Reguli simple pentru o digestie ușoară, cu Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi

Balonări, constipație, diaree, hiperaciditate gastrică, reflux gastroesofagian – pentru mulți dintre noi, toate acestea sunt probleme la ordinea zilei. Căutăm tratamente sau soluții minune pentru a ne elibera de aceste neajunsuri care ne diminuează calitatea vieții, însă fără succes. Dar dacă v-am spune că soluțiile sunt, în multe dintre cazuri, extrem de simple? Vă invităm să rămâneți în continuare alături de Simona Dragomir și invitatul ei, Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi, pentru a afla cele mai importante și la îndemână sfaturi pentru o digestie ușoară și echilibrată.

0
159

1. Testează și alege ceea ce este potrivit pentru digestia ta

Este important de reținut că nu suntem toți la fel, nici când vorbim despre digestie. Ceea ce unei persoane îi face bine, poate să fie complet nepotrivit pentru o alta. Prin urmare și soluțiile pentru îmbunătățirea digestiei vor fi dintre cele mai diferite. Cea mai bună strategie este tatonarea. Nu ne rămâne decât să consumăm un aliment, să fim atenți la reacția pe care acesta o produce, iar dacă sesizăm reacții neplăcute la nivelul tractului digestiv, să îl eliminăm din dieta noastră.

2. Păstrați-vă flexibilitatea în găsirea unui regim potrivit!

Nu este nevoie să eliminăm o întreagă clasă de alimente dacă sesizăm existența unei sensibilități. Există, de exemplu, persoane care au o slabă toleranță la usturoi, însă nu au nicio problemă cu ceapa, aliment care este din aceeași categorie. Eliminând anumite clase de alimente, riscăm să ne privăm organismul de nutrienți importanți. De exemplu, o slabă toleranță a fructelor și legumelor nu presupune renunțarea la ele. Se poate merge pe o variantă ușor preparată termic – gătire la abur, fierbere, compoturi etc. În plus, se poate apela la suplimente cu rol enzimatic, cum sunt bromelaina și papaina – extrase naturale din tulpina de ananas și fructul de papaya. De asemenea, în ajutorul digestiei vine și ceaiul de fenicul sau anason și chiar consumul de felii de ananas proaspăt.

3.  Mișcarea contribuie la o digestie ușoară

Mersul pe jos stimulează digestia. Trebuie să facem măcar câțiva pași după ce am mâncat, iar în timpul mesei să ne dedicăm doar acestei acțiuni, fără a ne uita la televizor sau pe telefon. Nici mesele luate în mașină sau pe stradă nu sunt recomandate, ne spune Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi.

4. Vorbitul în timpul mesei nu este deloc indicat…

…chiar dacă este greu de evitat, mai ales atunci când luăm masa împreună cu alte persoane. Ne vom simți balonați, iar digestia va fi greoaie, cu atât mai mult cu cât nu există o regularitate în orele de masă.

5. Mestecarea temeinică a alimentelor înainte de înghițire este esențială

Mâncarea solidă trebuie să fie eliberată în stomac doar în momentul în care devine lichidă prin mestecare. Digestia începe încă din cavitatea bucală, unde enzimele prezente în salivă încep deja procesul de prelucrare ce va fi continuat în stomac. Înghițirea alimentelor dure, slab mestecate, poate duce la apariția disfagiei, o înghițitură însoțită de durere.

6. Atenție la PH-ul stomacului!

PH-ul, alcalin sau acid, este o caracteristică înnăscută și diferă pe lungimea tractului digestiv. În cavitatea bucală și la nivelul esofagului, mediul este alcalin. În schimb, în stomac, avem un pH acid, ideal sub 3.  Refluxul gastroesofagian este o problemă care apare din ce în ce mai mult și la orice vârstă. Simptomele lui s-ar putea să nu se datoreze însă pH-ului scăzut, ci unui pH ridicat. Cancerul stomacal se produce, contrar credințelor generale, pe fond de hipoaciditate, nu hiperaciditate. Astfel, ne spune Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi, ne lovim uneori de eroarea recomandării antiacidelor când de fapt simptomele vin tocmai din lipsa acidității.

7. Ce rol are microflora colonică în tulburările de tranzit?

Un alt aspect important de urmărit este dezechilibrul microforei colonice – disbioza. Aceasta se face responsabilă uneori de apariția obezității și de slăbirea sistemului imunitar.  Mai mult decât atât, tulburarea acestei microflore are influență directă asupra modului de a gândi, asupra stării noastre de bine. Un dezechilibru al microflorei colonice poate avea ca efect anxietatea și chiar depresia.

Enzimele digestive, rol cheie în calitatea digestiei

Fără enzime nu există digestie și, prin urmare, nu există viață. Există 3 tipuri principale de enzime:

  • Amilazele – Responsabile de digestia carbohidraților.
  • Proteazele- enzime care digeră carnea, cartilajele, tot ce este proteină vegetală sau animală.
  • Lipazele – sunt cele fără de care nu se pot digera grăsimile (lipidele).

Atenție! Aceste enzime sunt sensibile la temperaturile extreme. Nu este bine să bem lichide foarte reci sau foarte fierbinți. Extremele duc la distrugerea enzimelor și la blocarea digestiei normale. Sfatul Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi este ca mâncarea pe care o ingerăm să fie la temperatura corpului.

8. Respectarea unui regim alimentar sănătos se învață

Vorbim de multe ori despre cum generațiile noi nu acordă respectul cuvenit meselor, nu se alimentează sănătos, iar despre ore fixe pentru mese, nici nu poate fi vorba. Ei bine, atitudinea față de o dietă sănătoasă se educă, și nu prin sfaturi, incontestabil bune, ci prin urmarea modelului părinților. Un părinte bun nu este un părinte care îndeplinește și satisface toate mofturile copilului lui. Este un părinte care pune sănătatea celui mic pe primul loc, stabilind și respectând la rândul lui limitele, atunci când este cazul. Un aspect la fel de important este ca limitele să fie consecvente și respectate de către toți cei care sunt implicați în creșterea copilului: părinți, bunici, unchi și chiar frați mai mari.

9. Importanța emoțiilor în digestie

Când vorbim despre tulburările digestive, trebuie să știm că acestea se leagă de starea emoțională a persoanei respective. Balonările, constipațiile, diareea, refluxul gastroesofagian nu vor putea fi tratate dacă nu se produce și o echilibrare psiho-emoțională.

  • Nu mâncați când sunteți foarte obosiți sau foarte nervoși – odihniți-vă puțin înainte de a mânca!
  • Încercați ceaiuri de plante sau suplimente cu rol adaptogen și de liniștire, pentru a atenua problemele digestive asociate. Un exemplu bun este Stress Help de la Zenyth – o formulă inovatoare, complexă pentru creșterea rezistenței la stres. Formula reunește unele dintre cele mai studiate plante adaptogene: Bacopa monnieri, Rhodiola, Ashwagandha, Schisandra.

Chiar dacă, de multe ori, tulburările digestive au explicații simple, consultul medical este esențial. Netratate corespunzător, acestea se pot croniciza, putând duce chiar la apariția cancerului.

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here