Pofta de dulce: Cum alegem un dulce sănătos?

Mare parte din efortul pe care îl depunem atunci când ne dorim să slăbim este lupta cu pofta de dulce. De unde vine însă această poftă de dulce și de ce este atât de irezistibilă? Ei bine, pentru că este chiar primul gust cu care ne întâlnim în copilărie, laptele matern având de fapt un gust dulce.

0
89

Prin urmare, pofta de dulce ne trimite către perioada lipsită de griji și plină de afecțiune a copilăriei, fie că a fost așa sau doar ne-am dorit să fie așa, ne trimite către nevoia de răsfăț. Pe larg despre această temă ne povestește Dr. Simona Carniciu, medic specialist în diabet, nutriţie şi boli metabolice, invitata Simonei Dragomir la Ziarul de Sănătate.

Păstrând domeniul psiho-emoțional, există aspecte greu de controlat atunci când vorbim despre educarea poftei de dulce. Iar aici, adulții sunt cei responsabili în primă fază.  Spunem asta pentru că dulcele face de multe ori parte din educație ca recompensă, ceea ce este foarte dăunător pentru obiceiurile alimentare ale copilului, pe viitor. Nici asocierea cu perioadele de sărbătoare nu ne ajută foarte mult pentru că acest caracter special, care este astfel conferit dulciurilor, face foarte dificilă renunțarea sau diminuarea consumului pe viitor.

Au copiii nevoie de dulce?

Ca din multe alte puncte de vedere, lumea se împarte în două. Cei care cred că un copil nu are nevoie/voie nici măcar să vadă ambalajul dulciurilor în vitrina unui magazin și cei care cred că toți copiii au nevoie de dulciuri pentru a-și extrage energia de care au nevoie. Cum răspundem acestor opinii divergente? Ei bine, copilul are nevoie de energie, dar cea dată de dulciuri nu este cea mai bună idee.  Dulciurile vin cu degajare foarte rapidă de energie, o energie care se duce la fel de repede.

Ce este un dulce sănătos? De obicei, vorbim despre fructe și legume sau despre cerealele integrale ca sursă importantă de carbohidrați sănătoși. Aceste produse oferă doze treptate de energie, evitând acele caruseluri de agitație și oboseală.

Ce se întâmplă când avem poftă de dulce?

Ei bine, creierul funcționează cu glucoză. Dar este alegerea noastră ce timp de glucoză îi oferim. Oboseala își va spune oricum cuvântul, iar creierul își va cere drepturile. De aceea, privarea absolută de carbohidrați nu este o soluție bună sau sănătoasă pe termen lung.

Ce putem face pentru a ține sub control pofta de dulce?

  • Putem alege produsele pe bază de îndulcitori naturali. Așa îți poți păcăli pofta de dulce fără a avea un exces de zahăr în organism.
  • Mierea în exces este la fel de dăunatoare ca zahărul. Dar o putem utiliza ca alternativă sănătoasă în diferite băuturi reci – sub 30 de grade. Dacă amestecăm mierea cu zeama de lămâie – mierea se topește mult mai repede. Și apoi se dizolvă mai ușor în limonadă.
  • Ciocolata îndulcită cu stevia este o optiune destul de bună.
  • Siropul făcut în casă, chiar dacă este mai sănătos, nu înseamnă că poate fi consumat în mod exagerat.
  • Atenție! Sucurile din fructe și legume generează o nouă modă în controlul obezității. Este important să măsori nu zeama fructului, ci fructul în sine. De exemplu, un pahar de suc de portocale are poate conținutul și caloriile aferente a 3 portocale. Ca soluție, puteți amesteca sucul unui fruct cu apă sau chiar cu zeamă de varză – o bună sursă de minerale.
  • Atunci când faceți prăjituri, folosiți zahăr brun sau chiar melasă. Este mai sănătos decât cel alb.
  • Evitați curele de fructe oricât de fascinate sunt promisiunile oferite. Fructoza, în cantități mari, dezechilibrează raportul grăsimilor din sânge. Curele cu pepene, de exemplu, nu sunt sănătoase. Cei care țin o astfel de cură slăbesc printr-un obicei care îmbolnăvește de fapt organismul.
  • Stresul este din nou inamicul numărul 1 pentru că hormonii stresului, eliberați în exces, blochează slăbitul și duc la creșteri nejustificate ale glicemiei.

Una dintre măsurile cele mai importante este să oferi, prin comportamentul tău, un model noilor generații. Ia copiii cu tine în bucătărie și arată-le ce presupune o alimentație sănătoasă. Ceea ce el vede atunci când este mic îi va dicta obișnuințele alimentare de mai târziu.

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here