Zbaterea ochiului, bagatelă sau motiv grav de îngrijorare?

Te deranjează. Simți că ochiul nu are astâmpăr. Că te înglodește. Că nu-ți dă pace nicicum. Orice ai face. Ai tendința să tot freci cu mâna zona cu pricina, să te speli des pe față, să faci cumva numai să nu mai simți zbaterea aceea chinuitoare. Nimic nu dă roade. Clipitul des, repetitiv, îți tulbură liniștea și te pune pe gânduri. De ce apar spasmele oculare și mai ales ce se ascunde în spatele lor, încât pot ține luni de zile și pot atrage după sine frustrări, temeri, dar și privirile celor din jur?

La început, am crezut că i-a intrat ceva în ochi. După câteva minute a clipit iar, ca și cum o musculiță nu-i dădea pace. O vreme am continuat să-l urmăresc. Când și când, ochiul i se zbătea fără ca el să-i mai dea atenție. A continut să se joace, în timp ce mintea mea deja începuse să facă tot felul de scenarii, care mai de care mai apocaliptice. De ce copilul meu clipea atât de des, supărător, ca și cum acea mișcare devenise deja un tic?

Am aflat apoi că un spasm al ochiului, fie că apare la copil, fie la adult, poate fi cauzat de activitatea electrică a creierului, care determină celulele nervoase să trasmită semnale către mușchi, ducând la apariția așa-numitei ”miochimie”. Termen medical, ce semnifică o  iritație a pleoapelor, un fenomen ce produce contracții ale mușchilor dintr-un anumit sector al corpului. Tradus prin mișcări involuntare, spasmul ocular implică de obicei pleoapa inferioară, fără însă a o ocoli, când și când, și pe cea superioară.

Vinovații din spatele clipitului excesiv

Tic, necesitatea de a purta ochelari, exotropia intermitentă ori chiar o tulburare neurologică nediagnosticată. Toate se pot ascunde sub valurile de clipiri care par câteodată că nu se mai termină, indiferent cât de mult ți-ai dori să le oprești. Dacă clipitul excesiv este însoțit și de durere, vinovatul poate fi oboseala musculară sau suprasolicitarea.

Stresul, excesul de cofeină, somnul puțin, ochii uscați pot fi cauza supărării ochilor noștri. Nici consumul de alcool, expunerea la luminile puternice ori iritarea suprafeței ochiului și a pleoapelor interioare nu scapă de suspiciunea de vină. Efortul fizic, fumatul, vântul, amețeala, medicamentele, toate pot provoca apariția spasmelor oculare, care, în formă ușoară, se pot rezolva de la sine, fiind nedureroase și inofensive. Există însă și cazuri în care spasmul ocular, dacă este persistent și cronic, te trimite într-o zonă complicată, în care prezența medicului este obligatorie.

Blefarospasmul esențial ocular

Este o contracție anormală, necontrolată a pleoapelor, cauzată de o distrofie focală. Primar sau secundar, blefarospasmul benign esențial are drept cauză o anomalie neurologică, ce se manifestă prin contracții involuntare și neștiute ale musculaturii palpebrale. Cauza nu este cunoscută, dar suspiciunea cade asupra oboselii, stresului, tensiunii emoționale, a luminii puternice și a iritației oculare. De obicei, simptomatologia debutează gradat, la unul sau mai frecvent la ambii ochi, iar pe măsură ce boala progresează, durează câteva zile și apoi dispare fără tratament. Există și cazuri în care spasmul este cronic și persistă toată viața, putând duce în cazuri grave până la orbire funcțională. Pacientul își simte pleoapele strâns închise, iar pentru a le deschide, trebuie să depună un efort considerabil. Deși, din punct de vedere organic și anatomic, globul ocular este normal.

Confundată inițial cu alergiile sau cu sindromul de ochi uscat, această boală este una rară, un caz la 20.000 de persoane, care apare îndeosebi la femei decât la bărbați, ambele categorii depășind vârsta de 50 de ani. În timp, se poate agrava. Vederea se încețosează, spasmele sunt din ce în ce mai dese și sporește sensibilitatea la lumină.

Soluții facile, rezultate clare

Îngrijorarea nu trebuie însă să ne copleșească. Schimbarea stilului de viață, o mai mare atenție la produsele pe care le folosim, pot ajuta la rezolvarea spasmelor.

Reduceți consumul de cofeină. Ceaiul, cafeaua, precum și ciocolata, reduse sau eliminate din alimentație timp de o săptămână sau două, pot schimba situația.

Opriți consumul de alcool. Alcoolul provoacă spasmul pleoapelor, deci este bine să vă abțineți de la el.

Dormiți suficient. Un somn odihnitor în fiecare noapte, precum și limitarea utilizării calculatorului ori a telefonului mobil înainte de culcare ajută la remontarea organismului și implicit la liniștirea spasmelor.

Hidratați-vă mai mult! Deshidratarea poate duce la aplatizarea ochiului, deci încercați să creșteți aportul de apă. De asemenea, puteți practica și hidratarea oculară. Pur și simplu, spalăți alternativ cu apă rece și apă caldă ochii ținuți închiși. Se pot folosi și comprese calde/reci aplicate pe pleoape. Apa rece ajută la contractarea vaselor de sânge, în timp ce apa caldă le dilată. În cele din urmă, aceasta va crește circulația și fluxul sanguin către ochi.

Dezechilibrele nutriționale trebuie rezolvate! Există rapoarte care sugerează că lipsa de substanțe nutritive, cum ar fi magneziul, poate declanșa iritarea ochilor. Obținerea acestor substanțe nutritive dintr-o dietă sănătoasă, echilibrată din punct de vedere nutrițional, poate aduce mari beneficii întregului organism. Magneziul reglează mai mult de 300 de impulsuri nervoase. Tot el joacă un rol major în întărirea sistemului circulator și nervos. Nutrientul promovează un ritm cardiac puternic și constant și o tensiune arterială normală. Lipsa de magneziu cauzează furnicături, crampe și contracții musculare. Pentru a vă mări nivelul de magneziu, mâncați mai multe alimente, cum ar fi legumele cu frunze verzi sau încercați suplimente de magneziu de înaltă calitate.

Aplicați regula 20-20-20! Folosiți-o când utilizați dispozitive digitale. La fiecare 20 de minute, priviți departe de ecran și permiteți ochilor să se concentreze pe un obiect îndepărtat (la cel puțin 20 de metri distanță), timp de 20 de secunde sau mai mult. Acest lucru reduce oboseala musculară a ochiului, care poate declanșa spasmul pleoapelor.

Tratați alergiile! Persoanele cu alergii oculare pot avea mâncărimi, umflături și ochi apoși. Când ne frecăm la ochi, histamina se eliberează în țesuturile capului și în lacrimi. Semn că histamina poate provoca deranjul pleoapelor. Pentru a rezolva această problemă, unii medici au recomandat picături de ochi antihistaminice sau comprimate pentru a ajuta pleoapele să se liniștească. Trebuie să știți însă că și antihistaminicele pot aduce uscăciune ochilor.

Folosiți picături artificiale. Adulții sunt predispuși la ochi uscați, mai ales când ajung la vârsta de 50 de ani. Anumite medicamente, folosirea unui calculator pentru perioade lungi de timp și purtarea lentilelor de contact reduc lubrifianții naturali din lacrimi, ducând la apariția ochilor uscați. În viziunea doctorului Oz, nici stresul, nici oboseala nu par a fi adevărata cauză a apariției acestor spasme. Ci mai cu seamă uscăciunea ochilor. ”Când ochii sunt prea uscați, începem să-i mișcăm involuntar pentru a-i menține hidratați. După o vreme, clipitul des declanșează nervii și păcălesc creierul, determinând ochii să se agite și mai mult”, explică doctorul, mecanismul ce stă la baza clipitului excesiv.

Exerciții pentru a stopa spasmul ocular

Masaj. Relaxarea ochilor se poate face prin masaje simple și exerciții fizice. Printr-o mișcare circulară, masați ușor pleoapa, folosind degetul mijlociu, timp de aproximativ 30 de secunde. Acest lucru vă va ajuta să stimulați circulația sângelui și duce la întărirea mușchilor ochiului. De asemenea, concentrați-vă și pe zona sprâncenelor și masați printr-o mișcare circulară timp de câteva minute. Ajută la relaxarea musculară. Apoi treceți la exteriorul ochiului, sub ochi și în colțul interior. Mișcările nu trebuie să pună decât o ușoară presiune asupra locului masat.

Strângeți ochii. O altă variantă prin care puteți încerca să calmați ochii, ar fi să-i închideți cât mai strâns posibil, apoi să-i deschideți larg. Continuați să repetați de câteva ori. Această tehnică nu numai că vă hidratează ochii, ci și vă întinde ochii și mușchii faciali, crește circulația și odihnește creierul. Dacă spasmele se înrăutățesc sau simțiți durere, întrerupeți exercițiile.

Făcute corect și fără grabă, toate aceste mișcări pot ajunge să vă scape de vizita la medic. Ba mai mult, ele vă oferă un răgaz pe care să vi-l luați de câteva ori pe zi, timp în care se poate instaura liniștea și relaxarea în organism, extrem de importante pentru buna lui funcționare.

Lacrimile artificiale, magneziul, mai multă odihnă și atenție la nevoile lui au oprit ca prin minune clipirile dese ale băiețelului meu. Diagnosticul medicului: ochi uscați. Al meu: temeri și frustrări acumulate, nevoia de mai mult somn și de noi, părinții, în preajma lui! Oricare ar fi cauza, spasmele oculare trebuie să ne capteze atenția și să le tratăm cu grijă! Să începem cu o alimentație sănătoasă, vitamine și cu multă odihnă!

Știați că?

Puteți încerca să difuzați uleiuri esențiale de lavandă în timpul zilei de lucru, pentru a elimina în mod natural stresul? Uleiul de lavandă este considerat a fi asemenea unui pansament pentru sistemul nervos. Ajută la instaurarea liniștii, a păcii interioare, calmează agitația corpului, dar și a ochilor, iritabilitate, atacurile de panică, stomacul nervos și tensiunea nervoasă generală.

Surse:

www.aapos.org/terms/conditions/133

www.healthline.com/health/eyelid-twitch#complications

articles.mercola.com/eye-twitching.aspx

www.allaboutvision.com/conditions/eye-twitching.htm

pulptastic.com/heres-eye-twitching-make-go-away/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here