Despre antioxidanții naturali – cu Dr. Gabriela Man

Înaintarea în vârstă este, cu siguranță, un proces ce nu poate fi evitat. Însă poate fi amânat prin metode care nu țin deloc de domeniul SF. Sunt simple, naturale și la îndemână. Tot ce trebuie să facem este să ne informăm și să respectăm anumite reguli simple ce vor ajuta întregul organism. Primul pas este să înțelegem de ce îmbătrânim, ce rol au antioxidanții și radicalii liberi și cum ne putem apăra? Este alimentația o soluție suficientă sau avem nevoie de ajutorul suplimentelor alimentare? Vom afla mai multe despre toate aceste subiecte într-o discuție ce o are ca invitat pe Dr. Gabriela Man, moderată de Simona Dragomir.

0
234

Antioxidanții sunt molecule extraordinare care ne păstrează sănătatea, frumusețea și tinerețea. Lupta constantă cu radicalii liberi și rezultatele împotriva îmbătrânirii îi aduc în lumina reflectoarelor din ce în ce mai mult. Radicalii liberi sunt produși în mod natural în corp – respirația la nivel celular, procesele enzimatice, degenerarea firească a celulelor sunt toate procese ce duc la producerea acestor compuși reziduali.

Corpul are puterea de a produce antioxidanți în mod natural, însă, după 25 de ani, această capacitate scade. Antioxidanții naturali principali produși de corp sunt Superoxid-dismutaza (SOD) și glutationul. Scăderea posibilității corpului de a produce acești antioxidanți naturali are efecte dincolo de îmbătrânire. De exemplu, SOD menține dimensiunea organelor corpului. Astfel, creierul unui bătrân este cu 30% mai mic în comparație cu dimensiunea avută la vârsta de 20 de ani. Dr. Gabriela Man: „Antioxidanții sunt a doua linie de apărare a organismului. Atunci când îmbătrânim, de fapt ruginim. Aici intervin antioxidanții.”

Care sunt factorii care duc la îmbătrânire?

Trecerea timpului este fără îndoială importantă. Însă mult mai important este modul în care acest timp trece și cum îl întâmpină organismul nostru. Un ritm de viață dezordonat, o alimentație plină de dulciuri, prăjeli și grăsimi procesate, stresul, poluarea marilor orașe sunt inamici incontestabili ai tinereții noastre. Atunci când suntem tineri, balanța între factorii dăunători și puterea corpului de a face față este echilibrată. Cu trecerea timpului, toate aceste obiceiuri devin foarte dificil de gestionat de către organism și se simte nevoia completării dietei cu suplimente naturale.

Cum ne alegem alimentele cu efect antioxidant?

  • Modul în care măsurăm puterea antioxidantă a unui aliment este Scala ORAC. Cu cât nivelul este mai mare, cu atât alimentele respective au o putere mai mare de anihilare a radicalilor liberi.
  • Teoria spune că este indicat consumul zilnic a 3000-5000 unitati ORAC. Însă acest consum este stabilit într-un spațiu ideal – ne spune Dr. Gabriela Man – un mediu care nu supune individul la un stres oxidativ suplimentar: lipsa fumatului, indivizi tineri, lipsa expunerii la soare sau a stresului etc.
  • Realitatea este că în lipsa existenței unor boli grave, dar trăind în mediul stresant de viață actual, necesarul de unități ORAC consumate zilnic ar trebui să fie de aproximativ 10.000!
  • În cazul în care ne confruntăm cu o situație dificilă din punct de vedere al sănătății – boli degenerative, cancer, limfoame, leucemii, SIDA, necesarul de antioxidanți merge până la chiar 50.000 unități ORAC pe zi.

Ce conține dieta bogată în antioxidanți?

  • Ei bine, există alimente care au un nivel fantastic al unităților ORAC, însă pot fi consumate doar în cantități extrem de mici. De exemplu, pe primele 4 locuri se află cuisoarele (314.446 ORAC pe 100 g), scorțișoara (267.536 ORAC pe 100 g) sau turmericul (159.227 ORAC pe 100 g). Astfel, putem merge mai degrabă pe un consum mai mare al unor alimente care au o putere antioxidantă mai mică.
  • Pepenele, avocado-ul, sparanghelul, roșiile, morcovii, portocalele, piersicile, spanacul sunt surse importante de glutation, unul dintre cei mai importanți antioxidanți naturali ai corpului. Este însă important să fie consumate crude. Prepararea termică distruge calitățile lor. În plus, are puternice efecte antitumorale.
  • Vitaminele și mineralele sunt esențiale în lupta cu radicalii liberi. Cum le putem obține din alimentație?
  1. Germaniul (usturoi, tărâțe, cereale, nuci, uleiuri, fasole).
  2. Seleniul (nuci braziliene, semințe de floarea-soarelui, semințe de dovleac, peștele cu conținut mare de grăsimi, carnea de miel, ouale).
  3. Zinc (nuci, castane, stridii, afine, germeni de grâu, ciuperci).
  4. Cupru (leguminoase, nuci, prune, ficat, rinichi, fructe de mare).
  5. Mangan (nuci, avocado, broccoli, fasole, alge, spanac, gălbenuș de ou).
  • Resveratrolul este unul din cei mai puternici antioxidanți naturali. El poate fi asimilat atât prin alimentație, cât și prin suplimentare. Îl găsim în fructele și legumele de culoare violet – struguri negri, afine, mure, dude, prune, dar și varza de Bruxelles sau cartofii mov.
  • Betacarotenul (se transforma în vitamina A în organism) – morcovi, salată verde, alune de pădure, spanac, ulei de cătină.
  • Luteina – foarte importantă în păstrarea sănătății ochilor poate fi asimilată prin alimentație din lobodă, salată verde, spanac, praz, mazăre.
  • Coenzima Q10 are un rol antioxidant foarte important, oferind și protecție sistemului cardiovascular. Poate fi asimilat prin consumul uleiului de cătină, de soia, alunelor, verzei, conopidei, broccoli-ului, spanacului, inimii și mușchiului de vită.

Important

  • Prin procesul de deshidratare crește capacitatea antioxidantă a alimentelor. Fierberea duce la scăderea capacității ORAC. Roșiile sunt singurele pentru care crește puterea antioxidantă prin preparare termică.
  • Condimentarea alimentelor este foarte importantă. Pe lângă efectul antioxidant, acestea stimulează digestia și metabolismul.
  • Cătina românească are un efect mai puternic antioxidant decât fructele de goji, are de 10 ori mai multă vitamina C decât citricele și este bogată în acizi grași esențiali și vitamina E.
  • Pudra de roșcove este o alternativă mai ușoară și delicată la pudra de cacao. Aceasta din urmă crește nivelul acidității. Pudra de roșcove este ideală și pentru copii. Se poate face un amestec cu pudră de cacao, roșcove și lapte.
  • Consumul de carne este recomandat cu prudență – peștele și fructele de mare sunt mult mai potrivite în cadrul unei diete sănătoase și bogate în antioxidanți.
  • Mai multe despre lista ORAC dezvoltată de Dr. Gabriela Man, puteți afla aici!

 

 

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here