Sănătate

Reguli esențiale pentru dinți sănătoși și digestie optimă

Autor:
640 vizualizări
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 3 minute
Vezi toate articolele despre:

Dinții sănătoși sunt importanți nu doar pentru aspectul estetic, ci și pentru o bună digestie și stare de sănătate în general. Igiena dentară deficitară, cariile, boala parodontală reprezintă cauzele multor inflamații și infecții din corp. Despre cum influențează sănătatea dentară starea de sănătate a întregului organism aflăm în continuare de la dr. Gabriel Cojocariu, medic specialist în implantologie-chirurgie orală și computerizată în cadrul Clinicii Dentica din București.

Inflamații, abcese, dinți lipsă – digestie cu probleme

Știați că digestia începe încă din momentul vizualizării alimentelor? Stimulii vizuali declanșează secreția sucurilor gastrice, ceea ce înseamnă pregătirea tractului digestiv pentru ingerarea hranei. Însă gura este primul organ implicat în mod activ în digestie. „În cavitatea orală se desfășoară primul proces al digestiei, adică mestecatul. Rolul acestei prime etape este de a fărâmița mâncarea și de a crea bolul alimentar, astfel ca, ulterior, digestia să se desfășoare ușor și cât mai puțin traumatizant pentru organism: stomacul să nu fie nevoit să mai muncească în plus, iar sucurile gastrice să se secrete în cantitățile potrivite pentru a digera mâncarea. Atunci când dantura este în stare foarte bună, acest proces se desfășoară fără probleme. Când însă apar probleme la nivelul danturii (dureri, inflamații, abcese sau chiar pierderea dinților), atunci digestia este direct afectată. Fie că persoana respectivă nu va mai putea mânca suficient și atunci vor apărea tulburări alimentare, fie că procesul de masticație se va desfășura insuficient și atunci se suprasolicită stomacul. Bolurile alimentare insuficient prelucrate prin intermediul dinților vor ajunge să se digere greu, cu cantitate mare de sucuri gastrice și, cel mai probabil, cu dureri de stomac. O altă tulburare este și mestecatul pe o singură parte, atunci când persoana respectivă are dureri pe partea opusă a gurii. După o perioadă lungă de timp în care mestecatul va fi preponderent pe o singură parte, vor apărea și dureri de articulații la nivelul maxilarului/mandibulei din cauza suprasolicitării”, explică dr. Gabriel Cojocariu.

Cum menții echilibrul florei microbiene și igiena dentară?

Cavitatea orală este fereastra către sistemul gastro-intestinal. La nivelul cavității orale este prezentă flora bacteriană, compusă din diverse celule și microorganisme care se regăsesc și la nivelul tractului gastro-intestinal. După cum precizează medicul stomatolog Gabriel Cojocariu, „în microflora bacteriană trebuie să existe un echilibru între bacteriile «bune» și alte microorganisme. Acest echilibru este în strânsă legătură cu flora bacteriană prezentă în cavitatea orală și pe care o putem influența prin dietă alimentară echilibrată, igienă corectă și un aport suficient de vitamina D3”.

Cât despre prevenirea apariției cariilor, dr. Gabriel Cojocariu spune că este necesară o igienă orală atentă. „Este nevoie ca dinții, interiorul obrajilor și limba să se perie de cel puțin 2 ori pe zi (dacă nu este posibil după fiecare masă), iar atunci când periajul nu este posibil, să se folosească ața dentară și apa de gură pentru igienizarea întregii guri. Controlul stomatologic de două ori pe an, precum și un detartraj la fiecare jumătate de an sunt absolut necesare pentru a menține sănătatea dentară. Persoanele de peste 45 de ani ar trebui să facă periodic igienizare, iar dacă sunt diagnosticate cu boală parodontală, acestea trebuie să primească tratament parodontal specializat”, recomandă medicul.

 

 

Alimente permise vs. alimente interzise

Atât sănătatea danturii, cât și a stomacului depind de aceleași obiceiuri alimentare și de aceleași categorii de alimente. Dintre acestea, sunt câteva care ajută dantura mai mult decât altele. „De exemplu, creșterea consumului de apă hidratează organismul și curăță dantura, legumele dau energie și sporesc secreția de salivă benefică pentru curățarea cavității bucale, conopida și castraveții îndepărtează natural petele dentare, ciupercile inhibă reproducerea bacteriilor, iar ghimbirul este un bun antiinflamator natural care previne inflamațiile gingivale”, spune dr. Cojocariu.

Dintre alimentele nocive atât pentru dinți, cât și pentru digestie, în top 3 alcătuit de medicul stomatolog se află: băuturile carbogazoase, care erodează smalțul dinților, prăjiturile, din cauza surplusului de zahăr, și alimentele puternic pigmentate, care pătează dantura (cafeaua, ceaiul negru, vinul roșu sau curry). Există și obiceiuri alimentare care afectează starea dinților, cum ar fi bulimia sau anorexia, deoarece sucurile gastrice în exces ajunse în cavitatea bucală prin vărsături repetate provoacă erodarea smalțului dentar sau inflamația mucoasei bucale.

Etichete articol:
Articolul precedent
De ce viața oamenilor ar fi mult mai dificilă fără lilieci?
Articolul următor
De ce nu poți da jos grăsimea din jurul taliei?

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Sănătate
Zenyth - Suplimente premium

Te-ar putea interesa și:

Meniu