De ce sunt mereu obosit?

Autor:

Te simți de multe ori obosit fără un motiv anume? Ai nevoie de o mulțime de stimulente (printre care și o cană mare de cafea) pentru a-ți putea începe ziua? Când ajungi acasă de la serviciu ești prea obosit să mai poți viziona emisiunea TV preferată sau să citești o carte, dar de îndată ce mergi în pat constați că nu poți dormi? Multe persoane raportează acest cerc vicios, fără a-și putea explica neapărat acest fenomen. Efectele acestei stări de oboseală permanente pot afecta productivitatea la locul de muncă, felul în care conduci sau starea de spirit în fiecare moment al vieții tale. Conform Royal College of Psychiatrists, la un moment dat, 1 din 5 persoane se simte neobișnuit de obosite, iar 1 din 10 suferă de oboseală prelungită. În continuare găsești o listă cu câteva dintre posibilele cauze pentru care te simți mereu obosit, alături de câteva sfaturi pentru a putea trece peste aceste stări.

1. Problemele glandei tiroide

Conform U.S. National Library of Medicine și National Institutes of Health, 20 de milioane de americani suferă de probleme cu tiroida, iar 60% dintre aceștia nu sunt conștienți de această afecțiune. Bolile tiroidiene sunt o amenințare mai ales pentru femei și pentru adulții în vârstă, provocând o varietate de simptome, cum ar fi oboseală, dureri musculare și articulare, creștere sau pierdere în greutate, probleme de vedere, modificări ale apetitului și ale temperaturii corpului etc. O tulburare a tiroidei poate apărea în multe forme diferite, deoarece tiroida este considerată „glanda maestru”, una care secretă hormoni ce au impact, într-un fel sau altul, în aproape orice funcție a corpului. De exemplu, glanda tiroidă este responsabilă pentru reglarea temperaturii corpului, ritmul cardiac, producția de proteine, ajutând și la controlul metabolismului și a nivelului de energie. Principalele cauze care contribuie la apariția bolilor tiroidiene (care ar putea fi și motivul pentru care te simți mereu obosit) sunt dezechilibrele hormonale cauzate de stres și dietă, intoleranțele alimentare, expunerea la radiații și toxicitate sau un deficit nutrițional de iod sau seleniu. Hipertiroidismul provoacă oboseală musculară și slăbiciune, pe care s-ar putea să o observi mai întâi în coapse. Acțiuni simple precum mersul pe bicicletă sau urcatul scărilor devin tot mai dificile. Hipotiroidismul provoacă, de asemenea, oboseală, incapacitatea de concentrare și dureri musculare. Bolile tiroidiene pot fi detectate prin intermediul testelor de sânge și, în funcție de diagnostic, poți primi tratamentul adecvat.

2. Depresia

Depresia reprezintă una dintre cele mai frecvente probleme mintale și unul dintre cei mai mari „hoți de energie“, numai în SUA fiind peste 16 milioane de adulți care au cel puțin un episod depresiv major de-a lungul unui an. Cauzele majore ale apariției depresiei pot fi problemele emoționale nerezolvate, dezechilibrele neurotransmițătorilor, dezechilibrele hormonale, alcoolul, deficiențele nutriționale, toxicitatea cauzată de metalele grele sau alergiile alimentare.
Depresia este o afecțiune majoră, care ne influențează modul în care dormim, mâncăm, gândim și simțim referitor la noi înșine și la cei din jurul nostru. Chiar dacă nu toate experiențele depresive sunt la fel, sentimentele de inutilitate și negativism, problemele de memorie și concentrare, problemele cu somnul și nivelul de energie scăzut sunt printre cele mai comune simptome. Lipsa de energie și reducerea motivației cauzate de depresie se pot atenua printr-o dietă care să influențeze pozitiv starea de spirit prin stimularea neurotransmițătorilor. Înlocuirea alimentelor consumatoare de energie cu proteine, legume și grăsimi sănătoase (acizi grași omega 3, ulei de cocos, alimente integrale) poate reprezenta dieta vindecătoare. Încorporarea exercițiilor fizice și a tehnicilor de relaxare în rutina zilnică te pot ajuta, de asemenea, să treci mai repede și mai eficient peste depresie. Alte lucruri interesante despre depresie găsești în articolul „10 lucruri pe care oricine trebuie să le știe despre depresie“.

3. Intoleranțele alimentare

Intoleranțele alimentare te pot face să te simți somnoros și îți pot da o stare permanentă de oboseală. Îți poți da seama de acest lucru mai ales atunci când oboseala se agravează după ce consumi anumite produse alimentare. Cu toate acestea, cercetările arată că 90% dintre persoanele care suferă de o anumită intoleranță nu cunosc acest lucru. Intoleranțele alimentare sunt diagnosticate cu ajutorul unor teste complexe de sânge. O dietă de rotație, în care să eviți anumite alimente la care bănuiești ca ai avea intoleranță, te poate ajuta să îți recapeți echilibrul. Pentru depistarea intoleranțelor poți folosi testul Alcat.

4. Deshidratarea

Deshidratarea apare atunci când există o pierdere excesivă a fluidelor din organism, în special a apei și a electroliților. Când începi să simți setea, corpul tău este deja deshidratat. Cauzele deshidratării pot fi diverse, incluzând exercițiile fizice fără repaus, consumul de băuturi carbogazoase în loc de apă, medicamentele, stresul, diabetul, vărsăturile, diareea sau transpirația în exces. Cea mai frecventă cauză este însă legată de faptul că pur și simplu nu consumi suficientă apă. O greșeală și mai mare este consumul de băuturi carbogazoase, care pe lângă faptul că îți cresc brusc nivelul de zahăr din sânge, împiedică și hidratarea necesară celulelor pentru o funcționare optimă. Electroliții majori din organism (sodiu, potasiu, clor și bicarbonat) sunt compuși ionici care oferă energie organismului prin intermediul forței electrice, care menține celulele și organele funcționale. Anumite părți ale corpului sunt mai „conectate electric“ și necesită o mai mare cantitate de electroliți și apă, aici incluzând creierul, inima, sistemele nervos și muscular. Deshidratarea afectează vâscozitatea sângelui și ritmul cu care inima bate în încercarea de a oferi oxigen pentru toate celulele. Atunci când ești deshidratat, inima ta trimite oxigen și substanțe nutritive la creier, mușchi și organe într-un ritm mai lent, consecința fiind apariția stărilor de oboseală, letargie, slăbiciune musculară, imposibilitatea de concentrare. Conform cercetătorilor de la University of Barcelona’s School of Psychology, o deshidratare de doar două procente poate afecta performanța unor sarcini ce includ atenție, abilități psihomotorii și de memorare imediată. Pe lângă un consum adecvat de apă pe parcursul zilei, se recomandă includerea în dietă a cât mai multor fructe și legume. Informații inedite despre deshidratare și despre câtă apă ai nevoie cu adevărat poți citi aici.

5. Sedentarismul

În mediul de lucru de astăzi, este extrem de ușor pentru oameni să dezvolte un stil de viață sedentar. A sta așezat toată ziua poate provoca dureri și rigiditate, dar te poate face să te simți mereu obosit. Corpul tău este proiectat să se miște, astfel încât atunci când nu ești activ, poți experimenta probleme cu starea de spirit, oboseala și creșterea în greutate. Exercițiile fizice regulate pot fi de folos în echilibrarea hormonală, ajutând la îmbunătățirea rezistenței la insulină și creșterea calității somnului, elemente extrem de importante în combaterea lipsei de energie. Mișcarea face minuni pentru organism prin eliberarea de endorfine, elemente esențiale în păstrarea unei stări de spirit bune. Însă mai presus de toate, exercițiile fizice reglează nivelurile hormonale care ne permit să dormim mai bine noaptea. Conform descoperirilor recente de la Department of Exercise Science – University of South Carolina, exercițiile influențează puternic somnul. Exercițiile fizice sunt un mijloc sănătos, sigur, ieftin și simplu de îmbunătățire a somnului. Chiar dacă ar putea părea dificil să practici exercițiile fizice atunci când ești obosit, mișcarea pe termen lung va avea ca rezultat un bun echilibru hormonal și, implicit, un nivel energetic pe măsură. Un studiu efectuat de University of Georgia a constatat că adulții care au practicat exercițiile fizice ușoare timp de 6 săptămâni (3 zile pe săptămână, aproximativ 20 de minute) au avut mai multă energie în ansamblu la final în comparație cu momentul în care au început mișcarea fizică. Așadar, îndrăznește să te miști chiar și atunci când te simți obosit.
De multe ori avem tendința să dăm vina pe stilul de viață mult prea ocupat pentru oboseala pe care o resimțim mereu. Chiar dacă ai un somn suficient, e posibil să te simți adesea obosit. Din fericire, există o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a combate acestă oboseală și pentru a-ți recupera energia. Dar mai întâi trebuie să îți dai seama de ce ești mereu obosit.

Tu cum scapi de oboseală în majoritatea cazurilor?

Surse:

  • alaskasleep.com/blog/why-tired-after-full-nights-sleep
  • medicinenet.com/why_am_i_so_tired_the_many_causes_of_fatigue/views.htm
  • draxe.com/always-tired/
  • nhs.uk/Livewell/tiredness-and-fatigue/Pages/why-am-I-tired.aspx
  • webmd.boots.com/women/guide/why-so-tired-top-12-causes-fatigue?page=2
  • prevention.com/health/why-you-are-always-tired
  • cheatsheet.com/health-fitness/10-reasons-youre-always-so-tired.html/?a=viewall
  • foodmatters.com/article/why-am-i-always-so-tired
Protected by Copyscape

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here