Mișcarea aduce sănătate atât minții, cât și trupului

Sărbătorile de iarnă aduc cu sine multă bucurie, voie bună, dar și mese îmbelșugate. Petrecem alături de familie, de părinți și uităm adesea de ceea ce ar trebui să ne preocupe mereu, dacă ne dorim o împletire armonioasă dintre trup și minte: mișcarea. Ea este cea pe care o amânăm, gândindu-ne că o zi sau două sau cine știe cât nu ar trebui să ne provoace prea mult rău. O atitudine profund greșită, ne spune dr. Alin Popescu, aflat în studioul Ziarului de Sănătate, invitatul Simonei Dragomir.

0
79

Obiceiurile bune, păstrate de-a lungul timpul, musai să fie continuate și de sărbători. Mâncatul cu măsură, băutura, doar cât să-i savurăm aromele și parfumul, iar prăjiturile, cât să ne îndulcească un pic spiritul. Și peste toate acestea, sportul. Mișcarea de orice fel. El trebuie să ne țină în formă, cu mintea ageră și trupul activ și fortificat. Sportul ne dă energie, ne eliberează mintea de toate gândurile adunate în timpul zilei, ne dă o stare de bine și de relaxare. Gândul că nu am avea o sală de sport prin preajmă ori că am pierde prea mult timp cu deplasarea nu ar trebui să ne țină pe loc atunci când ne dorim să ne punem sângele în mișcare. ”E suficient să facem un om de zăpadă. Să mergem la o piscină. La schi ori la săniuș. Orice ne face plăcere și implică lucratul mușchilor”, spune dr. Alin Popescu, medic primar medicină sportivă. Și tot el ne explică și de ce ne îngrășăm mai abitir de sărbători decât în restul anului. Răspunsul pare simplu, dar greu de corectat, când ne confruntăm cu firi sedentare, care greu se urnesc în a face câțiva pași: talerul balanței înclină mai cu seamă spre consumul mult prea mare, mai mult decât am avea nevoie și mișcarea prea puțină, ca să poată compensa bogăția mâncărurilor savurate în această perioadă.

Orice tip de mișcare este binevenit!

Sport înseamnă și să lași mașina parcată cu o stație, două înainte de a ajunge la locul de muncă, și să mergi pe jos. Tot la capitolul mișcare intră și urcatul scărilor. ”Diferențierea dintre mișcare și sport este lesne de făcut”, spune doctorul. ”Alergarea ușoară, sala, schiul, săniușul, fotbalul de sală, yoga, pilates, orice formă de sport presupune o activitate organizată, superioară mișcării și din punct de vedere al balanței calorice, dar și al intensității activității. Nu trebuie să stăm. Faceți abdomene acasă, gimnastică medicală pentru coloană, orice pentru a ne menține în formă și a o lua înaintea bolilor, care ne pot afecta organismul”.

Alergarea ușoară poate fi primul pas pe care poți să-l faci atunci când îți pui în minte să începi programul de mișcare și de sport. Înotul este un alt sport care pune în mișcare toată musculatura, îndreaptă spatele, ajută coloana și relaxează mușchii. Când există însă probleme de sănătate, mișcarea trebuie coordonată de un specialist, nu înainte de a consulta un medic pentru a afla un diagnostic corect, în baza căruia putem acționa. ”De exemplu, atunci când există probleme în zona lombară, este bine să facem un examen RMN. El ne va spune în mod cert care va fi și tratamentul. Important este să domolim durerea și apoi să purcedem la drum cu câteva ședințe de kinetoterapie, pe care o consider regină în ceea ce privește eficacitatea. Ele au menirea de a întări musculatura din zona respectivă. Indicat este și masajul”, explică doctorul.

Cum începem un program de slăbire?

Greutatea corporală și vârsta sunt două criterii demne de ținut cont atunci când începem un program de slăbire sau de tonifiere. Nu uităm nici să reglăm mesele, iar mișcarea susținută adăugată acestora poate face minuni, rezultatele se văd cu repeziciune. ”Este important să mergem pe jos în ritm susținut, cu avânt și aplomb. Să nu facem pauze. Mișcarea trebuie făcută constant. Bicicleta este foarte importantă și poate să ne scape de kilograme multe în plus. Dar pentru asta e nevoie de 30-40 de minute zilnic. Fără excepție”, susține cu tărie doctorul.

Copiii pot purta ghiozdanul în spate, dar cu bretele cusute egal

Nici copiii nu sunt scutiți de probleme ale coloanei, ale spatelui sau ale greutății prea mari. Cum corectăm însă o poziție incorectă, aplecată în față și cu umerii ținuți asimetric? Kinetoperapia pare să fie și aici răspunsul. Nu e de neglijat nici înotul, care întărește musculatura și ajută corpul să adopte o postură corectă. ”Trebuie avută grijă și la poziția din bancă. Încurajez, de asemenea, purtatul ghiozdanului în spate. Cu o singură condiție: bretelele să fie cusute foarte bine, perfect egale. Ajută la îndreptarea spatelui. Coasem ghiozdanul în aprilie și în noiembrie, în funcție de hainele subțiri/groase pe care le purtăm”, spune doctorul, oferindu-ne exemplul personal.

Mișcarea, sportul pot fi suplimentate cu vitamine de bună calitate. Suplimentele proteice, aminoacizii, vitaminele, hepatoprotectoarele musai să le asociem tipului de sport pe care îl practicăm, numărului de ore rezervate mișcării, precum și greutății corporale.

Să ne facem, așadar, un crez din a avea grijă de sănătatea noastră. Hrana, oricât de sănătoasă ar fi și oricât de multă grijă am acorda dietelor, nu ne poate salva sănătatea pe termen lung, dacă nu este combinată cu cât mai multă mișcare. De orice fel. Cu plimbări lungi și relaxante, cu mers în pas vioi, cu sporturi care ne fac plăcere și ne creează o stare de bine. Căci până la urmă, scopul cel mai important al oricărui timp de mișcare este să ne binedispună, să ne dea energie și dorință de a continua și azi, și mâine, chiar și de sărbători!

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here