Importanța intervenției precoce în autism

Autor:

Asociația pentru Intervenție Terapeutică în Autism (AITA): „Povestea noastră a început cu câțiva ani în urmă când, mergând cu fiul meu la un medic, pentru o simplă consultație, am primit o veste care mi-a marcat viața: copilul meu nu era ca ceilalți copii. Pentru mine a fost greu, a căzut ca un trăsnet care mi-a schimbat viața. Totul s-a năruit într-o clipă…“

Poveștile părinților cu autism nu încep cu „a fost odată“, ci cu un tumult de emoții puternice și suferință „totul s-a năruit într-o clipă, toate planurile, toate visele s-au destrămat“.

Ce faci când îți strigi copilul și pare că nu te aude? Când îl vezi cum se chinuie și nu reușește să comunice, să exprime ceea ce își dorește? Ce parte se frânge atunci când îți vezi copilul într-un colț al camerei învârtind roțile unei mașini o zi întreagă?

Îl duci la un control medical riguros, pentru că nu exista niciun dubiu: intervenția precoce în autism le oferă copiilor un viitor mai bun.

În cazul copiilor cu autism, se întâmplă destul de des ca în primul an de viață aceștia să se dezvolte normal, ca un copil tipic, ulterior aceștia încep să piardă din achiziții, să aibă dificultăți în a învăța lucruri noi și să aibă comportamente care atrag atenția: apar comportamentele de autostimulare, selectivitatea alimentelor, chiar și a persoanelor cu care aceștia intră în contact.

Astfel, treptat, creierul acestor copii își pierde din funcții și face să fie dificil procesul de învățare și cogniție. Apare un decalaj între vârsta copilului și capacitățile sale, abilitățile sociale și de limbaj. Instalarea simptomelor autiste duce la apariția unor comportamente care îl ajută pe copil în situațiile de stres sau în care nu reușește să se descurce.

Având în vedere aceste lucruri, copilul are nevoie de o structură care să îl ajute să facă față cerințelor sociale și care să-l ajute să își recupereze pierderile. Terapia ABA aduce acel proces structurat de învățare de care copilul are atâta nevoie.

De ce este importantă intervenția la o vârstă fragedă?

În primul rând, începerea terapiei la o vârstă fragedă îi oferă copilului posibilitatea de a dobândi abilități funcționale mult mai rapid, de a-i îmbunătăți comportamentul și limbajul, implicit de a reduce riscul frecvenței comportamentelor stereotipale. Creierul unui copil mic este mult mai maleabil, iar șansele de succes sunt mult mai mari.

În al doilea rând, terapia îl ajută pe copil și în ceea ce privește socializarea, includerea lui în grupuri unde se realizează programe de generalizare și învățarea incidentală sunt de mare folos încă de la o vârstă mică a copilului. Interacțiunea cu semenii îi îmbunătățesc copilului abilitățile și limbajul social.

Și nu în ultimul rând, este dovedit în multe studii științifice faptul că intervenția precoce și abordarea holistică a diagnosticului de autism pot opri evoluția noilor simptome.

Copiii cu autism care primesc intervenție terapeutică la o vârstă fragedă au șanse mai mari de recuperare, o șansă mai mare la viață, la a trăi independent, în a se integra pe piața muncii și de a clădi relații sănătoase de prietenie și atașament.

Asociația pentru Intervenție Terapeutică în Autism (AITA); Contact: 0753 055 852; asociatia.aita@yahoo.com., Paita

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here