Grădinăritul, antidepresiv natural! Nu vă fie teamă de murdărirea mâinilor!

Ați observat vreodată cât de fericiți sunt copiii atunci când se joacă în nisip sau cu pământ? Cât de încântați sunt atunci când le permitem (și ar trebui să facem asta mai des!) să sară într-o băltoacă sau să modeleze diverse forme din noroi? Să le urmăm exemplul! Contactul direct cu mediul natural, cu plante, cu animale, cu pământul ne poate îmbunătăți sănătatea fizică și psihică.

Știați că persoanele care locuiesc în apropierea pădurilor sau parcurilor au un grad mai redus de a dezvolta depresii? Este adevărat că destul de puțini au șansa să trăiască în mijlocul naturii, dar majoritatea ne putem construi propriul colțișor de grădină fie în curte, fie pe balcon. Grădinăritul este o activitate cu efect antidepresiv nu doar fiindcă este extrem de plăcută, ci și pentru că presupune contactul cu anumiți microbi din sol care stimulează secreția de serotonină. Cel puțin așa afirmă un studiu realizat la Universitatea din Bristol și University College din Londra.

Pentru a vă convinge și voi de acest lucru, tot ce aveți de făcut este să vă pregătiți uneltele de grădinărit (nu și mănuși!) și să citiți în continuare argumentele specialiștilor.

Solul conține bacterii antidepresive

Solurile sunt extrem de importante pentru sănătatea umană. Mai exact, microbiomul solurilor, adică totalitatea bacteriilor din sol, influențează sănătatea și existența omului. Solul este un organism plin de viață, iar fără microbi pământul ar fi doar rocă minerală, și nu materie care să dea viață plantelor. Iar orice materie vie – oameni, animale, plante, apă, sol – are propriul microbim. Despre legătura dintre microbiomul uman și microbiomul planetar puteți citi aici.

Așadar, microbii din sol nu trebuie considerați inamici de care să ne ferim cu orice preț. Dimpotrivă, în sol există bacterii benefice pentru sănătatea noastră. Cercetătorii de la Universitatea din Bristol și Universitatea din Londra au descoperit că bacteria Mycobacterium vaccae din sol poate stimula producția de serotonină, substanța cunoscută drept „hormonul fericirii”. Teste realizate pe șoareci, care au primit un tratament cu Mycobacterium vaccae, au arătat că aceasta stimulează un grup de neuroni producători de serotonină.

Dr. Chris Lowry, autorul principal al studiului, a precizat: „Aceste studii ne ajută să înțelegem modul de comunicare între creier și restul organismului și de ce un sistem imunitar sănătos este important pentru menținerea sănătății mintale”. Potrivit studiului, cei care petrec mult timp în aer liber și își murdăresc mâinile cu pământ inhalează bacteria antidepresivă în urma contactului direct cu solul.

Bacteriile Mycobacterium din sol s-au dovedit promițătoare și în îmbunătățirea funcției cognitive și chiar în reducerea inflamației din boala Crohn sau artrita reumatoidă, au arătat alte studii.

Grădinăritul, o stare unică de relaxare

Grădinăritul este o activitate care îi ajută pe oameni să intre într-o stare specială de relaxare. „Unicitatea grădinăritului, spre deosebire de alte activități, cum ar fi gătitul sau tricotatul, constă în faptul că ne leagă literalmente de pământ. Lucrarea solului, însămânțarea plantelor, cultivarea răsadurilor și răbdarea cu care facem toate acestea ne oferă o lecție valoroasă pentru viața personală. Prin răbdare, iubire și grijă tindem, la fel ca grădinile de care ne ocupăm, să înflorim și să creștem odată cu ele!”, afirmă Hilda Burke, psihoterapeut.

Grădinăritul, recomandat pentru sănătatea creierului

Proprietățile terapeutice ale grădinăritului sunt multiple și fac bine atât minții, cât și corpului. O serie de studii au demonstrat că „exercițiile” în grădină fac minuni pentru persoanele predispuse la boala Alzheimer sau alte forme de demență. De ce? Pentru că grădinăritul presupune antrenarea unor funcții importante ale creierului: atenția, rezolvarea de probleme, învățarea, conștientizarea senzorială, coordonarea mișcărilor.

Simplul fapt de a fi înconjurați de mult verde este extrem de benefic. Știați că ochiul uman poate percepe mai multe nuanțe de verde decât orice altă culoare? Și nu întâmplător, verdele este considerat culoarea vitalității și a vindecării holistice. Potrivit specialiștilor, verdele declanșează un răspuns imediat la nivelul sistemului nervos, diminuând tensiunea și anxietatea.

Pentru o porție suplimentară de energie verde poți încerca și consumul de suc din plante verzi, sursă excelentă de clorofilă.

Grădinăritul, sursă de vitamina D

Expunerea la soare furnizează vitamina D, numită și „vitamina soarelui” sau „hormonul D” (fiind singura vitamină sintetizată de organism, mai exact la nivelul pielii sub acțiunea razelor ultraviolete). Vitamina D este foarte importantă pentru sănătate, fiindcă reglează multe procese din organismul nostru. S-a constatat că unele boli autoimune, osteoporoza, diabetul, bolile cardiovasculare, chiar și cancerul pot fi ținute la distanță sau controlate cu ajutorul vitaminei D.

Începând din mai până în septembrie, razele soarelui ne pot furniza vitamina D în piele în acele momente ale zilei când umbra noastră este mai mică decât înălțimea. Ultravioletele trebuie să intre în contact cu pielea nemijlocit, fără cremă de protecție. De aceea, se recomandă totuși să fim atenți cu expunerea, 20 de minute sunt suficiente, iar apoi trebuie să ne protejăm corespunzător și să evităm munca în grădină la orele amiezii.

Grădina ta, sursă de hrană sănătoasă

A te ocupa de propria grădină nu îți oferă doar relaxare și un sentiment de împlinire, dar și posibilitatea de a te hrăni cu fructe, legume și verdețuri sănătoase. Evident, este indicat să te ferești de folosirea chimicalelor în grădină. De aceea, poți afla aici cum poți să-ți faci „pesticide” naturale la tine acasă.

Surse:

www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/antidepressant-microbes-soil.htm

discovermagazine.com/2007/jul/raw-data-is-dirt-the-new-prozac

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5153451/

edition.cnn.com/2011/HEALTH/07/08/why.gardening.good/index.html

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here