici determină depunerile de calciu în plăcile ATS.

c) Metabolism, pancreas și legătura cu diabetul zaharat de tip II

  • osteocalcina (OC) produsă de către scheletul nostru (proteină vitamina K2 dependentă) acționează ca un hormon, care crește ­producția de insulină pancreatică și­ sensibilitatea celulelor la acțiunea insulinei, scade insulino-rezistența;
  • folosirea suplimentelor cu vitamina K2 ameliorează răspunsul insulinic;
  • stabilizează nivelul glicemic, scade pofta de mâncare și ­crește durata sațietății = efecte fantastice într-o cură de slăbire;
  • cu cât aportul de vitamină K2 este mai important, cu atât sensibilitatea la insulină este mai bună; când există carențe de vitamină K2 vor exista niveluri mai mari­ ale glicemiei, pe perioade mai lungi, valori care vor coborî mai greu;
  • scade nivelul insulinei ineficiente la pacienții cu diabet zaharat de tip II, dar crește eficiența hormonului;
  • nivelul de vitamină K2 din corp al unei populații este invers corelat cu frecvența apariției diabetului zaharat de tip II;
  • în diabetul zaharat de tip II și în cancerul de sân când / dacă se administrează suplimente cu vitamina K2 la persoanele de sex feminin, la vârsta menopauzei e necesară adesea o doză dublă față de cea recomandată curent la bărbați (deci minimum 200 mcg/zi la femei).

d) Oase

  • fixator de calciu în oase crește DMO (densitatea mineral osoasă), prevenind fracturile; când există o abundență de vitamina K2, oasele rămân puternice până la adânci bătrâneți, iar vasele de sânge rămân elastice și curate;
  • inhibă producția de osteoclaste și distrucția osoasă, determinând apoptoza (moartea) celulelor osteoclastice;
  • vitaminele A și D stimulează producția de OC, însă OC trebuie carboxilată (deci activată), asta făcând-o numai vitamina K2. OC inactivă sau sub-carboxilată nu are nici o putere, căci aceasta nu leagă calciu și nici nu construiește țesut osos;
  • vitamina K2 activează OC, principala proteină osoasă necesară în depunerea / fixarea de calciu în oase;
  • carența de vitamină K2 ­crește riscul de fractură de șold;
  • contrabalansează pierderea de DMO la menopauză;
  • are un efect pozitiv și asupra sănătății oaselor persoanelor supuse unui transplant și care utilizează medicație imuno-supresoare;
  • dacă OC există doar în oase și dinți, MGP există în tot corpul: oase, vase, inimă, plămâni, rinichi, cartilaje (chiar și celulele canceroase produc MGP); MGP ne-activată de un deficit de vitamina K2 determină apariția de boli în toate aceste organe;
  • la doza de 200 mcg/zi, administrată continuu, oprește bufeurile de căldură la femeile în menopauză (DOAR DACĂ doamna respectivă nu-și acidifică organismul și DACĂ NU consumă produse cu cafeină);
  • împiedică calcificarea precoce și închiderea cartilajelor de creștere, determinând o creștere în înălțime normală ca durată și ca valoare;
  • studii făcute pe 3 ani la femei au arătat că administrarea de suplimente cu vitamina K2 a scăzut fracturile vertebrale cu 60%, fracturile de șold cu 70% și restul fracturilor nonvertebrale cu 81%.

e) Dinți

  • activează OC care este prezentă în dentină pentru a preveni și trata cariile dentare, căci dentina continuă să se producă toată viața, când / dacă e stimulată de vitamina K2;
  • scade încărcătura bacteriană a salivei și a cavității bucale, factor generator de carii dentare;
  • o doză optimă de vitamina K2 (100-200 mcg/zi) previne și tratează gingivitele, dar și afecțiunile paradontale.

f) Piele

  • carența de vitamina K2 favorizează calcificarea țesuturilor elastice ale pielii;
  • gradul rugozității faciale (ridarea) poate fi un indicator al nivelului DMO. Apariția unor riduri mari și profunde / adânci la o femeie în menopauză (dar și la un bărbat de vârstă mijlocie) poate atrage atenția asupra unui risc pregnant de osteoporoză și astfel… un deficit de vitamina K2 ni se poate…. „citi pe fața noastră (puternic și adânc) ridată“!!!
  • întârzie apariția ridurilor / atenuează ridurile deja existente, conferă elasticitate și suplețe pielii;
  • întărește firul de păr;
  • reduce căderea părului;
  • reduce ungerea / îngrășarea firului de păr.

g) Rinichi

  • în formele ușoare și medii de IRC (insuficiență renală cronică), administrarea de suplimente cu vitamina K2 îmbunătățește filtrarea glomerulară și constantele biologice ale acestor pacienți;
  • previne și tratează nefrocalcinoza, dar și litiaza renală (dar împreună cu alți factori și mai ales când aciditatea organismului este combătută).

h) Îmbătrânire

  • prin carboxilarea OC și a proteinei GLA a matricei (MGP), previne astfel principalele boli implicate în procesul de îmbătrânire;
  • carențele legate de vitamina K2 accelerează bolile care duc la îmbătrânirea prematură și moarte;
  • persoanele cu un aport suficient de vitamina K2 trăiesc cu cca. 7 ani mai mult decât cei cu o carență de vitamina K2;
  • scade nivelul de inflamație din corp și valorile PCR (proteinei C-reactive);
  • combate îmbătrânirea prin ­creșterea elasticității pielii, prin menținerea elasticitățiii arteriale și venoase, dar și a unui creier în optimă funcționare;
  • asocierea dintre administrarea de vitamina K2 și Coenzima Q10 aduce beneficii notabile în generarea de energie în creier, mușchi și inimă (implicit în mitocondrii), cu creșterea toleranței la efort, dar și intelectuale.

i) Cancer

  • localizări de cancer care au beneficiu în urma administrării de suplimente cu vitamina K2 sunt următoarele: plămâni, prostată, sân, ficat, colon, stomac, creier, gură, nas, gât, leucemie;
  • aportul de vitamina K2 are o corelație inversă cu frecvența tuturor tipurilor de cancer, dar mai ales cu localizările pulmonare și de prostată;
  • deși o carență de vitamina K2 nu produce cancer în mod direct, aceasta e totuși puternic asociată cu toate formele de cancer agresive și fatale;
  • distruge celulele leucemice;
  • efectul vitaminei K2 în cancer e amplificat de asocierea cu vitaminele A, E și D („rudele“ sale liposolubile);
  • asocierea vitaminei K2 + D previne / tratează citopeniile induse de „tratamentul” radio- / chimioterapic;
  • previne apariția cancerului hepatic la persoanele cu hepatită cronică / ciroză hepatică (care sunt stări pre-canceroase); în cancerul hepatic, vitamina K2 stimulează moartea celulelor canceroase.

j) Fertilitate și graviditate

  • OC (proteina vitamina K2 dependentă) influențează producția de testosteron + producția și supraviețuirea spermatozoizilor, ­crește fertilitatea masculină;
  • carența vitaminelor liposolubile (dar mai ales a vitaminei K2) e asociată cu un travaliu mai lung, cu o frecvență mai ­mare a operațiilor cezariene și cu o recuperare după naștere semnificativ mai lungă, dar și reciproc, în caz de administrare de suplimente de vitamina K2 în sarcină și la sfârșitul acesteia;
  • carența vitaminei K2 în primul trimestru de sarcină determină apariția de hipoplazie maxilo-nazală la noul-născut (dezvoltarea insuficientă a maxilarelor și a nasului);
  • carența vitaminei K2 în sarcină poate determina apariția unui bazin (mai) îngust la viitorul copil de sex feminin, cu mari probleme la naștere când această fetiță va ajunge la vârsta fertilă.

k) Dezvoltarea fetală și sănătatea copilului

  • vitamina K2 e fundamentală pentru o corectă și completă dezvoltare facială și a arcadelor dentare;
  • deficitul de vitamină K2 în copilăria mică determină o subdezvoltare a treimii inferioare a feței, conduce la formarea unor arcade dentare mai mici, față de numărul de dinți din maxilare, iar dinții vor crește dislocați sau încălecați, neputând fi toți cuprinși în niște arcade dentare insuficient dezvoltate;
  • e esențială pentru o structură dentară normală;
  • e necesară pentru creșterea și dezvoltarea optimă a oaselor (scheletului), prevenind închiderea precoce a cartilajelor de creștere;
  • necesarul de vitamina K2 e ­important pe tot parcursul perioadei de creștere, dar și la pubertate.

l) Bolile autoimune

  • administrarea de suplimente cu vitamină K2 aduc beneficii importante măcar în tratamentul sclerozei în plăci, a poliartritei reumatoide și a recto-colitei ulcero-hemoragice (RCUH = boala Crohn).

m) Altele

  • ­creșterea dozelor de vitamine D administrate implică ­creșterea necesarului de vitamină K2.
  • expunerea prelungită la soare, generând cantități importante de vitamina D3, în lipsa vitaminei K2 va duce inerent la calcificări extra-osoase și extra-dentare (vase, rinichi, valve cardiace + risc de coagulare a sângelui), extrem de periculoase pentru economia întregului organism;
  • estrogenii transformă vitaminele D în forma activată (1,25 hidroxi-vitamina D), la nivelul ficatului și rinichilor;
  • scăderea cantității de estrogeni (menopauză sau pre-menopauză) determină creșterea valorilor IL6 (proinflamatorie) ce stimulează formarea de osteoclaste, demineralizând oasele;
  • scade efectele adverse ale statinelor și warfarinei;
  • scade sau chiar anulează șansele de apariție a febrei musculare după un efort intens, determinând în asociere cu Coenzima Q10 (luată înaintea unui efort intens / brutal) ”arderea” completă a glucozei cu furnizarea masivă de energie și NU cu generarea de acid lactic în mușchi.

Recomandări

  • Căutați și pe piața românească suplimentele alimentare care conțin EXCULSIV vitamina K2 (deci NU în combinație cu altceva), căci există deja și produse absolut sigure, fără excipienți periculoși.
  • Luați zilnic suplimente de vitamină K2 chiar pentru întreaga viață.
  • Personal indic administrarea de vitamină K2 copiilor mai mari de 4 ani, neapărat la pubertate, obligatoriu în sarcină și alăptare și de asemenea femeilor la menopauză, dar și tuturor celor care doresc să beneficieze de efectele minunate ale acestei vitamine pe care le-am menționat mai sus.
  • Administrarea acestei vitamine se face la mese sau (și mai bine) în prezența uleiurilor sănătoase (in, cătină, măsline, rapiță), atunci când se mănâncă o supă / felul doi de la masa de prânz care include și uleiurile de mai sus.

Articol preluat prin bunăvoința dr. Călin Mărginean de pe blogul său.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here