Dezechilibrul electrolitic – cauze, simptome și prevenție

Corpul are nevoie de electroliți pentru a funcționa normal. Calciul, magneziul, potasiul, sodiul, fosforul și clorul sunt electroliți esențiali pentru organism, iar o alimentație dezechilibrată, hidratarea insuficientă și îmbolnăvirile pot duce la un dezechilibru electrolitic.

Pentru a putea vorbi despre dezechilibrul electrolitic trebuie să știi întâi ce sunt electroliții. Electroliții sunt nutrienți sau substanțe chimice prezente în corp și care au funcții importante de la reglarea bătăilor inimii și până la permiterea mușchilor să se contracte, astfel încât să te poți mișca. Electroliții se numesc așa pentru că ei conțin ioni liberi mobili ce se separă în ioni pozitivi și negativi atunci când sunt dizolvați în apă. Electroliții esențiali ai organismului sunt calciul, magneziul, potasiul, sodiul, fosforul și clorul. Pentru că acești nutrienți sunt esențiali pentru stimularea nervilor din întregul corp și pentru echilibrarea nivelului de fluide, un dezechilibru electrolitic se poate manifesta prin simptome destul de grave ce pot duce la afecțiuni cu potențial fatal.

Electroliții ajung în organismul tău prin consumul anumitor alimente și băuturi, dar se pierd parțial prin exerciții fizice, transpirație, materii fecale și urină, sau dacă suferi de anumite afecțiuni cronice. De aceea, o alimentație dezechilibrată, prea multă sau prea puțină mișcare fără hidratarea corespunzătoare și îmbolnăvirile pot duce la un dezechilibru electrolitic.

Rolul electroliților în organism

Calciul: ajută la contractarea și relaxarea mușchilor, influențează trasmiterea semnalelor prin nervi, are rol important în coagularea sângelui, în diviziunea celulară și în formarea și menținerea sănătății oaselor și dinților.

Magneziul: este necesar pentru buna funcționare a sistemului muscular, susține funcționarea normală a inimii și nervilor, contribuie la formarea oaselor și la dezvoltarea rezistenței, reduce anxietatea, susține digestia și menține echilibrul proteinelor și fluidelor din organism.

Potasiul: reglează tensiunea arterială și contracțiile inimii și susține funcțiile sistemului muscular. Potasiul accelerează diureza și intervine în procesul de eliminare a sodiului (de multe ori în exces, în dieta modernă), asigurându-se astfel o eliminare eficientă a toxinelor și o activitate normală a glandelor suprarenale.

Sodiul: ajută organismul să își echilibreze nivelul de fluide și joacă un rol important în funcționarea normală a nervilor și mușchilor.

Fosforul:  este necesar pentru formarea și sănătatea oaselor și dinților, reglează bătăile inimii, susține funcționarea normală a rinichilor și contribuie la producerea naturală a lecitinei.

Clorul: contribuie la menținerea nivelului optim de fluide în organism.

Cauze ale dezechilibrului de electroliți

Dacă ești bolnav, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, dacă iei medicamente în mod curent, dacă ești deshidratat sau dacă suferi de boli cronice există riscul să ai un dezechilibru electrolitic. Iată cele mai frecvente cauze ale dezechilibrului de electroliți:

  • Deshidratarea cauzată de vomă, diaree, transpirație excesivă și febră
  • O dietă săracă în alimente integrale (neprocesate)
  • Malabsorbția nutrienților din cauza unor probleme ale sistemului digestiv
  • Tulburări hormonale și afecțiuni endocrine
  • Tratamentul cu anumite medicamente, inclusiv cele folosite pentru tratarea cancerului, a bolilor hormonale sau de inimă
  • Tratamentul cu antibiotice, diuretice sau cu hormoni corticosteroizi
  • Disfuncții ale rinichilor (din moment ce rinichii au un rol cheie în reglarea nivelului de clor din sânge și în eliminarea potasiului, magneziului și sodiului din organism)
  • Chimioterapia ce poate scădea nivelul de calciu din sânge, modifica nivelul de potasiu și cauza alte dezechilibre electrolitice

Simptome și diagnostic

Pentru că electroliții îndeplinesc atât de multe roluri în organism vei simți orice mic dezechilibru. Cea mai comună cauză a dezechilibrului electrolitic este pierderea de fluide ce rezultă în dureri de mușchi, neliniște, anxietate, dureri de cap frecvente, sete accentuată, insomnii, febră, palpitații și bătăi neregulate ale inimii, probleme digestive, precum crampe, constipație, diaree sau hemoroizi, confuzie și dificultăți de concentrare, boli de oase, dureri articulare și amorțeli, modificări ale tensiunii arteriale, modificări ale apetitului sau de greutate, oboseală (inclusiv sindromul oboselii cronice), amețeli (în special atunci când te ridici brusc în picioare).

În funcție de electrolitul care se află în dezechilibru poți experimenta diverse simptome:

  • Hiper sau hiponatremia (prea mult sau prea puțin sodiu) se poate manifesta prin letargie, confuzie, balonare, iritabilitate, slăbiciune și spasme musculare.
  • Hiperpotasemia (prea mult potasiu) se poate manifesta prin tulburări ale ritmului cardiac ce îți pot pune chiar viața în pericol și insuficiență renală, iar hipopotasemia (prea puțin potasiu) se manifestă prin slăbiciune şi crampe musculare, oboseală, tulburări digestive şi ale ritmului cardiac. Cel mai frecvent, hipopotasemia este întâlnită în cetoacidoza diabetică.
  • Hipercalcemia poate provoca pietre la rinichi, dureri abdominale, depresie și chiar tulburări ale ritmului cardiac, iar hipocalcemia se manifestă prin slăbiciune, spasme musculare și tulburări ale ritmului cardiac.
  • Hipomagneziemia (deficitul de magneziu) se manifestă prin spasme musculare involuntare, furnicături și senzație de amorțeală în diverse zone ale corpului, stări anxioase, confuzie, tensiune ridicată, constipație, tulburări ale somnului, ritm cardiac neregulat. Prea mult magneziu în organism poate cauza tulburări ale ritmului cardiac, slăbiciune musculară, greață, vărsături și dificultăți de respirație.
  • Un nivel mai mare de clor în organism nu prezintă simptome imediat, însă pe termen lung se poate manifesta prin retenție de apă, tensiune arterială crescută, slăbiciune musculară, crampe sau spasme musculare, bătăi neregulate ale inimii, confuzie, dificultăți de concentrare, amorțeală și furnicături. Prea puțin clor în corp se manifestă prin deshidratare, slăbiciune sau oboseală, dificultăți de respirație, diaree sau vărsături. Hipocloremia însoțește frecvent hiponatremia.
  • Carența de fosfor se manifestă prin slăbiciune, pierderea apetitului, pierderea masei osoase și pierderea calciului. Persoanele care au prea mult fosfor în sânge de obicei nu prezintă simptome, însă la cele care suferă de afecțiuni renale cronice, nivelul ridicat de fosfor determină scăderea concentrației de calciu din sânge ce poate cauza spasme musculare, amorțeală și furnicături în jurul gurii, dureri articulare și de oase, oase fragile, eczeme și piele iritată.

Pentru a detecta dacă ai un dezechilibru electrolitic poți face câteva analize. Discută cu medicul de familie despre istoricul tău medical și despre simptomele recurente pe care le ai, fă-ți un test de urină și analize de sânge pentru a depista orice dezechilibru. Uneori este necesar și un test EKG, cu ultrasunete sau ecografii renale.

Cum previi dezechilibrul electrolitic?

1.     Ai grijă la alimentație!

Pentru a putea trata un dezechilibru electrolitic este necesar să descoperi cum s-a dezvoltat. De cele mai multe ori, răspunsul este alimentația bogată în mâncăruri procesate ce conțin cantități mari de sodiu și puțini electroliți, precum magneziu sau potasiu. În aceste cazuri, dezechilibrul poate fi tratat prin simpla schimbare a obiceiurilor alimentare, renunțând la mâncarea de tip fast-food și gătind mai mult acasă. Consumă mai puține alimente ambalate și mai multe fructe și legume bogate în magneziu și potasiu, precum verdețuri, legume crucifere (varză, broccoli), legume bogate în amidon, precum cartofii dulci sau dovleacul, banane și avocado. O dietă bogată în magneziu și potasiu poate rezolva deficiențele și elimina probleme cu tensiunea arterială, reduce anxietatea și neliniștea și poate calma crampele musculare. Pentru a preveni deshidratarea și pentru a reechilibra nivelul de electroliți este indicat să consumi alimente cu un conținut mare de apă: apă de cocos, țelină, pepene, castravete, kiwi, ardei gras, citrice, morcovi, lactate fermentate, ananas. Important este și să fii atent dacă în alimentele pe care le consumi se găsește calciu. Include în dietă produse lactate care au un conținut mare de calciu sau verdețuri, legume și boabe.

2.     Monitorizează aportul de sodiu!

Sodiul joacă un rol foarte important în capacitatea corpului de a reține și de a elimina apa. Dacă obișnuiești să consumi alimente sărate sau procesate și ambalate (care, de obicei, conțin mai multă sare) e foarte probabil să suferi de retenție de apă. Un nivel extrem de mare de sodiu în sânge se traduce prin hipernatremie și este mai întâlnită în cazul persoanelor mai în vârstă, a bolnavilor de diabet și a celor care au o dietă bogată în alimente procesate. La polul opus, un aport prea mic de sodiu poate duce la deshidratare pentru că organismul nu reține îndeajuns de multă apă în țesuturi. Hiponatremia poate apărea și în urma unor episoade severe de diaree, a unui tratament cu laxative sau ca urmare a unor exerciții fizice prea solicitante dacă hidratarea nu este făcută corespunzător. Controlarea aportului de sodiu te poate ajuta să eviți simptome, precum balonare, letargie, deshidratare, iritabilitate, slăbiciune și spasme musculare.

3.     Bea apă, dar nu exagera!

Dezechilibrul electrolitic poate apărea atunci când nivelul de apă din organism se modifică, fie cauzând deshidratare (prea puțină apă), fie hiperhidratare (prea multă apă). Hidratându-te corespunzător te asiguri că în corpul tău există un nivel optim de electroliți.

Cum știi câtă apă trebuie să bei zilnic? Depinde dacă faci mișcare sau nu, de anotimp (vara transpiri mai mult, deci trebuie să bei mai multă apă), dacă mănânci fructe și legume bogate în apă sau mai mult alimente procesate. Cantitatea de apă recomandată zilnic este de 1,5-2 litri, dar trebuie ținut cont și de alți factori, precum vârsta, dieta, activitatea fizică și greutatea corporală. Ca punct de reper, dacă urinezi la fiecare 3-4 ore în timpul zilei, înseamnă că te hidratezi corespunzător. Dacă te îmbolnăvești și faci febră, transpiri sau ai diaree, trebuie să bei mai multă apă, femeile însărcinate sau care alăptează ar trebui și ele să crească aportul de apă, la fel și adolescenții care se află în perioada de creștere rapidă.

Este posibil să bei prea multă apă? Da! Hiperhidratarea este destul de rară, dar nu imposibilă! Rinichii tăi nu au capacitatea de a procesa cantități foarte mari de apă într-un timp scurt, ceea ce înseamnă că electroliții se vor dilua în interiorul organismului, ducând la un dezechilibru.

4.     Fii atent la medicație!

Antibioticele, diureticele, pilulele hormonale, medicamentele folosite în reglarea tensiunii arteriale sau ca tratament pentru cancer pot avea un impact asupra nivelului de electroliți din organism. Cele mai grave dezechilibre au loc în corpul pacienților cu cancer ce urmează un tratament chimioterapic. Laxativele și diureticele pot modifica nivelul de sodiu și potasiu, unele dintre aceste medicamente putând chiar reține potasiul în organism în timp ce elimină calciul, sodiul și magneziul. Astfel pot apărea anxietatea, bătăile accelerate ale inimii, problemele digestive și problemele cu somnul. Dezechilibrul electrolitic mai poate apărea și ca efect secundar al unui tratament pe bază de hormoni, dar și ca urmare a stresului.

Așadar, dacă ai început un nou tratament și observi modificări de dispoziție, al nivelului de energie, inima îți bate mai tare, neregulat sau ai probleme cu somnul, este bine să discuți cu medicul curant pentru a regla doza, astfel încât să minimizeze riscul de a-ți crea un dezechilibru electrolitic.

5.     Hidratează-te după sală!

Este extrem de important să consumi îndeajuns de multă apă înainte, în timpul și după exercițiile fizice (pentru a înlocui fluidele pierdute prin transpirație) și să consumi alimente integrale, hrănitoare. Dacă nu te hidratezi după ce ai depus efort fizic pot apărea complicațiile cardiovasculare, crampele musculare, oboseala accentuată, amețeala, poți  deveni confuz și chiar leșina. Mișcarea te poate ajuta să fii mai sănătos și să trăiești mai mult, însă trebuie să îi oferi organismului combustibilul de care are nevoie: apă și alimentație curată.

6.     Apelează la suplimentele alimentare!

Datorită nivelului mare de stres la care suntem supuși zilnic, factorilor genetici și stării de sănătate precare, unii dintre noi pot suferi de o lipsă cronică de electroliți. Magneziul și potasiul sunt doi electroliți de care oamenii duc lipsă cel mai frecvent. Un supliment cu magneziu îți poate ajuta sistemul muscular, sistemul osos, menține metabolismul energetic normal și sănătatea psihică. Înainte de a începe să iei suplimente alimentare ar fi bine să îți faci analize amănunțite pentru a detecta carențele sau surplusul. Apoi trebuie să fii foarte atent de unde îți cumperi suplimentele și să ai grijă ca ele să fie 100% naturale, cu ingrediente de calitate și dozate optim, precum cele de la Zenyth!

Poate că nu sună ca o afecțiune gravă, însă dezechilibrul electrolitic îți poate da bătăi mari de cap și poate fi punctul de plecare al unor boli mortale. Ideal este să fii precaut, să te hidratezi și să consumi alimente curate. Apa cu lămâie este o băutură electrolitică pe care o poți consuma preventiv, la fel ca sucul de mere, care este o alternativă eficientă la sărurile de rehidratare, inclusiv pentru copii.

Sănătate și echilibru!

Surse:

draxe.com/electrolyte-imbalance/?utm_campaign=electrolyteimbalance&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_content=draxe

www.msdmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/electrolyte-balance/overview-of-phosphate-s-role-in-the-body

www.medicalnewstoday.com/articles/319801.php

www.healthline.com/health/hyperphosphatemia#symptoms

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here