Sfaturi care țin de cald

Știați că nu numai căldura deshidratează, ci și frigul? Sau că frigul duce la creșterea ritmului cardiac? Cum facem să rezistăm mai bine la frig? Aflăm de la Simona Dragomir.

Bun găsit, dragii mei! Cum faceți față provocărilor iernii? Frigul vă suprasolicită organismul? Știați că pentru fiecare grad în minus din termometre, riscul de infarct crește cu aproape 2%? Cu frigul nu e de glumă! În perioadele geroase ajung la urgență cu 20% mai mulți pacienți cu suspiciune de infarct comparativ cu alte perioade ale anului. Și nu doar cei cu boli de inimă sunt în pericol. De aceea vorbim astăzi despre cât de important este să vă protejați de frig și prin ce metode puteți face acest lucru.

Expunerea îndelungată la temperaturi scăzute determină fenomenul de vasoconstricție. Pentru a conserva căldura corpului, vasele de sânge se contractă și se îngustează. Tensiunea arterială crește și apare riscul de a suferi un spasm coronarian.

Frigul duce și la creșterea ritmului cardiac. Organismul se mobilizează ca să-și mențină temperatura la 36 de grade Celsius, inima bate mai rapid, pulsul și respirația se accelerează, crește nevoia de oxigen. Iată cum frigul ne obosește foarte mult. Știați că mersul prin frig este echivalent, ca nivel de efort, cu o cursă de alergare? Spre exemplu, a merge pe o distanță de 100 de metri, la minus 10 grade Celsius, înseamnă pentru inimă un efort pe care l-ar depune într-o alergare pe această distanță.

Un lucru mai puțin cunoscut este că nu numai căldura deshidratează, ci și frigul. Asociată cu vasoconstricția și creșterea pulsului, deshidratarea reduce în mod semnificativ fluiditatea sângelui și solicită eforturi suplimentare din partea inimii.

Cei mai expuși riscurilor de a suferi complicații din cauza frigului sunt pacienții cu boli cardiovasculare: cardiopatie ischemică, hipertensiune, insuficiență cardiacă, cei care au fost operați pe inimă și cei cu accident vascular cerebral.

Există însă o categorie specială de risc: fumătorii, care, indiferent de vârstă, pot suferi oricând un infarct din cauza combinației frig + stres + tutun. Stresul antrenează creșterea ritmului cardiac. Frigul contractă arterele, iar tutunul intensifică atât pulsul, cât și vasoconstricția. Sub influența acestor trei factori, fumătorii pot suferi un spasm coronarian.

Ce faceți pentru a vă proteja de frig? Evitați ieșirea din casă la primele ore ale dimineții și seara târziu. Dacă sunteți totuși nevoiți să mergeți afară, obișnuiți-vă treptat cu frigul, stați în scara blocului câteva momente. Protejați-vă extremitățile corpului, mâinile, picioarele și capul. Aproape 30% din căldura corporală se pierde la nivelul craniului.

Purtați mai multe straturi de haine, așa-numita metodă a „foițelor de ceapă”: maiou, bluză subțire, pulover, haină. Între haine se acumulează aer care formează un strat izolant.

Hidratați-vă bine chiar dacă este frig, consumați alimente bogate în proteine și grăsimi de calitate, fructe și legume.

Nu consumați alcool! Ideea că alcoolul vă ajută să vă încălziți este complet falsă. Pe moment este posibil să aveți senzația de căldură, dar după un consum sporit de alcool apare deshidratarea, crescând riscul de hipotermie și atac de cord.

O mențiune specială pentru cardiaci: fiți atenți la orice simptom neobișnuit! Dacă simțiți dureri în piept sau senzația de apăsare, palpitații, amețeli, apărute brusc, este bine să vă adresați unui medic.

Atât pentru astăzi. Aveți grijă de voi iarna asta și urmăriți în continuare Ziarul de Sănătate! Pe curând!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here