Sănătate

De ce frigul le face zile fripte cardiacilor?

Autor:
758 vizualizări
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 3 minute
Vezi toate articolele despre:

Frigul pune la grea încercare inima și vasele de sânge ale persoanelor cu boli cardiovasculare. Știați că pentru fiecare grad în minus ce coboară în termometre, riscul de infarct crește cu aproape 2%? De altfel, în perioadele geroase, la camerele de gardă ale spitalelor de urgență ajung cu 20% mai mulți pacienți cu suspiciune de infarct, față de alte perioade ale anului.

Cum reacționează organismul la frig?

Expunerea îndelungată la frig determină fenomenul de vasoconstricție. Pentru a conserva căldura corpului, vasele de sânge se contractă, ceea ce determină îngustarea lor și creșterea presiunii sângelui. Astfel se explică de ce crește tensiunea arterială din cauza frigului. De aici apare riscul mare de a suferi un spasm coronarian, adică un preinfarct sau infarct.

Frigul duce și la creșterea ritmului cardiac. De ce? Pentru a face față temperaturilor scăzute, organismul își mobilizează toată energia ca să mențină temperatura internă la 37°C. Din acest motiv, inima începe să bată mai rapid, se accelerează pulsul și respirația, odată cu creșterea nevoii de oxigen. Iată cum frigul ne obosește foarte mult.

Un lucru mai puțin cunoscut este că nu numai căldura deshidratează, ci și frigul. Asociată cu vasoconstriția și creșterea pulsului, deshidratarea reduce în mod semnificativ fluiditatea sângelui și solicită eforturi suplimentare din partea inimii.

Se vorbește prea puțin despre impactul frigului asupra persoanelor cu risc cardiovascular. Cu toate acestea, numărul atacurilor de cord și al accidentelor vasculare cerebrale crește în perioada iernii, acestea fiind responsabile de jumătate din mortalitatea înregistrată în sezonul rece prin boli cardiovasculare”, a declarat prof. Claire Mounier-Vehier, cardiolog la Spitalul universitar din Lille și președinte al Federației Franceze de Cardiologie.

Știați că?

Mersul prin frig este echivalent cu o cursă de alergare. De exemplu, a merge pe o distanță de 100 m la -10°C înseamnă pentru inimă un efort similar celui din alergare.
Un studiu publicat în British Medical Journal a arătat că, pentru fiecare grad în minus din termometre, numărul cazurilor de infarct înregistrate într-o săptămână crește cu 2%. Cele mai mari riscuri sunt în următoarele 15 zile de la scăderea drastică a temperaturilor.

Cine sunt persoanele cu cele mai mari riscuri?

  • Pacienții care se știu sau nu cu boli cardiovasculare: hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă, cardiopatie ischemică, cât mai ales cei care au suferit deja un infarct ori au fost operați pe inimă (bypass, stent), precum și cei cu un accident vascular cerebral sunt cei mai expuși riscurilor de a suferi complicații din cauza frigului.
  • Persoanele de peste 70 de ani, chiar și fără patologie cardiovasculară, prezintă de asemenea riscuri, fiindcă din pricina procesului de îmbătrânire, organismul lor se adaptează mai greu la variațiile de temperatură. Pe de altă parte, persoanele în vârstă dispun de un strat de grăsime subcutanată mai redus decât la vârste tinere.
  • Fumătorii stresați, indiferent de vârstă, pot suferi oricând un infarct miocardic din cauza combinației frig + stres + tutun. „Stresul antrenează creșterea ritmului cardiac. Frigul contractă artera coronară. Tutunul intensifică ambele probleme, afectând atât pulsul, cât și îngustarea arterei. Sub influența acestor trei factori, artera se poate bloca complet dacă are deja plăci de aterom (depuneri de grăsime pe peretele arterial)”, a explicat președintele Federației Franceze de Cardiologie.

Sfaturi care țin de cald

Pentru a vă feri de efectele dăunătoare ale frigului, respectați următoarele sfaturi furnizate de specialiști:

  • Evitați ieșirea din casă la primele ore ale dimineții și seara târziu. Dacă sunteți nevoiți totuși să mergeți afară, este indicată o trecere intermediară la frig. Puteți sta câteva momente în scara blocului pentru a vă obișnui treptat cu mediul extern.
  • Protejați-vă extremitățile corpului (mâinile și picioarele) pentru a evita degerăturile provocate de circulația deficitară. Capul trebuie și el acoperit, pentru că 30% din căldura corporală se pierde prin craniu. Folosiți un fular în jurul gâtului, umerilor și pieptului.
  • Purtați mai multe straturi de haine, utilizați așa-numita metodă a foițelor de ceapă: maiou, bluză, pulover, haină. Astfel între haine se acumulează aer care formează un strat izolant.
  • Evitați efortul intens în aer liber, cum ar fi deszăpezirea, tăierea lemnelor sau alte activități ce presupun suprasolicitare inimii.
  • Respectați medicaţia prescrisă şi mențineți un regim de viaţă echilibrat: hidratați-vă bine chiar dacă este frig, consumați alimente bogate în proteine de calitate, fructe și legume, evitați însă prăjelile, grăsimile și alimentele sărate. Din păcate, românii au obiceiul de a consuma multă sare iarna, fiindcă mănâncă multe murături, conserve, preparate din carne de porc. Acest regim alimentar favorizează creșterea tensiunii arteriale.
  • Nu beți alcool. Ideea că alcoolul vă ajută să vă încălziți este complet falsă. Pe moment este posibil să aveți senzația de căldură, dar după un consum sporit de alcool apare deshidratarea, crescând riscul de hipotermie și atac de cord.
  • O regulă importantă pentru cardiaci: fiți atenți la orice simptom neobișnuit! Dacă simțiți dureri în piept sau senzația de apăsare în piept, palpitații, amețeli, este bine să consultați medicul curant. În cazul unor simptome apărute brusc, trebuie să apelați la asistență medicală de urgență.

Surse:

  • ms.ro/2017/01/06/recomandari-pentru-perioadele-cu-temperaturi-scazute/
  • topsante.com/medecine/troubles-cardiovasculaires/infarctus/prevenir/plus-d-infarctus-en-hiver-22818
  • topsante.com/medecine/troubles-cardiovasculaires/infarctus/prevenir/froid-notre-coeur-n-aime-pas-ca-615276
Etichete articol:
Articolul precedent
Virusurile comunică între ele pentru a hotărî dacă își ucid sau nu gazda
Articolul următor
Poți muri de „inimă rea”, dar optimismul îți prelungește viața

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Sănătate
Zenyth - Suplimente premium

Te-ar putea interesa și:

Meniu