Remedii naturale pentru oboseala oculară

Oboseala oculară apare de fiecare dată când mușchii oculari sunt suprasolicitați. Exercițiile pentru ochi, odihna și chiar dieta bogată în vitamine, minerale și antioxidanți te pot ajuta să scapi de surmenajul ocular.

Știai că ochii tăi se pot concentra pe aproximativ 50 de lucruri pe secundă și că dintre toți mușchii din corp, mușchii care controlează ochii sunt cei mai activi? Nu e de mirare că ochii obosesc atât de repede dacă sunt suprasolicitați. Oboseala oculară (surmenajul ocular sau astenopia acomodativă) este o problemă de sănătate din ce în ce mai des întâlnită, iar principalii factori sunt orele petrecute în fața ecranelor iluminate artificial și simplul fapt că ne odihnim mai puțin.

Un studiu publicat în 2016 a concluzionat că „în zilele noastre, din ce în ce mai mulți studenți suferă de oboseală oculară pentru că utilizează în mod frecvent calculatoare și dizpozitive cu ecrane iluminate artificial atât în scopuri educative, cât și recreative sau pentru a socializa”.

Cercetătorii spun că folosirea intensă a ochilor, concentrarea prelungită, expunerea la lumină puternică, cititul unui text mic, într-o lumină slabă sau a unui text la distanță, scrisul, condusul, folosirea îndelungată a telefonului mobil sau a calculatorului, uitatul la televizor, jocurile video, privitul în direcția soarelui și chiar dieta dezechilibrată pot fi cauzele oboselii oculare.

Simptome de oboseală oculară

Atunci când ceva nu funcționează corect, organismul tău inteligent îți trimite anumite semnale astfel încât să îți arate că există o problemă, ca tu să o poți remedia. În cazul oboselii oculare, acele semnale pot fi:

  • Acuitate vizuală scăzută, vedere încețoșată sau vedere dublă.
  • Usturime sau durere la clipit (senzație de nisip în ochi).
  • Lăcrimarea ochilor.
  • Ochi înroșiți (congestionați), iritați sau inflamați.
  • Ochi uscați sau „sticloși”.
  • Senzație de greutate în zona frunții și în jurul ochilor.
  • Durere de cap ce se simte în special în spatele ochilor, între ochi, în zona frunții sau în lateralele ochilor.
  • Durere în zona ochilor ce se intensifică pe parcursul zilei, dar dispare după ce te odihnești.
  • Dificultăți de concentrare din cauza tensiunii sau a minții încețoșate.

Dacă aceste simptome se ameliorează sau dispar în zilele în care stai mai puțin la calculator sau făcând activități ce nu solicită ochii înseamnă că suferi de oboseală oculară. Dar dacă simptomele se mențin chiar și după ce ai eliminat posibilii factori și te-ai odihnit, ar fi bine să mergi la un consult!

Ce poate cauza oboseală oculară?

Dacă din toate activitățile pe care le ai zilnic nu știi care anume ar putea să îți afecteze ochii, am pregătit o mică listă:

Ecranele. Multe ore petrecute în fața ecranelor iluminate artificial, a laptopului de la serviciu sau de acasă, telefoanelor mobile, tabletelor sau televizoarelor pot fi dăunătoare. Mare parte din lumina acestor dispozitive este lumină albastră ce este corelată cu o serie de probleme ale ochilor, precum durerea oculară, durerea de cap și problemele cu somnul, atunci când sunt folosite imediat înainte de culcare.  Multe ore petrecute pe computer, pe console cu jocuri video sau în fața televizorului sunt cele care cauzează cel mai des probleme oculare în rândul copiilor și adolescenților.

Suprasolicitarea ochilor. Privitul în mod constant al unor obiecte ce se află la o distanță foarte mică de ochi suprasolicită mușchii oculari. Dacă atunci când citești ai tendința să ții cartea foarte aproape de a ochi, află că acest lucru te afectează mai mult decât te așteptai. Ochii sunt mult mai relaxați și funcționează optim atunci când trebuie să privească spre obiecte aflate la distanță.

Expunerea la soare fără protecție pentru ochi. Ochelarii de soare sau pălăria nu ar trebui să lipsească atunci când stai o perioadă prelungită în razele directe ale soarelui. Așa cum protejezi pielea aplicând o cremă cu factor de protecție, la fel trebuie să ai grijă și de ochi!

Deficiențele de vedere sau bolile oculare. Persoanele ce suferă de miopie, hipermetropie sau astigmatism sunt mai predispuse să sufere de oboseală oculară, mai ales dacă afecțiunea nu este tratată corespunzător.

Oboseala generalizată și stresul cronic. Cu cât întregul organism este mai obosit sau stresat, cu atât și ochii vor rezista mai puțin la efort.

Fumatul și mediile toxice. Dacă ești fumător sau obișnuiești să stai mult în medii în care se fumează, și ochii tăi vor avea de suferit, nu doar sistemul respirator. La fel se întâmplă și dacă ești expus la poluare, praf sau medii toxice cu aburi sau vapori.

Purtarea ochelarilor cu dioptrie greșită. Dacă simți că ochelarii pe care îi ai nu te mai ajută să vezi bine, cel mai indicat este să mergi la un consult. Este posibil ca miopia sau hipermetropia, după caz, să fie mai severă și să ai nevoie de lentile noi. Oboseala oculară se poate instala și dacă ai ochelari pe care nu îi porți, suprasolicitând ochii.

Dieta. Dacă ai o dietă dezechilibrată, obișnuiești să consumi alimente ce provoacă inflamații în corp, (fast food, prăjeli, dulciuri, băuturile bogate în zaharuri) întregul organism are de suferit, inclusiv ochii. O alimentație bogată în fibre, vitamine și minerale te va ajuta să scapi și de oboseala oculară.

Cum scapi de oboseala oculară în mod natural?

Acum că ai descoperit care ar putea fi cauza oboselii ochilor tăi, e bine să știi și cum îi poți ajuta în mod natural.

Ia pauze mai dese de la dispozitivele electronice! Potrivit Eye Health Web, cea mai comună cauză a oboselii oculare este Sindromul Privitului la Calculator. Încearcă să iei pauze mai dese dacă lucrezi la calculator, stai mult pe telefon sau pe tabletă: ridică-te să îți iei apă, plimbă-te puțin sau stai de vorbă cu colegii pentru a le oferi ochilor tăi o pauză bine meritată. Important este și să porți o pereche de ochelari cu protecție împotriva luminii ecranelor.

Fă exerciții pentru ochi!

Ca orice mușchi din corp și mușchii ochilor au nevoie de exercițiu pentru a se menține sănătoși și tonifiați! Găsești mai jos 6 exerciții simple pe care le poți face de fiecare dată când simți nevoia, chiar și în pauza de la serviciu.

  1. Așezarea palmelor pe ochi.

Adoptă o poziție relaxată, închide ochii și acoperă-i cu palmele fără să apeși pe globii oculari și fără să lași lumina să pătrundă. Timp de 90 de secunde, concentrează-te pe căldura plăcută a palmelor tale și pe fiecare etapă de inspirație-expirație.

  1. Clipirea rapidă.

Clipește rapid timp de 15-20 de secunde, fără să strângi ochii. Fă o pauză de câteva secunde menținând ochii închiși. Repetă exercițiul de 7-8 ori încercând să menții pleoapele cât mai relaxate.

  1. Focalizarea obiectelor.

Ridică degetul arătător la circa 15 cm în fața ochilor și concentrează-te asupra lui 1-2 minute. Apoi încearcă să te concentrezi pe un obiect aflat în aceeași direcție, dar la o distanță mai mare, 3 metri, de exemplu. Refocalizează privirea pe deget și repetă concentrarea pe aproape-departe de câteva ori.

  1. Privitul în laterale, în sus și în jos.

Acordă-ți câteva minute în care să te concentrezi pe a privi obiectele din câmpul vizual periferic, stânga-dreapta și sus-jos.

  1. Trasarea cercurilor cu privirea.

Imaginează-ți că ai un cerc mare în fața ta și încearcă să mergi cu privirea pe linia acestuia. Același exercițiu îl poți face și imaginându-ți un „8” pe care să îl trasezi cu privirea dintr-un sens și apoi din celălalt.

  1. Focalizarea privirii pe degetul care se mișcă.

Ridică degetul mare și întinde mâna cât poți de mult, în fața ochilor. Menținând privirea pe deget, începe să apropii degetul de fața ta, până când aproape îți atingi nasul. Repetă exercițiul de 3 ori, măcar o dată pe săptămână.

Protejează ochii de soare! Lumina UV poate agrava simptomele oboselii oculare, așa că ar fi indicat să porți ochelari de soare sau măcar o pălărie atunci când stai mult afară. Evită să privești în direcția soarelui, mai ales vara, la orele de vârf.

Iluminează bine camera în care citești! Când te concentrezi să citești într-o lumină slabă nu faci decât să îți obosești și mai mult ochii. La fel se întâmplă și când privești la televizor într-o cameră întunecată.

Odihnește-te și dormi îndeajuns! Mușchii oculari sunt și ei mai obosiți dacă întregul corp este obosit sau extenuat așa că încearcă să dormi suficient, 7-9 ore pe noapte.

Mănâncă sănătos! Reducerea nivelului de inflamație din corp și menținerea sănătății ochilor este foarte importantă, mai ales pe măsură ce înaintezi în vârstă, când oboseala oculară se poate transforma în afecțiuni mai grave. O alimentație dezechilibrată, diabetul, tensiunea arterială oscilantă, stresul, sedentarismul, mediile toxice, fumatul și lipsa mineralelor, vitaminelor și antioxidanților din dietă pot afecta și ochii. Morcovii, frunzele verzi, legumele crucifere, citricele, cartofii dulci, fasolea verde, ouăle, fructele de pădure, papaya, mango, kiwi, pepenele galben, ardeii roșii, mazărea, fructele de mare, carnea provenită de la animale hrănite cu iarbă și supa de oase sunt alimente ce susțin sănătatea ochilor. Poți apela și la suplimentele alimentare sănătoase, precum Omega 3 Marinol sau Bio Kale, bogate în nutrienți și antioxidanți ce susțin sănătatea ochilor.

De cele mai multe ori, oboseala oculară dispare dacă te odihnești corespunzător. Dar dacă oboseala oculară este însoțită și de alte simptome precum dureri de cap persistente, migrene, disconfort ocular prelungit, tulburări de vedere sau vedere dublă ar fi bine să consulți un oftalmolog. Este cu atât mai important să mergi la un control dacă suferi de diabet, dacă ai peste 40 de ani sau dacă există în familia ta un istoric de afecțiuni oftalmologice.

Surse:

draxe.com/eye-strain/

www.doctoroz.com/blog/mao-shing-ni-lac-dom-phd/3-natural-ways-improve-vision

www.wikihow.com/Exercise-Your-Eyes

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here