Carbohidrații în curele de slăbire: îi eliminăm sau păstrăm o parte din ei?

Care este primul lucru pe care îl reduci când începi o cură de slăbire? Carbohidrații, desigur! Și totuși... Sunt toți carbohidrații la fel? Cât este bine să reducem? Care sunt riscurile scăderii drastice a carbohidraților în dietă? Aflăm de la dr. Gabriela Man, invitata Simonei Dragomir în studioul Ziarului de Sănătate.

Ai crede că dacă ai eliminat de tot carbohidrații din alimentație, ai rezolvat problema slăbitului. Ori că dacă nu mai mănânci după 6:00 seara, șansele tale de a deveni suplu și plin de vitalitate cresc precum a crescut Făt-Frumos, într-un an cât alții în 7. În realitate, nu-i chiar așa. Și bine e. Căci altfel, cum am putea să ne menținem greutate dorită, poftind mereu la alimente de care creadeam că nu ne putem atinge? Cum ar trebui să slăbim frumos, fără să simțim mereu bolborosindu-ne stomacul și totodată să ținem în frâu și nivelul de insulină, responsabilă printre multe altele și cu grăsimea care se așază, de cele mai multe ori, exact acolo unde nu ne dorim?

Cura de slăbire se transformă cel mai adesea într-o corvoadă. O știm cu toții. Poate tocmai de aceea, gândul săptămânilor pline de restricții creează frustrări, dorințe ascunse și, tot mai des, poftă de mâncare. Tot ce-i pe lista neagră a alimentelor nepotrivite ne face parcă cu ochiul și ne determină, dacă ne lipsește hotărârea, să călcăm strâmb. Și totuși, dacă v-aș spune că o cură de slăbire poate include și carbohidrați, dar dintre aceia ”buni”, ați prinde curaj?

Grăsimi bune și zaharuri de calitate

Eliminarea grăsimilor pare a fi primul pas în strategia noastră de a deveni trași ca prin inel. Doctorița Gabriela Man, nutriționist, ne spune însă fără urmă de îndoială: ”Nu grăsimile ne îngrașă. Și nici toți carbohidrații. Unii renunță la prima categorie, alții la cealaltă”. O atitudine păguboasă în viziunea specialistului, care poate duce la o slăbire rapidă, dar care, după aproximativ trei săptămâni, aduce cu sine efectul contrar: ne îngrășăm. Eliminarea lor în totalitate aduce pe lângă frustrare și un comportament greșit în dietă. Regimul alimentar trebuie abordat echilibrat. Avem nevoie de grăsimi benefice și zaharuri de calitate, care nu au un impact mare asupra glicemiei noastre, ne atrage atenția doamna doctor.

Carbohidrații complecși, cea mai bună sursă de energie

Și totuși, toți carbohidrații sunt la fel? Carbohidraţii complecşi, de treabă, blânzi cu sănătatea noastră, sunt cea mai bună sursă de energie pentru organism şi funcționează mână în mână cu dorința noastră de a slăbi. Absorbția carbohidraților complecși în sânge se face lent și treptat, lucru dorit de un organism pus pe treabă. Insulina secretată este mică. Iar insulina puțină duce la mai multe kilograme în minus. Cartofii dulci, legumele verzi cel mai adesea, cerealele, pastele și pâinea integrală, orezul brun oferă un indice glicemic foarte mic, extrem de important în procesul de slăbire. Curele de slăbire trebuie să fie, de asemenea, și cure de detoxifiere, din care organismul să aibă de câștigat.

Antioxidanții sunt și ei importanți în cura de slăbire. Sursă de antioxidanți este și BioGreens, superfood organic, din germeni, lăstari și alge. Grăsimea este groapa noastră de gunoi, inclusiv pesticidele și metalele grele se adună acolo, ne spune doamna doctor. O cură de 30 de zile cu acest produs pe bază de spirulină, mentă, germeni de grâu, germeni de broccoli, germeni de orz și acerola are efecte spectaculoase.

Pe de altă parte, carbohidrații răutăcioși cu noi, altfel spus ketchup-ul, sucurile carbogazoase, fast-food-ul, pâinea, dulciurile, făinoasele şi, în general, toate alimentele procesate, nu fac decât să aducă cât mai mult zahăr în organismul nostru, care, odată pătruns, se transformă în grăsimi. Se strecoară cu viclenie și în mezeluri, în așa-numitele băuturi naturale și poate crea o dependență de care se scapă cu mult efort. Îl găsim pe etichete, sub formă de fructoză, dextroză sau glucoză. De toate acestea trebuie să ne ferim.

Cu ce înlocuim alimentele-problemă în curele de slăbire?

Calitatea macronutrienților. Aceasta este în viziunea doctoriței Gabriela Man șansa unei organism de a slăbi. Adunatul caloriilor, numărarea carbohidraților dintr-o dietă nu aduc nimic bun. Dimpotrivă. Curele de slăbire cer moderație și echilibru în alimentație. Cum ar fi dacă am tot ține cure de slăbire și ar trebui să eliminăm pentru totdeauna unele alimente? Nu mai bine am încerca să echilibrăm balanța și să putem să ne satisfacem și poftele, prin mâncăruri care să ne aducă aminte de gustul la care poftim cel mai adesea? Cu siguranță, înlocuitorii carbohidraților răi sunt soluția.

Amidonul, vărul zahărului, este un drog. E la fel de nociv ca zahărul. Făina albă, cartofii, porumbul, făina de porumb, orezul, pastele făinoase trebuie evitate. Făina albă este o făină moartă, care nu duce nici un beneficiu organismului. Spaghetele din făină integrală sunt varianta cea bună. Amidonul este modificat, e mai puțin asimilabil, e mai sănătos și ajută silueta să rămână la proporțiile pe care ni le dorim.

Nici zahărul nu trebuie șters din memoria papilelor noastre gustative. El poate fi înlocuit cu variante care chiar ne pot îndulci viața: extrasul de stevie, chiar și 2-3 lingurițe de miere, dacă suntem în procesul de întreținere și nu de slăbit.

Alimentele cu un efect mic asupra glicemiei ne satură mult mai repede

Ce nu-i sănătos trebuie înlocuit. Deși ne plac și le-am mânca mintenaș, dacă visăm la abdomen plat și la picioare subțiri, musai să înlocuim făina albă cu cea integrală, orezul cu cel sălbatic sau basmatic, cartofii cu cei dulci sau de culoare mov. Culoarea-i diferită, gustul, același cu cel cu care am fost obișnuiți. Diferența o mai fac și antioxidanții puternici ce-i conțin, care încetinesc instalarea procesului de îmbătrânire și nici nu ne adaugă kilograme în plus.

Făina de mălai are și ea clonele ei sănătoase: făina de năut sau cea de mei. Cu toate aceste produse și făinuri, putem prepara pizza sănătoasă, pachețele cu ciuperci, găluște cu prune și lista nu se oprește aici, dacă avem imaginație și știm să combinăm toate aceste ingrediente permise. Așadar, sursele de carbohidrați cu un nivel scăzut de zahăr pot fi păstrați în dieta noastră, fără să avem mustrări de conștiință. Avem grijă la banane, curmale, stafide, care aduc cu sine o glicemie crescută, fiind sursă de glucoză și amidon. Ele trebuie consumate mai rar și pot fi înlocuite cu coacăze, afine, merișor, toate deshidratate.

Fructele și legumele, sub formă de fresh-uri ar trebui înlocuite cu smoothie-urile îmbogățite cu migdale, caju, o legumă, cum ar fi broccoli sau sfecla roșie, completat cu apă sau lapte vegetal. ”Dacă am stoarce doar sucul fructelor, fără pulpă, nu am făcut nimic. Ca să obținem un pahar de suc trebuie să stoarcem, de exemplu, 4-5 portocale, mult prea mult pentru un corp ce-și dorește o glicemie scăzută“. Pe de altă parte, un smoothie e mult mai sănătos. Conține fibre, enzime și scade descărcarea de glucoză. Astfel, legumele, fructele, făinoasele cu un efect mic asupra glicemiei ne satură mult mai repede. Și fac să dispară senzația de foame pe o perioadă mult mai mare de timp.

Proteinele combinate, mai ales cu legumele verzi

La ce riscuri ne supunem organismul când scoatem de tot carbohidrații din alimentația noastră? Scăderea densității osoase, apariția osteoporozei, este unul dintre efectele nocive. ”Se defectează tot sistemul, se produce o acidifiere puternică a mediului intern. Calciul din oase este folosit și organismul rămâne fără el. Noi trebuie să avem toți nutrienții: proteine, grăsimi și carbohidrați, altfel nu putem funcționa normal”. Ideal este ca proteinele să fie combinate cu legumele cu indice glicemic mic: varză, spanac, salată, brocoli, ardei, sparanghel, conopidă, castraveți, fasole păstăi, linte, mei, fasole boabe. Prin fibrele solubile conținute, organismul este ferit, de exemplu, de apariția cancerului de colon. În curele de slăbire, rărim consumul de roșii, dar nu și pe cel al merelor, citricelor. Strugurii trebuie consumați cu nuci, alune, arahide, migdale, la fel și pepenii.

Arderile sunt accelerate de carnea de vită

Carnea de vită nu trebuie nici ea neglijată. Din contră. Ea poate fi mâncată seara, împreună cu o salată, la fel și peștele. Accelerează arderile și, împreună cu amidonul sănătos, ajută la realizarea obiectivului nostru principal: să slăbim într-un mod corect, care să ajute organismul să adopte un stil de viață corect, care să țină în frâu avântul kilogramelor. Ultima masă trebuie luată cu două ore și jumătate înainte de culcare, pentru a putea lăsa procesul de digestie să acționeze.

3 mese și cele 2-3 gustări din timpul zilei trebuie să ne aducă bucurie și plăcerea gustului și a mâncărurilor bune, sănătoase și benefice organismului nostru. Kilogramele date jos trebuie să însemne nu numai frumusețe trupească, ci mai cu seamă și un organism care să dețină toți macronutrienții de care are nevoie. A slăbi nu înseamnă nici pe departe să-ți istovești organismul și să-ți dai peste cap sistemul imunitar. Dimpotrivă. În urma unei cure de slăbire, organismul, ca și înfățișarea noastră, trebuie să radieze a frumos, dar și a sănătate!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here