Sănătate

De ce ar trebui să faci o detoxifiere digitală?

Autor:
889 vizualizări
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 6 minute

Știai că un smartphone îți poate afecta starea de sănătate? Utilizarea dispozitivelor electronice conectate la internet poate provoca dependență și te poate face să suferi de nomofobie. Află în ce constă detoxifierea digitală și de ce ar trebui să o faci!

Vezi toate articolele despre:

Te plimbi pe stradă și vezi copii și adulți care nu privesc pe unde merg, ci scriu mesaje pe telefon. Intri într-un restaurant și observi că majoritatea clienților au telefonul sau laptopul în față. Te întâlnești cu un prieten care își verifică telefonul din 2 în 2 minute și privește mai mult în ecran decât în ochii tăi. Nu, nu este un scenariu de film, este realitatea în care trăim. O realitate digitală, pentru cei mai mulți.

Dispozitivele electronice fac parte din viața noastră de ani buni și, chiar dacă uneori ne ușurează munca, ne ajută să ajungem dintr-un loc în altul fără să ne rătăcim și ne permit să comunicăm cu persoane aflate chiar și la mii de kilometri depărtare, au început să reprezinte un adevărat pericol pentru sănătate.

Știai că 1 din 4 persoane petrece mai mult timp online decât dormind și că în medie, o persoană își verifică telefonul de 150 de ori pe zi – adică o dată la 6 minute? Studiile arată că o persoană dependentă de electronice, în special de telefonul mobil, are tendința de a evita interacțiunea umană, poate suferi de anxietate socială (teama sau jena de interacțiunile cotidiene cu ceilalți), ADHD (tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție) și poate ajunge chiar la depresie și o calitate scăzută a vieții.

Din păcate, folosirea excesivă a telefonului și internetului afectează și creierul. Un grup de cercetători din Coreea de Sud, coordonat de profesorul radiolog Hyung Suk Seo de la Universitatea din Seoul, a constatat modificări biochimice ale ţesutului la nivel cerebral, într-un studiu realizat cu ajutorul a 19 tineri cu o vârstă medie de 15 ani, dependenți de smartphone și internet. Rezultatele lor au fost comparate cu cele ale altor 19 tineri ce nu manifestau această dependență. Concluzia studiului a fost că cei 19 tineri ce sufereau de dependență digitală aveau un nivel mai scăzut de GABA, un neurotransmițător din cortex ce inhibă neuronii, în comparație cu nivelul aminoacizilor glutamină și glutamat ce furnizează energie creierului. Așasar, erau mai predispuși la depresie, anxietate, insomnie și impulsivitate. Privind pozitiv, în urma studiului, 12 dintre pacienți au urmat o terapie de nouă săptămâni în urma căreia valorile neurotransmițătorilor au revenit la normal. Deci, se poate vindeca!

Această dependență de internet, de a fi mereu conectați virtual este asociată și cu un sistem imunitar slăbit pentru că timpul petrecut pe telefon sau orice alt gadget înlocuiește timpul alocat mișcării, socializării și te transformă într-o persoană sedentară. Ori sedentarismul face mai multe victime anual chiar și decât obezitatea sau fumatul.

Dependența de telefonul mobil a ajuns la cifre alarmante, mai ales în rândul tinerilor, drept pentru care a primit și o denumire: Nomofobie (No Mobile Phobia). Dacă îți verifici telefonul din 5 în 5 minute să vezi ce notificări sau e-mailuri ai mai primit și dacă începi să te panichezi când rămâi fără baterie, este foarte probabil să suferi de Nomofobie.

În aceste condiții, nu e de mirare că se simte nevoia unei detoxifieri digitale, unei reîntoarceri la noi înșine. Dacă știi că folosești prea mult și prea des tehnologia chiar dacă nu ai neapărată nevoie sau dacă unul dintre membrii familiei tale își petrece mare parte din zi cu telefonul în mână sau jucându-se pe calculator, poate este timpul pentru o detoxifiere digitală.

Pașii unei detoxifieri digitale

  1. Fă 2 liste!

Așa cum ne sfătuiește doamna doctor Sally-Ann Law, psiholog și life coach, prima listă trebuie să conțină toate dispozitivele electronice pe care le folosești în mod curent. Aceasta îți va arăta și cât de dependent de tehnologie ești. Cu cât lista e mai lungă, cu atât ești mai dependent. A doua listă trebuie să conțină lucruri pe care ți-ar plăcea să le faci, dar pe care nu le faci. Aceasta din urmă te va ajuta să realizezi că ai avea mai mult timp pentru activitățile care îți fac plăcere, dacă nu ai pierde atâta vreme în mediul digital. Unii experți estimează că ne petrecem, în medie, 3 săptămâni din an pe rețelele de socializare și verificându-ne e-mailurile, când am putea să petrecem acel timp cu cei dragi sau chiar în vacanță.

  1. Limitează timpul alocat tehnologiei!

Mai puțin timp cu telefonul sau tableta în mână înseamnă mai mult timp pentru tine, timp în care te poți concentra pe ceea ce se întâmplă în viața reală, în care poți interacționa cu oamenii în persoană și nu prin intermediul unui ecran și în care te poți bucura de tine însuți. Fii atent, totuși, la limita pe care ți-o impui, astfel încât să nu fie foarte greu de atins și să te facă să cedezi repede. Nu fi prea drastic cu tine și încearcă să reduci treptat digitalul din viața ta. De exemplu, lasă telefonul în altă cameră jumătate de oră, cât citești o carte sau o revistă sau lasă-l în casă cât cobori până la magazin.

  1. Renunță la gadget-uri pe rând!

Dacă pe lista ta se află mai mult de un dispozitiv electronic, e bine să începi detoxifierea cu fiecare, pe rând. Întâi te concentrezi să limitezi timpul pe care îl petreci în fața calculatorului și nu începi detoxifierea cu un alt gadget până nu reușești să îți atingi target-ul cu primul.

  1. Elimină gadget-urile din dormitor!

Încearcă să lași telefonul, tableta și laptopul în altă cameră față de cea în care dormi. Acest lucru te va împiedica să le folosești fix înainte de culcare sau imediat ce te trezești. Dependența de tehnologie și insomniile merg mână în mână. Mai mult, lumina de la dispozitivele eletronice îți perturbă ritmul circadian și te vei chinui mai mult să adormi. În caz că nu știai, privarea de somn este asociată cu o serie de afecțiuni destul de grave. Poți citi mai multe aici.

  1. Găsește un partener de detox!

Zicala „Unde-s doi, puterea crește“ este valabilă și în cazul detoxifierii digitale. Dacă ai un partener, vă puteți compara progresul și încuraja reciproc, ba chiar vă puteți convinge împreună că este mult mai plăcut și mai uman să stați de vorbă față în față decât prin mesaje.

  1. Lasă-ți gadget-urile acasă!

Ieși la plimbare fără dispozitive electronice și vei putea să auzi din nou păsările cântând. Ele au fost acolo tot timpul, numai că tu erai cu nasul în telefon sau aveai căștile pe urechi. Dacă îți place să alergi ar fi bine să încerci fără muzică în căști. Vei observa că lumea e mai frumoasă atunci când o privești și o asculți.

  1. Spune tuturor despre detoxifierea ta!

Împărtășind cu alții decizia ta este posibil să mai motivezi câteva persoane să țineți „cura“ împreună și te poate impulsiona și pe tine să nu renunți așa ușor.

  1. Apelează la mici trucuri!
  • În timpul cinei cu familia sau cu prietenii încurajează-i pe toți să participe la un mic joc: fiecare își lasă telefonul în mijlocul mesei sau pe o masă separată, iar cine cedează și îl verifică primul, va spăla vasele, va pregăti un ceai pentru toată lumea sau va achita nota de plată, după caz.
  • În timp ce conduci, pune telefonul într-o zonă ce nu îți este accesibilă. Chiar și vorbitul la telefon pe speaker sau folosind căștile îți distrage atenția de la drum. Conform cercetărilor, atunci când folosești telefonul în timp ce conduci, în special ca să scrii mesaje, șansele să produci un accident cresc cu aproximativ 400%.
  • Nu mânca pe birou, în fața laptopului sau calculatorului! Mergi în sala de mese sau la restaurantul din apropiere și cu ocazia asta faci și o plimbare, atât de benefică pentru sănătate. Mișcarea este sănătoasă!
  • Organizează o vacanță în care să renunți la electronice. Scoate nasul din mesaje, e-mailuri și rețelele de socializare și bucură-te de natură, de oamenii din jurul tău, de viață!

Foarte important este să ne ocupăm și de copii! Aceștia sunt din ce în ce mai „conectați la internet“ și folosesc chiar mai bine decât adulții cele mai noi telefoane și alte dispozitive digitale. Indicat ar fi să nu fie nevoie să se ajungă la detoxifiere digitală și pentru copii mici și foarte mici. Iată câteva măsuri pe care le poți lua tu, ca adult, pentru a proteja copiii:

  • Întârzie cât mai mult accesul la telefonul mobil.
  • Găsește jocuri interactive care să îi țină ocupați.
  • Ieșiți la plimbare.
  • Cât ești acasă, nu lăsa televizorul deschis ca zgomot de fundal ca și cum ar fi tril de păsărele.
  • Limitează accesul la laptop și la jocurile pe calculator.
  • Cu cel puțin jumătate de oră înainte de culcare, nu îi lăsa pe cei mici să folosească niciun dispozitiv electronic.
  • Fii tu un exemplu pozitiv pentru ei.

Ministerul Educației din România a emis deja un ordin prin care schimbă regulamentul în școli, interzicând folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, dispozitivele electronice urmând a fi păstrate în locuri special amenajate din sala de clasă și setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ. Totul pentru o generație mai puțin dependentă de tehnologie.

Nu spune nimeni să renunți de tot la electronice și internet, să te izolezi în munți și să nu mai știi de nimeni și nimic. Specialiștii ne recomandă să fim conștienți de ajutorul pe care ni-l oferă tehnologia, dar să o folosim cu moderație cât să nu îi permitem să ne schimbe radical viața.

Surse:

articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/02/02/are-you-addicted-to-smartphone.aspx

www.telegraph.co.uk/better/technology/9-ways-to-start-and-stick-to-a-digital-detox/

draxe.com/unplugging-for-the-holidays/

edition.cnn.com/2017/11/30/health/smartphone-addiction-study/index.html

Etichete articol:
Articolul precedent
Reconstrucția sânului
Articolul următor
Remedii homeopatice în virozele respiratorii

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Sănătate
Zenyth - Suplimente premium

Te-ar putea interesa și:

Meniu