Remediile naturale în gestionarea colesterolului

Lumea medicală nu a ajuns la un consens absolut în ceea ce privește colesterolul, iar marea masă a informațiilor disponibile în presă creează, de multe ori, confuzii în rândul consumatorilor. Așa se ajunge la cazuri extreme de persoane care aleg diete lipsite de grăsimi sau extrem de sărace în carbohidrați. Însă și de această dată, moderația este cheia.

0
51

Grăsimile sunt absolut necesare organismului și depinde de noi dacă le păstrăm prieteni sau le transformăm în dușmani. De asemenea, există persoane care se declară surprinse de valorile mărite ale colesterolului lor în contextul în care nu consumă grăsimi, însă consumă destul de multe dulciuri. Ei bine, da, dulciurile sunt una dintre principalele cauze ale creșterii colesterolului, avertizează dr. Ruxandra Constantina, medic de familie, cu competențe în apifitoterapie.

Ce sunt grăsimile și cum se clasifică?

  • Există grăsimi saturate, care sunt de obicei solide și de origine naturală – unt, smântânâ, untură – și care trebuie să fie consumate în cantități reduse atât de către persoanele sănătoase, cât și de către cele care se confruntă deja cu afecțiuni degenerative cardiovasculare.
  • Există grăsimi nesaturate – poli și mononesaturate – așa-zisele grăsimi bune ce au atât sursă animală, cât și vegetală și se găsesc de obicei în formă lichidă: uleiul de pește, in, cânepă, floarea-soarelui, de măsline. Aceste grăsimi nesaturate bune devin și ele nocive prin prăjire.
  • Există și grăsimile trans-hidrogenate, care sunt transformate din stare lichidă în stare solidă, cum este margarina. Acestea sunt cele principalele incriminate pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare.
  • Excesul de dulciuri, carbohidrați din organism se transformă în grăsimi de rezervă, în trigliceride. Un regim sănătos nu este unul care elimină grăsimile, ci unul care păstrează un echilibru între grăsimile bune și cele rele.

Colesterolul din sânge are două surse: endogenă (este fabricat de către ficat – 75%) și exogenă (ficatul sintetizează colesterol în baza alimentelor ingerate – 25%). Având în vedere că proporția cea mai mare de colesterol este oarecum independentă de alimentație, este esențial să ne asigurăm că ficatul nostru funcționează cât se poate de bine. Unii pacienți nu reușesc să își scadă nivelul colesterolului, în ciuda tratamentelor specifice, pentru că adevărata cauză o constituie funcționarea deficitară a ficatului. Într-un mediu guvernat de stres, de poluare și cu obiceiuri alimentare mai degrabă nesănătoase, utilizarea periodică a unor hepatoprotectoare este foarte indicată.

Care sunt limitele normale ale colesterolului?

De-a lungul timpului, limitele acceptate ale colesterolului s-au modificat. Desigur, o valoare normală a colesterolului nu este suficientă pentru a spune că sunteți în regulă. Bateria de analize trebuie să cuprindă atât cele două fracții ale colesterolului, cât și trigliceridele. Raportul dintre colesterol total și HDL trebuie să fie sub 4,5. Această valoare se numește indice de aterogenitate. Cu cât valoarea acestui indice este mai mare, adică cu cât colesterolul total este mai mare decât cel bun, crește riscul de boli cardiovasculare.

Mit și adevăr în lupta cu colesterolul

  1. Adevărat: Alimentația este importantă. O dietă preponderent vegetariană aduce rezultate vizibile chiar și după câteva săptămâni.
  2. Adevărat: Sportul este esențial. 30 de minute de sport zilnic scad riscul de infarct miocardic cu 30-40%.
  3. 3. Fals: Medicamentele îmi permit să mănânc ce vreau! Un tratament de scădere a colesterolului trebuie să fie asociat cu o dietă echilibrată pentru a avea rezultate. Suplimentele pe bază de Omega 3 și coenzima Q10 vin ca o completare cu rezultate foarte bune atât de prevenție, cât și de control.
  4. Fals: Pot face pauze în tratamentul anticolesterol. Acest lucru nu este deloc indicat. Un tratament alopat va necesita utilizarea, de cele mai multe ori, pe toată perioada vieții. Atunci când vorbim despre un tratament naturopat, debutul este mereu bazat pe îmbinarea remediilor naturale cu cele clasice pentru ca, mai apoi, dacă rezultatele sunt favorabile, să se rămână doar cu tratamentul naturist.
  5. Fals: Untul și ouăle sunt dăunătoare! În ciuda acestui mit foarte răspândit, trebuie să știm că ouăle sunt surse foarte bune de grăsimi benefice, iar untul este de preferat margarinei, de exemplu.

Dincolo de sport și de controlul dietei, suplimentele naturale au un rol foarte important. Vezi aici lista remediilor naturale adresate controlului colesterolului și glicemiei!

Protected by Copyscape

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here