Dinții se pot repara în mod natural!

Ai observat că pe dinții tăi au început să se formeze mici carii, dar te gândești cu groază la momentul în care te așezi pe scaunul din cabinetul stomatologic? Poate ar trebui să încerci să îți vindeci dantura înainte de a o supune intervențiilor invazive. Dacă îi oferi organismului nutrienții cheie, dinții se pot repara!

Se spune că zâmbetul este cartea noastră de vizită. Dar ce ne facem când suntem nevoiți să zâmbim timid pentru că știm că dantura noastră nu este un peisaj tocmai frumos? Primul impuls este să mergem la dentist, pentru că așa am fost învățați. La orice carie mică dăm fuguța la dentist, care curăță zona dintelui supusă degradării și o plombează (umple cavitatea cu un material artificial). Dar plombele se uzează în timp și trebuie înlocuite, iar uneori o plombă poate afecta dintele mai mult decât caria în sine! Și atunci ce facem?

Reparăm dinții! Dinții se pot repara prin procesul natural de remineralizare! Dacă organismul primește nutrienții cheie, dinții tăi pot fi sănătoși, puternici și frumoși! Dinții sănătoși sunt importanți nu doar pentru aspectul estetic, ci și pentru o bună digestie și stare de sănătate în general.

Remineralizarea dinților este un proces pe care corpul uman îl face în mod natural, doar că uneori, la fel cum orice organ din corp poate avea nevoie de extra suport, dinții trebuie ajutați. Dincolo de dietă, există o serie de suplimente alimentare ce te pot ajuta să rărești vizitele la medicul stomatolog și chiar să îți vindeci cariile.

6 suplimente ce contribuie la remineralizarea dinților

  1. Calciu

Probabil e un lucru pe care deja îl știai, dar calciul este un mineral foarte important pentru sănătatea oaselor ce susține și procesul de remineralizare al dinților. Țesutul osos se regenerează permanent, la fel și dantura, dacă le este oferită „hrana“ necesară, deci corpul are nevoie permanentă de calciu, chiar și la maturitate, nu doar în timpul procesului de creștere. Dacă organismul detectează că aportul de calciu este sub necesarul zilnic, începe să consume din rezervele existente în organism, mai precis din oase și dinți.

Însă calciul este un nutrient relativ pretențios. Este necesară prezența vitaminelor D3 și K2 pentru ca organismul tău să reușească să absoarbă și să direcționeze calciul către părțile componente ce au neapărată nevoie de el. Înainte de a decide să îți suplimentezi alimentația cu calciu ar fi bine să îți faci o serie de analize medicale pentru a detecta dacă într-adevăr ai o carență. Cât despre necesarul de calciu zilnic, acesta variază în funcție de vârstă, sex și starea de sănătate a fiecăruia. Femeile până în 50 de ani au nevoie de 1000 mg calciu/zi, după care doza crește la 1.200 mg/zi, iar bărbații au nevoie de 1000 mg calciu/zi până la 70 de ani, apoi de 1.200 mg/zi.

O sursă naturală de calciu este coaja de ou. Conform unor studii, calciul din coaja de ou poate fi mai benefic decât aceeași cantitate de calciu din suplimente, întrucât este procesat mai încet de către organism, reducând astfel riscul de a consuma o cantitate prea mare. Poți citi aici și alte beneficii ale cojii de ou!

  1. Vitamina D3

Vitamina D este una dintre cele mai importante vitamine, fiind implicată în toate funcțiile organismului și acționând asemenea unui hormon. Fiecare celulă din corp are un receptor pentru vitamina D și peste 30.000 de gene sunt influențate de ea. De ce vitamina D3 și nu D2? Pentru că vitamina D3 este mult mai ușor de absorbit de către organism.

Când vine vorba despre sănătatea dinților, vitamina D este răspunzătoare pentru absorbția calciului și echilibrarea nivelului de minerale în organism. Aceste două procese sunt esențiale pentru formarea și regenerarea oaselor și dinților. De asemenea, contribuie la menținerea structurii dinților pentru tot restul vieții, dacă le sunt oferite și condițiile necesare, bineînțeles. Conform celor mai recente studii, mai mult de jumătate din populația lumii are o carență de vitamina D, iar principalele motive sunt lipsa expunerii la soare, utilizarea în exces a protecției solare și consumul excesiv de alimente bogate în acid fitic ce tulbură metabolizarea vitaminei D (migdale, fasole boabe, alune de pădure, linte, cereale, boabe de soia, semințe de susan). Poți descoperi aici cum îți dai seama dacă îți lipsește vitamina D din organism și poți efectua și analize medicale, pentru certitudine. Doza necesară zilnică de vitamina D3 este de 1000 UI.

  1. Vitamina K2

Dacă vitamina D3 contribuie la absorbția calciului în organism, vitamina K2 acționează ca un dirijor de trafic și ajută calciul să ajungă la părțile din corp ce au cea mai mare nevoie de el, precum dinții și oasele. Vitamina K2 este necesară pentru a ajuta calciul și alte minerale să se lege în matricea osoasă pentru a întări oasele și dinții. Are o mulțime de beneficii pentru organism și este chiar recomandată pentru prevenirea și tratamentul osteoporozei. Doza zilnică recomandată de vitamina K2 este de 90 micrograme.

  1. Magneziu

Magneziul este esențial pentru formarea structurală a dinților și determină în același timp cât de eficient este absorbit calciul în organism (protejând astfel arterele de plăci ce pot apărea din cauza excesului de calciu). Pe de altă parte, prea mult calciu, vitamina D și fosfor în organism pot reduce nivelul de magneziu din corp, împiedicând astfel procesul de remineralizare a dinților. De aceea este important să iei aceste suplimente în cantități echilibrate, pentru ca ele să poată funcționa și coopera, nu pentru a se neutraliza reciproc.

Deficiența de magneziu se poate stabili prin analize, însă sunt și anumite simptome pe care le poți observa și singur, precum sănătate dentară slabă, carii, osteoporoză, dureri de spate și articulații și altele pe care le poți descoperi aici. Aproximativ două treimi din populația lumii este deficitară în magneziu, iar principalele cauze sunt traiul la oraș, mâncarea procesată, consumul prea mare de zahăr și slujbele stresante.

Magneziul face echipă bună cu vitamina D3. Un studiu a arătat că persoanele care au consumat cea mai mare cantitate de magneziu (420 mg pentru bărbați și 320 mg pentru femei) au beneficiat de cea mai mare densitate osoasă și, implicit, un risc scăzut de osteoporoză, iar dantura ar putea beneficia și ea din urma acestui duo perfect.

  1. Colagen

Colagenul este cea mai abundentă proteină din organism și un element indispensabil pentru sănătatea sistemului osteo-articular, a pielii, a dinților și gingiilor, dar și în procesul de vindecare a rănilor interne și externe. De-a lungul vieții, dinții tăi se uzează, iar procesul de remineralizare constă tocmai în repararea și menținerea lor în condiții optime. Dantura este formată din smalț, dentină, ciment și os, ce la rândul lor au componente organice și anorganice. Colagenul este componenta esențială din partea organică a dinților. Colagenul de tip I contribuie la formarea a 90% dintre componentele dentinei, cimentului și osului, pe când cel de tip XVII este esențial pentru formarea smalțului, iar în lipsa lui pot apărea chiar malformații ale dinților.

Una dintre cele mai bune surse alimentare de colagen este supa de oase, însă în zilele noastre cei mai mulți oameni preferă să consume carne fără oase, cartilaje sau piele, cu atât mai puțin organe de animale, dând astfel la o parte sursele de colagen de care corpul are nevoie. Colagenul nu susține doar sănătatea oaselor și dinților, ci sprijină și creșterea părului, a unghiilor, are grijă de pielea ta și chiar de sistemul digestiv, contribuind la reducerea impactului unui număr variat de boli intestinale, cum ar fi intestinul cu permeabilitate mărită, colita ulcerativă, boala Crohn sau sindromul colonului iritabil.

  1. Probiotice

Mulți dintre noi știm câte ceva despre microbiomul intestinal, însă ar trebui să fim atenți și la microbiomul oral al cărui component principal este saliva. Studiile au arătat că persoanele ce au un pH mai acid și un conținut mare de componente anorganice în salivă sunt mai predispuse să dezvolte boli ale gingiilor. Probioticele au capacitatea de a crește nivelul de componente organice din cavitatea orală, te pot scăpa de respirația urât mirositoare, reduc simptomele gingivitei, scad inflamația și pot chiar să prevină apariția cancerului oral. Tot probioticele sunt cele care luptă să elimine bacteriile nocive ce pot cauza carii și împidica procesul de remineralizare.

Pentru a regla microbiomul oral, poți folosi cu încredere ColonHelp Probiotic Forte ce are efecte benefice asupra sănătăţii întregului sistem digestiv, inclusiv a gurii. Despre probiotice și sănătatea orală poți citi mai multe aici!

Rolul alimentației în remineralizarea dinților

Pentru că prevenția este cel mai bun tratament, este mai mult decât indicat să fim atenți la alimentația noastră, înainte de a cauza daune danturii ce nu mai pot fi reparate decât prin intervenția stomatologului. Ce ar trebui să facem?

  • Să reducem consumul de alimente ce pot demineraliza dinții precum zahărul, băuturile carbogazoase, cerealele și cele bogate în acid fitic (produse din soia nefermentate, nuci și boabe).
  • Să creștem aportul de alimente ce susțin remineralizarea, precum grăsimile sănătoase și frunzele verzi.
  • Să luăm suplimente ce pot susține procesul de regenerare și remineralizare, precum cele enumerate mai sus.
  • Să bem apă. Hidratarea este importantă pentru întregul organism!
  • Să nu uităm de igiena orală. Dinții ar trebui curățați și periați măcar de două ori pe zi!
  • Să avem răbdare. Așa cum nici cariile nu s-au format peste noapte, nici vindecarea nu va avea loc din senin. Asigură-te că faci și mănânci ce trebuie, iar dinții se vor repara treptat.

Domnul doctor Cojocariu, medic specialist în implantologie-chirurgie orală și computerizată în cadrul Clinicii Dentica din București, ne oferă câteva sfaturi: „Creșterea consumului de apă hidratează organismul și curăță dantura, legumele dau energie și sporesc secreția de salivă benefică pentru curățarea cavității bucale, conopida și castraveții îndepărtează natural petele dentare, ciupercile inhibă reproducerea bacteriilor, iar ghimbirul este un bun antiinflamator natural care previne inflamațiile gingivale”.  Mai poți citi aici despre regulile esențiale pentru dinți sănătosi și digestie optimă.

Medicina modernă poate repara dinții cu celule stem și un medicament pentru Alzheimer

Jurnalul „Scientific Reports” a publicat în 2017 rezultatele unui studiu efectuat pe șoareci care arată cum o dantură cu probleme se poate regenera. Procesul natural de regenerare este stimulat prin umplerea cariilor cu un burete biodegradabil din colagen îmbibat cu un medicament numit Tideglusib (folosit pentru a trata Alzheimer), după care dintele în cauză este sigilat. Medicamentul s-a dovedit că intensifică activitatea celulelor stem și stimulează astfel formarea de dentină. Drept urmare, câteva săptămâni mai târziu de la aplicarea tratamentului, buretele cu medicament se resorbise și fusese înlocuit cu noua dentină.

Mai mult, bureții din colagen au fost aprobați clinic și există deja pe piața de consumabile medicale din România, ceea ce înseamnă că foarte curând am putea beneficia de acest tratament revoluționar în locul tradiționalelor obturații (plombe).

Până atunci, ar fi bine să fim foarte atenți la alimentație și stilul de viață pentru că ne afectează întregul organism, deci și dantura. Dinții se regenerează, așa cum întregul organism are capacitatea de a se reface, însă doar în condițiile optime. Pentru că viața modernă nu ne mai permite să ne hrănim corespunzător tot timpul, suplimentele ne vin în ajutor. Dacă însă ai dureri de dinți, de gingii, carii profunde și dureroase ar fi mai bine să mergi la un control stomatologic!

Surse:

draxe.com/supplements-to-help-remineralize-teeth/

futurism.com/new-treatment-could-help-your-teeth-repair-themselves/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here